  • 1. Data: 2005-01-10 16:34:17
    Temat: student na umowę zlecenie
    Od: pytający <b...@w...pl>

    Witam
    Czy będąc studentem płacę ZUS przy umowie zleceniu? (praca na pół etatu,
    najniższa krajowa /2)
    Oprócz tego co jakiś czas z tej samej firmy będę jeździł jako pilot
    wycieczek - czy ma dla mnie znaczenie w jaki sposób będzie to rozliczane
    (w sensie jak najlepiej żeby najwięcej dostać).
    Na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umowy??

    Pozdrawiam
    pytający

  • 2. Data: 2005-01-10 18:24:31
    Temat: Re: student na umowę zlecenie
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia pytający <b...@w...pl>
    wystukał[a]:

> [...]
    > wycieczek - czy ma dla mnie znaczenie w jaki sposób będzie to
    > rozliczane (w sensie jak najlepiej żeby najwięcej dostać).

    Jeżeli jesteś studentem /do 26 lat/ to z tytułu umowy zlecenia nie są
    odprowadzane żadne składki, jedynie zaliczka na podatek. Tyko że praca
    na pół etatu i zlecenie? To jest to praca, czy zlecenie? PIP może się
    przyczepić, że jest to stosunek pracy a nie umowa zlecenie. Ale to już
    zmartwienie pracodawcy ;)

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-01-10 18:43:13
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    Nikiel, a skladka na zdrowotne?

    pozdrawiam

    Ewa (Kraków)
    www.republika.pl/ewa_pasinska

  • 4. Data: 2005-01-10 19:29:00
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "a&e" <a...@w...op.pl> wrote in message
    > Nikiel, a skladka na zdrowotne?
    >
    > pozdrawiam
    >
    > Ewa (Kraków)

    od studenta nie ma zdrowotnego

    Magdi

  • 5. Data: 2005-01-10 19:38:01
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    Magda, a jakas podstawa prawna? bo od dziela to jasno i wyraznie napisano,
    ale od zlecenia? ostatnio szukala i mi wyszlo ze zdrowotne jest, ale moglam
    cos przeoczyc......

  • 6. Data: 2005-01-10 20:04:09
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "a&e" <a...@w...op.pl> wrote in message
    > Magda, a jakas podstawa prawna? bo od dziela to jasno i wyraznie napisano,
    > ale od zlecenia? ostatnio szukala i mi wyszlo ze zdrowotne jest, ale
> [...]

    z ustawy o ub. zdrowotnym:
    Art. 9.
    1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:
    1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniem społecznym lub
    ubezpieczeniem społecznym rolników, z zastrzeżeniem art. 6 i 7, które są:

    [ciach]

    e) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z
    przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, lub
    osobami z nimi współpracującymi,

    z kolei ze strony http://www.zus.pl/ubezpie/ube002.htm
    Nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń osoby wykonujące pracę na podstawie
    umowy zlecenia, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, do której
    zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, będące
    uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub
    studentami, do ukończenia 26 lat.

    więc mnie wychodzi, że jak student, to nie podlega społecznemu i
    zdrowotnemu.
    Ale kurcze, może sama się mylę :-( Niech ktoś potwierdzi

    Magdi

  • 7. Data: 2005-01-10 20:39:41
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    Użytkownik "Magdalena" napisał w wiadomości
    > więc mnie wychodzi, że jak student, to nie podlega społecznemu i
    > zdrowotnemu.
    > Ale kurcze, może sama się mylę :-( Niech ktoś potwierdzi

    no wlasnie, zlituje sie ktos.......
    poki co nie mam studenta na umowe-zlecenie, ale lepiej wiedziec zawczasu

  • 8. Data: 2005-01-10 20:56:18
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia a&e <a...@w...op.pl>
    wystukał[a]:
    > Użytkownik "Magdalena" napisał w wiadomości
    > no wlasnie, zlituje sie ktos.......
    > poki co nie mam studenta na umowe-zlecenie, ale lepiej wiedziec
    > zawczasu pozdrawiam

    Na pewno nie ma ;)
    Kontrola zusu w listopadzie była i nie negowała braku sładek
    /społecznych, zdrowotnych/ na umowie zlecenia ze studentem ;)

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 9. Data: 2005-01-10 20:57:42
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    no i wielkie dziekuje
    napisz co tam jeszcze na tej kontroli bylo :)))))))) niech sie lud dowie co
    i jak........

  • 10. Data: 2005-01-10 21:24:25
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    wystukał[a]:
    > no i wielkie dziekuje
    > napisz co tam jeszcze na tej kontroli bylo :)))))))) niech sie lud

    To taka standardowa kontrola - raz na 5 lat ;)
    Sprawdzali
    - zgłoszenia/wyrejestrowania - czy terminowo były robione (sprawdzał z
    aktami pracowniczymi - umowami)
    - odprowadzanie składek - robienie dra, rca, rsa... etc
    - umowy zlecenia/dzieła
    - zgłoszenia do ustalenia kapitału początkowego - prawidłowość
    wystawiania rp 7, wniosków
    - zasiłki rodzinne (przyznawanie, wypłacanie)
    - zasiłki chorobowe / i tu najwięcej problemów - trzeba było korekty
    robić - hint: 100% zasiłku chorobowego wypłaca się po 90 dniach
    *nieprzerwanego* zwolnienia - nawet to że jedno kończyło się w piątek, a
    następne było od poniedziału /głownie tak lekarze wystawiali :> /
    przerywało ciąg tych dni i nadal powinno się 80% wypłacać - teraz to
    zmieniają zupełnie, nie będzie podwyższonego do 100% ale warto
    poprzednie lata sprawdzić/

    Tyle chyba sprawdzał, ok 10 dni siedział. Ludzki był kontroler -
    niektóre rzeczy dało się wytłumaczyć, zresztą my dla siebie prowadzimy
    pomocnicze rzeczy (arkusze), zapisujemy jakieś korekty, zmiany ołówkiem
    na danej deklaracji /np. że do tej deklaracji była korekta z powodu
    czegoś tam/. I właśnie o te rzeczy się dopytywał, sprawdzał.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #