    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: towary handlowe, zapis kosztu w ksiedze
    Date: Mon, 25 May 2009 09:52:25 +0200

    On Sat, 23 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > Witam!
    > Procedura wyglada tak
    > 1.Klient sklada zamowienie.
    > 2.Dokonuje platnosci,
    > 3.Ja Kupuje w hurtowni towar
    > 4. Jak juz jestem wlascicielem tego towaru dokonuej sprzedazy
    > 5. towar jest wysylany bezposrednio z hurtowni do klienta

    A ten towar jest jakoś identyfikowany numerem seryjnym albo co,
    każda sztuka osobno (i wymieniony numer na f-rze!)?
    Bo jak nie, to zupełnie niepotrzebnie mieszasz ze sobą zdarzenie
    cywilnoprawne (przeniesienie własności) z obowiązkiem podatkowym
    VAT.
    Hint:
    _117.html
    Art.155.2
    "Posiadanie" to stan faktyczny "mam w ręku", upraszczając.
    Posiadasz jak *dostaniesz*, z czego wynika, że właścicielem
    jesteś między wydaniem towaru przez przewoźnika o odebraniem
    przez docelowgo odbiorcą :) (i nic to, że nie ma takiego
    *okresu* czasu).
    Przy umowie wysyłkowej mamy odrębne momenty, które mogą mieć
    różne daty, dotyczące wywiązania się z umowy (to MOŻE być
    moment wydania firmie spedycyjnej, zajrzyj do art.544 KC,
    tam są słowa "w razie wątpliwości") oraz przejścia własności
    (patrz wyżej).
    Ustawa o VAT ma na taki przypadek *odrębną* regulację, która
    stanowi że *przyjmuje się* - nawet, jeśli pośrednik w żadnym
    momencie nie był właścicielem, art.22.2 tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html

    > 6. faktura zakupu jest wysylana poczta z hurtowni do mnie
    > 7. wystawiam po spelnieniu punktu 5 paragon fiskalny lub fakture
    >
    > i pytanie takie, kiedy musze dokonac zapisu w ksiedze, chodzi o koszt w
    > postaci towaru handlowego
    > skoro dokument otrzymam dopiero po okolo 2 tygodniach, a towar fizycznie do
    > mnie do firmy nie dotrze.
    > Czytalem ze jezeli towar dotrze przed faktura to sporzadzam opis transakcji
    > (dowod) i na jej jego podstawie dokonuje zapisu.

    Rozumiem że piszesz o KPiR? (nie wypowiadam się o PK ani ryczałcie).
    "Opis towaru" dotyczy IMO (bez "H") przejęcia właśnie *posiadania*
    tego towaru - przyjdzie do magazynu lub wprost "na produkcję".
    Na mój rozum takie zdarzenie nie ma miejsca.
    To docelowy odbiorca musi mieć "opis", aby móc wyjaśnić skąd mu się
    wziął "na magazynie" (upraszczając) towar, na który nie ma dowodu
    nabycia.
    Jedynym dokumentem podlegającym księgowaniu jest IMO w takim przypadku
    (u "pośrednika") owa f-ra zakupu, wpisywana z datą sprzedaży - i teraz
    zależnie od kombinacji sposobu prowadzenia KPiR ("bezpośrednio" lub
    "chronologicznie") oraz tego czy dotarła w danym miesiącu czy już
    po "zamknięciu" księgi na dany miesiąc, ujmowana
    - albo wprost z datą sprzedaży jeśli chronologicznie i "zdąży"
    - albo w miesiącu następnym, lecz z datą sprzedaży (czyli przed
    zdarzeniami z kolejnego miesiąca) gdy "chronologicznie i nie zdąży"
    - albo w dniu otrzymania, przy prowadzeniu "na bieżąco"

    > Jak jest w moim przypadku?

    A tego jak księgujesz nie raczyłeś napisać (skąd mamy wiedzieć?)

    pzdr, Gotfryd