  • 1. Data: 2006-06-11 21:12:11
    Temat: ulga odsetkowa
    Od: "Kuba-RPM" <k...@l...pl (przed malpa tylko imie)>

    witam,

    W ciągu najbliższych kilku miesięcy będę kupował od developera mieszkanie.
    Szukałem w sieci informacji na temat ulgi odsetkowej, ale na jedno pytanie
    nie znajduje odpowiedzi: czy mogę skorzystać z tej ulgi będąc kawalerem?

    Przy okazji, chciałbym tylko potwierdzić, że jeśli developer rozpocznie
    budowę i ja wezmę kredyt w 2006 roku, przeniesienie własności nastąpi w 2008
    to ulga mi przysługuje, tak? To pytanie na wypadek, jeśli z końcem tego roku
    zostanie wycofana ta ulga.

    Dziękuję za informacje.
    Pozdrawiam,
    Jakub

  • 2. Data: 2006-06-13 16:38:23
    Temat: Re: ulga odsetkowa
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Kuba-RPM" <k...@l...pl (przed malpa tylko imie)> napisał w
    wiadomości news:448c872b$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > 2008
    > to ulga mi przysługuje, tak? To pytanie na wypadek, jeśli z końcem tego

    witaj
    Musisz miec akt notarialny, zeby moc odpisac odsetki. Jeżeli w danym roku
    nie masz aktu, a masz juz zaplacone odsetki, bedziesz mogl je dodac w
    kolejnym roku, czyli w tym w ktorym uzyskasz akt. Jak zniosa, to wiadomo -
    przepadlo.
    Stan cywilny nie ma znaczenia.

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 3. Data: 2006-06-13 21:30:22
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Marcin wrote:

> [...]
    > nie masz aktu, a masz juz zaplacone odsetki, bedziesz mogl je dodac w
    > kolejnym roku, czyli w tym w ktorym uzyskasz akt. Jak zniosa, to wiadomo -

    A coś mi sie to wydaje, ze bujda, ale napisze, ze bujda jak sprawdze,

  • 4. Data: 2006-06-14 05:48:27
    Od: "Kuba-RPM" <kuba-RPM@PRZED_MALPA_TYLKO_IMIElife.pl>

    > A coś mi sie to wydaje, ze bujda, ale napisze, ze bujda jak sprawdze,

    Mnie się wydaje, że odpowiedzią na nasze pytanie jest moment uzyskania prawa
    do ulgi: czy w momencie kupna mieszkania (czyli podpisania aktu co może
    nastąpić w 2008) czy uruchomienie kredytu i spłacania odsetek (jeszcze w tym
    roku). Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie więc z niecierpliwością
    czekam na Wasze opinie.

    pozdr.
    Jakub

  • 5. Data: 2006-06-14 12:59:16
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Kuba-RPM wrote:

> [...]
    > roku). Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie więc z niecierpliwością

    Prawo do ulgi uzyskuje się w momencie rozpoczęcia inwestycji i
    zaciągnięcia kredytu na ten cel.

    Prawo do odliczania odsetek od podatku uzyskujie się po zakońćzeniu
    inwestycji.

    Odsetki zapłacone przed rokiem ukończenia inwestycji dolicza się w roku
    w którym po razu pierwszy nabyło się prawo do odliczania odsetek.

    Jeżeli prawo się zmieni, to dla tych którzy inwedstycje już rozpoczęli
    nic się nie zmieni, bo prawo nie działa wstecz.
    Będą mieli prawo do oliczania odsetek na zasadzie praw nabytych.

  • 6. Data: 2006-06-14 14:00:44
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e6p178$ifh$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > się nie zmieni, bo prawo nie działa wstecz.
    > Będą mieli prawo do oliczania odsetek na zasadzie praw nabytych.

    Ale w przypadku zakupu mieszkania od developera wg mnie prawo do odliczenia
    odsetek nabywa sie w roku w ktorym podpisuje sie akt notarialny.
    Ja podpisalem akt w zeszlym roku, odliczylem odsetki za zeszly rok ( bo
    tylko te mialem) i tydzien temu na kontroli w US poporszono mnie o okazanie
    aktu notarialnego jako zalacznika do zaswiadczenia z banku o wysokosci
    odsetek.

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 7. Data: 2006-06-14 21:47:33
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Marcin wrote:

> [...]
    > aktu notarialnego jako zalacznika do zaswiadczenia z banku o wysokosci

    Są dwie rzeczy.
    1. Prawo do odliczania/naliczania odsetek
    2. Prawo do ich faktycznego odliczenia na PIT.

    1.
    Prawo do naliczania odsetek uzyskuje się w momencie wzięcia kredytu i
    wsadzenia tej kasy w inwestycję.

    Np. budowa rozpoczęła się 2002 roku. Odsetki za 2002 rok masz prawo
    "odliczyć". Narazie w pamięci. Pytanie tylko KIEDY masz prawo to wykazać
    na PIT, czyli odliczyć faktycznie i to jest właśnie pkt. 2

    Otóż w ustawie dopisali, że na pit można je wykazać dopiero po
    zakończeniu inwestycji. A inwestycję jak zakończono, to powinieneś mieć
    akt notarialny, czyli to co w US zapytali.

    I teraz jeśli inwestycja zakońćzyła się w 2004 r to dopiero w 2004 roku
    będziesz mógł na PIT wykazać odsetki za 2002, 2003 i 2004 rok.

    Wracając do twojego przypadku.
    Skoro odsetki wykazałeś na PIT, to znaczy, że inwestycja została
    zakończona i prosili o akt notarialny.
    Gdybyś odliczył za szybko, to po prostu czeka cię kerkta pitu,
    dopłacenie różnicy podsatku z odsetkami za zwłokę i czekanie z odsetkami
    od kredytu aż do zakońćzenia inwestycji.

    Czy teraz "clear"?

  • 8. Data: 2006-06-15 10:05:42
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Są dwie rzeczy.
    > 1. Prawo do odliczania/naliczania odsetek
    > 2. Prawo do ich faktycznego odliczenia na PIT.
    >

    > Czy teraz "clear"?

    jak dla mnie clear, chociaż ja to juz mam za sobą ;)

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 9. Data: 2006-06-15 16:44:38
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Marcin wrote:
    > Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości

    > jak dla mnie clear, chociaż ja to juz mam za sobą ;)
    >
    > pozdrawiam,
    > Marcin

    A pisałem ogólnie, do wszystkim biorących udział w wątku.

  • 10. Data: 2006-06-17 11:37:14
    Od: "Kuba-RPM" <k...@l...pl (przed malpa tylko imie)>

    > A pisałem ogólnie, do wszystkim biorących udział w wątku.

    Dziękuję panowie za odpowiedzi. Nasuwa mi się jednak jeszcze jedno pytanie.
    Umowę kredytową będę podpisywał z kimś z mojej rodziny, natomiast tylko ja
    będę ten kredyt spłacał. Kto będzie miał prawo do odpisywania sobie odsetek?