  • 1. Data: 2010-08-21 13:40:28
    Temat: umowa cywilnoprawna najmu auta
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    Moje auto uleglo kolizji i nie moze jezdzic. W zwiazku z tym chcialbym
    wynajac od znajomego auto na podstawie umowy cywilnoprawnej i pozniej
    ubezpieczyciel pokryje mi to z OC sprawcy. Teraz pytanie - jaki podatek
    bedzie musial odprowadzic wynajmujacy w zwiazku z tym? Kwota nie bedzie
    wielka - ok. 800-1000zl. W ktorym momencie trzeba sie udac do Urzedu
    Skarbowego? Przed podpisaniem umowy?

  • 2. Data: 2010-08-21 14:19:30
    Temat: Re: umowa cywilnoprawna najmu auta
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    neoniusz wrote:
> [...]
    > bedzie musial odprowadzic wynajmujacy w zwiazku z tym? Kwota nie bedzie
    > wielka - ok. 800-1000zl. W ktorym momencie trzeba sie udac do Urzedu

    1%.
    Po podpisaniu umowy,
    Nie on, a ty.
    w swoim US
    On dolicza dochód na koniec roku do zeznania rocznego.

  • 3. Data: 2010-08-22 17:25:17
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > 1%.
    > Po podpisaniu umowy,
    > Nie on, a ty.
    > w swoim US
    > On dolicza dochód na koniec roku do zeznania rocznego.

    A nie 8,5% ryczałtu od wynajmu?

  • 4. Data: 2010-08-22 22:56:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Bogdan wrote:

    > A nie 8,5% ryczałtu od wynajmu?

    może być.
    tylko zgłosić do US.

  • 5. Data: 2010-08-23 07:19:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Aug 2010, witek wrote:

    > 1%.
    > Po podpisaniu umowy,
    > Nie on, a ty.
    > w swoim US

    Zaliczasz najem do umów użytkowania?
    Po prawdzie nigdy nie wnikałem w szczegóły, ale IMVHO użytkowanie
    jest związane z "obciążeniem" przedmiotu użytkowania, a nie
    zobowiazaniem podmiotowym (jak użyczenie, najem czy dzierżawa).
    Czyli przedmiot - samochód - miałby status zbliżony do przedmiotu
    przewłaszczonego (jak w przypadku, kiedy ktoś jeździ autem za które
    jeszcze nie spłacił rat bankowi).
    I PCC byłby związany właśnie z tą funkcją czynności CP (znaczy
    obciążeniem przedmiotowym), a nie potocznym określeniem "używania".
    Możesz (albo ktoś kto akurat miał do czynienia i ma szczegóły
    w cache) poświecić bliższym wyjaśnieniem tej kwestii?

    > On dolicza dochód na koniec roku do zeznania rocznego.

    ...w kategorii najem, tu zgoda. (czyli ryczalt lub zasady ogólne)

    I pamiętać że taki najem podlega pod VAT i nie jest
    zwolniony przedmiotowo, a zwolnienie podmiotowe wiąże się
    z obowiązkiem prowadzenia ewidencji uproszczonej!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-08-23 07:37:59
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    > I pamiętać że taki najem podlega pod VAT i nie jest
    > zwolniony przedmiotowo, a zwolnienie podmiotowe wiąże się
    > z obowiązkiem prowadzenia ewidencji uproszczonej!

    Ani wynajmujacy ani najemca nie maja DG i nie sa platnikami VAT, wiec
    skad on sie tu nagle pojawia?

  • 7. Data: 2010-08-23 08:36:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-08-23 09:37, neoniusz wrote:
    > Ani wynajmujacy ani najemca nie maja DG i nie sa platnikami VAT, wiec
    > skad on sie tu nagle pojawia?

    Z ustawy o podatku od towarów i usług.

    Masz zwolnienie podmiotowe ale jak przekroczysz próg to w automagiczny
    sposób tracisz zwolnienie podmiotowe i musisz się zarejestrować do VAT.

    Ewidencję uproszczoną, o której wspominał Gotfryd prowadzisz po to,
    ażeby wiedzieć kiedy musisz się zarejestrować.

    Piotrek

  • 8. Data: 2010-08-23 08:57:39
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 10-08-23 10:36, Piotrek pisze:
> [...]
    >
    > Ewidencję uproszczoną, o której wspominał Gotfryd prowadzisz po to,
    > ażeby wiedzieć kiedy musisz się zarejestrować.

    I jak ktos np. wynajmuje mieszkanie to tak samo wyglada?

  • 9. Data: 2010-08-23 08:59:04
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 10-08-21 16:19, witek pisze:

    > 1%.
    > Po podpisaniu umowy,
    > Nie on, a ty.

    Na pewno?

    "3. Czy umowa najmu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności
    cywilnoprawnych?

    Odp.: Nie. Umowa najmu nie jest wymieniona w katalogu czynności
    cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności
    cywilnoprawnych (art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od
    czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r., Nr 68, poz.
    450 z późn. zm.))."

  • 10. Data: 2010-08-23 09:07:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Aug 2010, Piotrek wrote:

> [...]

    A rozumieniu VAT wynajem *jest* prowadzeniem DG, mimo że w rozumieniu
    przepisów o DG nie wymaga rejestracji, zaś w rozumieniu przepisów
    o podatku dochodowym stanowi oddzielne źródło przychodu.
    Taki mały mętlik prawny z "definicją DG" - w różnych ustawach (Ordynacja
    podatkowa, SUS - i ZUSie, o dochodowym, o VAT,...) jest coś 7 czy 8
    *różnych* definicji DG.
    Reklamacje poproszę w Warszawie składać na Wiejskiej, tam to przyklepują :(

> [...]
    >
    > Ewidencję uproszczoną, o której wspominał Gotfryd prowadzisz po to, ażeby
    > wiedzieć kiedy musisz się zarejestrować.

    ...i żeby ścisłość była, owa ewidencja to jest jedyny przypadek o którym
    pamiętam iż został opisany przez "poszkodowanego" na grupie, za pomocą
    którego US faktycznie przytrzasnął osobę osiągającą niezgłoszone przychody
    (akurat chodziło o sprzedaż na allegro *nowych* rzeczy, która w odróżnieniu
    od sprzedaży rzeczy używanych *przez siebie* również nie jest zwolniona
    przedmiotowo).

    Po prostu prowadząc wynajem czegokolwiek, z wyłączeniem wynajmu
    mieszkania *na cele mieszkalne*[1] (zwolnionego przedmiotowo), trzeba
    koniecznie być przygotowanym na udzielenie w US odpowiedzi "tak,
    mam taką kartkę na której spisuję listę należności, żeby móc określić
    limit roczny" :P
    [1] to samo mieszkanie wynajęte "firmie na biuro" już się nie łapie
    i ewidencję w postaci dowolnego świcha prowadzić trzeba.

    pzdr, Gotfryd