  • 11. Data: 2007-09-14 22:09:05
    Temat: Re: umowa zlecenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2007, Liwiusz wrote:

    > A z którego przepisu zabrania się wykonywania pracy na umowie zlecenie?

    Żaden.
    Jakby taki istniał, to bym pisał że mamy przestępstwo, a nie
    że "za mało danych"! (a ściślej: za malo dokładne).

    > Poproszę dokładny artykuł, bo już trochę męczą mnie tak przesadnie rozumiane
    > pojęcia na grupie :-)

    ??

    > Rozumiem, że nie ma mowy o pracowniku, w rozumieniu kodeksu pracy

    A ja *nie rozumiem*!
    W postach grupowiczów widywałem już tak różne domniemania tego co
    *oni* uważali za oczywiste, że każdą nieścisłość traktuję mocno
    podejrzliwie :]
    To że pytający miał w 99,98% na myśli wykonywanie zlecenia to prawda.
    Ale...

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-09-14 22:14:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2007, cef wrote:

    > A gdzie można znaleźć? :-)

    Niestety, istnieje :(

    Z wielką chęcią stosowałbym "programistyczny", czyli ściśle logiczny,
    sposób traktowania przepisów, *SKORO* sam SN powiada "truizmem jest,
    że litera ma pierwszeństwo" (bynajmniej nie twierdzę że stosowanie
    zasady literalnej interpretacji prawa jest jedynym i najlepszym
    istniejącym rozwiązaniem, jednak na dziś obowiązuje).
    Ale ustawodawca niestety co chwilę wprowadza zamieszanie :(

    > Poproszę dokładny artykuł, bo już trochę męczą mnie tak
    > przesadnie źle-rozumiane pojęcia na grupie :-)

    ROTLF, dobre :)

    Wyręczę Liwiusza, bo widzę że nieskutecznie się broni ;)
    Art.753 par. 2 Kodeksu Cywilnego.
    Link dla leniwych:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-09-15 06:03:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Skorupa wrote:
    > Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie i mam pytanie czy osoba
    > ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    albo praca na umowa o prace, albo zlecenie na umowe zlecenie.
    Czy powiedzieli tez zonie, ze nie zaproponowali jej zwolnien lekarskich,
    urlopow, prawa okresu wypowiedzenia i calego kodeksu pracy, ktory nie
    bedzie jej obowiazywal.

  • 14. Data: 2007-09-15 06:05:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > A z którego przepisu zabrania się wykonywania pracy na umowie
    > zlecenie?

    A który przepis pozwala zatrudniać na umowę zlecenie?

  • 15. Data: 2007-09-15 06:30:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wyręczę Liwiusza, bo widzę że nieskutecznie się broni ;)
    > Art.753 par. 2 Kodeksu Cywilnego.
    > Link dla leniwych:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html

    Mogłbyś rozwinąć tę myśl, albo wyjaśnić mi co takiego w tym
    artykule jest o wykonywaniu pracy w ramach zlecenia?

  • 16. Data: 2007-09-15 07:19:27
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    witek napisał(a):

    > A który przepis pozwala zatrudniać na umowę zlecenie?

    Nie napisałem, że można zatrudniać na umowę zlecenie. Napisałem, że
    można wykonywać pracę w ramach tej umowy. I czekam na przepis, który
    definiuje "pracę" jako coś nieprzynależnego do umowy zlecenia. Bo w
    potocznym rozumieniu wykonywanie pracy można podpiąć i pod umowę o
    pracę, i pod zlecenie, i pod dzieło, i pod szarą strefę. Tak więc na
    razie nie widzę powodów, aby na siłe czynności wykonywane na zleceniu
    nazywać inaczej niż wykonywaniem pracy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 17. Data: 2007-09-15 07:28:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 15-09-2007 o 00:14:36 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > sposób traktowania przepisów, *SKORO* sam SN powiada "truizmem jest,
    > że litera ma pierwszeństwo"

    To się powoli zmienia. Vide Wyrok WSA z dnia 6 lipca 2007 r., sygn. akt I
    SA/Łd 135/07 - 136/07:

    "(...)Zauważyć wszak należy, iż wykładnia prawa podatkowego, jak w ogóle
    wykładnia prawa, wymaga niejednokrotnie równoczesnego stosowania wykładni
    językowej, systemowej i celowościowej. Rezultaty wykładni językowej są nie
    tyle poddawane weryfikacji, co dalszemu uściśleniu i rozwinięciu poprzez
    stosowanie wykładni systemowej i celowościowej. Poszczególnych rodzajów
    wykładni nie można, zatem traktować jako luźno ze sobą powiązanych etapów
    procesu interpretacji prawa, lecz jako części składowe tego procesu,
    tworzące razem pewną całość. Wykładnia prawa podatkowego powinna mieć
    kompleksowy charakter. Kompleksowość tę można sprowadzić, w
    najogólniejszym ujęciu, do pewnego logicznego, ściśle ze sobą powiązanego
    ciągu działań podmiotów dokonujących wykładni, których celem jest
    ustalenie normy prawnej na podstawie przepisów obowiązujących aktów
    prawnych. W wielu przypadkach, tak jak to ma miejsce na gruncie art. 88
    ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r., samo brzmienie słów, przy pomocy,
    których sformułowany został dany przepis, nie wystarcza dla ustalenia
    normy prawnej. Niezbędne staje się umiejscowienie tego przepisu w
    obowiązującym porządku prawnym oraz ustalenie jego celu.(...)"

    A chodziło o zwrot VAT po rozwiązaniu spółki osobowej.

  • 18. Data: 2007-09-15 10:17:24
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości
    > Nie napisałem, że można zatrudniać na umowę zlecenie.

    Tutaj w nazewnictwie jest wielkie misz-masz. Nawet urzędy państwowe
    wprowadzają takie nie-przepisowe słowa.
    Na przykład: skierowanie z urzędu pracy - jak kogoś zatrudniamy to jest
    tam pozycja : 'zatrudniony na podstawie' i tu wpisuje się nie tylko
    'umowy o pracę' ale też 'umowy o dzieło/zlecenie'. Spróbuj UP nie
    poinformować, że 'zatrudniłeś' zarejestrowaną osobę na umowę o dzieło.
    Inny przykład: kodeks pracy coraz bardziej stara się przybliżyć do osób
    wykonywujących umowę zlecenia/dzieła. Już teraz, jak wykonują
    zadanie/pracę w 'siedzibie firmy' to powinny przejść przeszkolenie bhp,
    mieć ważne badania.

    Tutaj na tej grupie siedzą przeważnie osoby 'w temacie' i dla nich to
    różnica czy ktoś pracuje w oparciu o kodeks pracy czy kodeks cywilny.
    Przeciętny człowiek tego nie rozpoznaje- dla niego liczy się to, że
    będzie więcej kasy dla nich (bo nie będzie składek zus).

    ps. to było bardziej do 'witka'.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 19. Data: 2007-09-15 14:29:30
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 14 września 2007 21:56
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0709142151120.3964@athlon64>):

    > Oksymoron albo zdanie jest niekompletne :)
    > Możesz wyjaśnić?
    > Zlecenie czy praca? A może praca *i* zlecenie?

    Praca na zlecenie.... W końcu się nie obija na to zlecenie, no nie?

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 20. Data: 2007-09-15 14:48:34
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 15 września 2007 08:03
    (autor witek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fcfskp$sjo$6@inews.gazeta.pl>):

    > albo praca na umowa o prace, albo zlecenie na umowe zlecenie.

    Ale zlecenie czego? PRACY. Nie spotyka się masowo zlecania rozrywki... Może
    są takie umowy, gdzie zleceniobiorca zobowiązuje się świetnie bawić, ale
    nie są powszechnością.... Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać określoną
    pracę....

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl