  • 1. Data: 2010-07-20 14:44:23
    Temat: użyczenie samochodu osobie bez pokrewieństwa
    Od: Ranger <n...@f...pl>

    Witam,
    Mam problem w postaci roztrzaskanego samochodu żony który był używany w
    DG na kiłometrówkę.
    Znajomy chce mi użyczyć nieodpłatnie swój samochód. Sam prowadzi swoją
    DG i samochód ten jest prawdopodobnie w EŚT, a na pewno koszty jego
    użytkowania są wrzucane w działalność firmy.
    Pytanie jak taką sytuację ugryźć aby koszt lanego paliwa i części
    związanych z eksploatacją zaliczyć do kosztów mojej DG, i jaką adnotację
    ew. on musi w swoich papierach poczynić aby ten samarytański odruch nie
    odbił się jemu (nam) czkawką. :)
    Jak byście proponowali to przeprowadzić? Czy w takim przypadku bezpłatne
    użyczenie w ogóle istnieje?

    Pzdr
    Ranger

  • 2. Data: 2010-07-21 17:47:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jul 2010, Ranger wrote:

> [...]
    > i samochód ten jest prawdopodobnie w EŚT, a na pewno koszty jego użytkowania są

    No to jak użyczy:
    - będzie musiał wywalić z kosztów wydatki eksploatacyjne i "związane"
    (dajmy na to część ubezpieczenia...)
    - Ty będziesz miał przychód

    > Pytanie jak taką sytuację ugryźć aby koszt lanego paliwa i części związanych
    > z eksploatacją zaliczyć do kosztów mojej DG, i jaką adnotację ew. on musi
    > w swoich papierach poczynić

    IMVHO: *WYNAJĄĆ*. I tylko tak.

    > Jak byście proponowali to przeprowadzić? Czy w takim przypadku bezpłatne
    > użyczenie w ogóle istnieje?

    Ano istnieje, tylko prosi się o podatki ;)
    BTW: a niebezpłatne? ;) (hint: pleonazm, a może nawet tautologia)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-07-24 10:44:52
    Od: Ranger <n...@f...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > On Tue, 20 Jul 2010, Ranger wrote:

    > Ano istnieje, tylko prosi się o podatki ;)
    > BTW: a niebezpłatne? ;) (hint: pleonazm, a może nawet tautologia)

    to widzę że jedno nieszczęście goni drugie. Dzięki Gotfryd.
    Czy niebezpłatne użyczenie samochodu ma jakąś minimalną wartość? Czy
    wypożyczenie za 1pln + vat wchodzi w grę?

    Pzdr
    Ranger

  • 4. Data: 2010-07-24 22:13:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010, Ranger wrote:

    > Czy niebezpłatne użyczenie samochodu ma jakąś minimalną wartość? Czy
    > wypożyczenie za 1pln + vat wchodzi w grę?

    Z jednej strony - formalnie wydawałoby się, że nie ma przeszkód.
    Z drugiej - jak cena jest "podejrzana", US może z zanadrza wyciągnąć
    jakiś przepis "cenotwórczy" i na tej podstawie podważyć wartość.
    Z przypadków opisanych na grupie (dotyczyły cen w sklepie, "dla
    normalnych klientów") przypominam sobie wyciągnięcie zakazu
    nieuczciwej konkurencji (pomijając fakt, że w przypadku o którym
    myślę zarzut był absurdalny).

    Krótko mówiąc - nie znam wskazań i przeciwwskazań innych niż ew.
    dojście do "ceny rynkowej" (a ta z kolei, bazując na cenach
    wynajmu, raczej odbiega od podanej propozycji ;))

    pzdr, Gotfryd