  • 1. Data: 2010-07-17 11:19:05
    Temat: Sprzedaż usług do USA i W8-BEN
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    Przeszukałem grupę, znalazłem posty z 2005 i 2007, ale chciałbym
    dopytać Państwa.

    Prowadzę DG, KPIR, VAT miesięczny, memoriał.

    W 2009 roku wystawiłem 2 faktury na usługi dla firmy w USA. Jedna z
    faktur była na licencję na oprogramowanie. Rozliczyłem to jako eksport
    usług.

    Wczoraj otrzymałem od kontrahenta formularz W8-BEN z prośbą o
    wypełnienie jego.

    Z tego co udało się znaleźć po grupach chodzi o uniknięcie podatku 30%
    pobieranego chyba przez firmę amerykańską. Tylko ja dostałem całość
    kwoty i to dawno rozliczyłem więc nie mam pojęcia co z tym formularzem
    zrobić.

    Moje pytanie brzmi czy muszę to wypełniać? Co się stanie jak nie
    wypełnię? Czy jakieś konsekwencje będą jeśli to zrobię?

    Pozdrawiam i dziękuję serdecznie za poświęcony czas.

  • 2. Data: 2010-07-17 11:37:25
    Temat: Re: Sprzedaż usług do USA i W8-BEN
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-07-2010 o 13:19:05 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Moje pytanie brzmi czy muszę to wypełniać? Co się stanie jak nie
    > wypełnię? Czy jakieś konsekwencje będą jeśli to zrobię?

    Strzelam - chodzi o podatek u źródła który powinien był zostać pobrany
    przez firmę z USA.
    IRS dobrał im się do ***, albo księgowość się zorientowała że może się
    dobrać,
    i chcą odkręcić sprawę.
    Jeśli tak, to wypełnienie tego jest tylko kwestią Twojej dobrej woli.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-07-17 16:46:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    AM wrote:
> [...]
    > wypełnię? Czy jakieś konsekwencje będą jeśli to zrobię?
    >
    > Pozdrawiam i dziękuję serdecznie za poświęcony czas.

    Wypełnij i wyślij im.
    Formalnie powinni ci potrącić 30% zaliczki na podatek przed wypłatą kasy
    poniewaz jesteś osobą fizyczną.
    Toto ich zwalnia z tego obowiązku, bo nie jesteś rezydentem USA, ale
    musza mieć papierek pod to.
    No chyba, że ci nie zależy na następnych kontraktach z nimi.
    Tu masz instrukcje do tego jak chcesz wiedziec co wypełniasz
    http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8ben.pdf

    Niewysłanie tego bedzie tez mialo konsekwencje po twojej stronie.
    Oni beda musieli odprowadzic te 30% podatku ze swojej kasy, ale ty
    formalnie powiniens rozliczyc do 15 kwietnia podatek w USA mimo, ze tam
    nie mieszkasz, czyli zlozyc formularz W-9 uzyskac numer ITIN i rozliczyc
    sie z podatkow. Dostalbys wowczas zwrot tych 30% :)
    Tylko ze wowczas twoje brutto do rozliczenia w Polsce w US bedzie
    wyzsze. i moze ci sie US dobrac do tyłka, że zaniżyłeś kwotę brutto.
    Dla świętego spokoju, wypełnij i wyślij.

  • 4. Data: 2010-07-18 07:13:13
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    Dziękuje Serdecznie za obie odpowiedzi.