  • 1. Data: 2007-07-21 13:49:45
    Temat: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
    Od: m...@w...pl

    witam,

    jestem na ryczałcie i jestem płatnkiem VAT

    szukałem i szukałem w archiwach grupy, ale nie uzskałem wyczerpującej
    odpowiedzi na moje pytania, które brzmią następująco:

    1) czy aby sprowadzać towary z innego kraju UE niezbędny jest nr NIP z
    PL z przodu czy posiadając tylko polski nr NIP można takie towary
    sprowadzać i sprzedawać na terenie naszego kraju?
    2) czy jest różnica w "opłacalności" dla firmy posiadania unijnego nr
    NIP z PL?
    3) czy jeżeli posiadam unijny nr NIP z PL z przodu a dostanę od
    dostawcy unijnego fakturę z VAT wystawioną na mój krajowy NIP to mogę
    ją zaksięgować i będzie to zgodne z prawem?
    4) jak wygląda od strony praktycznej rejestracja takiej faktury z
    VATem?

    dziękuję i pozdr.,
    Marcin

  • 2. Data: 2007-07-21 13:55:26
    Temat: Re: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-07-2007 o 15:49:45 <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > ją zaksięgować i będzie to zgodne z prawem?
    > 4) jak wygląda od strony praktycznej rejestracja takiej faktury z

    Nie musisz posiadać nipa z PL, jednak ma to sporą wadę - zapłacisz
    VAT sprzedawcy bez możliwości odliczenia go.

    Mając NIP PL, będziesz uprawnony do zakupu towaru ze stawką 0%.

  • 3. Data: 2007-07-21 14:05:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Mając NIP PL, będziesz uprawnony do zakupu towaru ze stawką 0%.

    A masz na to jakąś podstawę prawną?
    Czy po prostu zapomniałeś, że trzeba VAT potem naliczyć? :-)

  • 4. Data: 2007-07-21 14:08:57
    Od: m...@w...pl

    On 21 Lip, 15:55, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > VAT sprzedawcy bez możliwości odliczenia go.
    >
    > Mając NIP PL, będziesz uprawnony do zakupu towaru ze stawką 0%.- Ukryj cytowany

    czyli np. jak kupuję z VAT to traktuję to jako normalny zakup
    VATowski?
    zakup w UE: 100 zł + 19 zł (19% VAT, bo taka stawka jest tam),
    sprzedaż w PL: 150 zł + 33 zł (22% VAT bo taka stawka u nas) - do US
    odprowadzam różnicę VAT 14 zł - czyli koszty 119 zł + 14 zł = 133 zł

    a jak bez VAT:
    zakup w UE: 100 zł (0% VAT), sprzedaż w PL: 150 zł + 33 zł - do US
    odprowadzam 33 zł - czyli koszty wychodzą te same

    co źle interpretuję?

  • 5. Data: 2007-07-21 14:21:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-07-2007 o 16:05:32 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > A masz na to jakąś podstawę prawną?
    > Czy po prostu zapomniałeś, że trzeba VAT potem naliczyć? :-)

    A odliczyć to już nie można :) ?

  • 6. Data: 2007-07-21 16:08:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > A odliczyć to już nie można :) ?

    I to jest zakup ze stawką 0%?

  • 7. Data: 2007-07-21 16:22:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > co źle interpretuję?

    Źle. VAT niemiecki nie jest naliczonym w rozumieniu ustawy
    i nie odliczysz tego podatku. Poza tym trudno będzie Ci coś wytłumaczyć,
    bo mimo tego, ze jesteś jak piszesz VATowcem, to mieszasz oba podatki:
    "czyli koszty 119 zł + 14 zł"
    Oddziel VAT od dochodowego i wtedy zobaczysz, że
    nie mając NIP z PL płacisz netto 19% więcej w dochodowym (koszty)
    i do tego doliczyć musisz dalej 22% (od większej podstawy)

  • 8. Data: 2007-07-21 16:34:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Oddziel VAT od dochodowego i wtedy zobaczysz, że
    > nie mając NIP z PL płacisz netto 19% więcej w dochodowym (koszty)
    > i do tego doliczyć musisz dalej 22% (od większej podstawy)

    A na przykładzie będzie tak.
    Założmy, że kupujemy coś w Niemczech.
    Cena jest tam netto100zł +19% MwSt czyli 119zł brutto
    Obaj chcemy zarobić 50zł w dochodowym na tej transakcji.
    Ja z NIP -PL, Ty vatowiec tylko z krajowym.

    Ja kupuję za 100zł (naliczam i odliczam 22%)
    doliczam założone 50 zł i najmniejsz cena netto, którą mogę
    zaoferować to 150 +VAT czyli 188 zł.

    Ty kupisz za 119zł doliczysz 50zł i minimalna
    Twoja wyjściowa cena wyniesie 169+VAT czyli 206,18zł

    W obu wypadkach nasze obciążenia
    w podatkach będą takie same:
    Ja i TY zapłacimy tyle samo VAT i dochodowego.

    Z tą różnicą, że u Ciebie mogą nie wystąpić podatki :-),
    (nic nie sprzedasz) bo jak myślisz u kogo będą kupować?

  • 9. Data: 2007-07-21 17:04:44
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-07-2007 o 18:08:13 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > I to jest zakup ze stawką 0%?

    Chodziło mi o to co sprzedawca wpisuje na fakturze.
    O tym że trzeba naliczyć i odliczyć nic nie pisałem.

  • 10. Data: 2007-07-21 17:19:10
    Od: m...@w...pl

    On 21 Lip, 18:34, "cef" <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Z tą różnicą, że u Ciebie mogą nie wystąpić podatki :-),
    > (nic nie sprzedasz) bo jak myślisz u kogo będą kupować?

    i wszystko jasne

    głównie interesowało mnie to jak to wygląda od strony VAT bo jestem na
    ryczałcie, więc podatek płacę stały od kwoty sprzedaży netto - ale czy
    tak, czy tak bardziej się opłaca mieć NIP-PL - tym bardziej, że mój
    dostawca wystawi mi fakturę na 0 % VAT bez problemu