    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wyliczenia na fakturze brutto
    Date: Tue, 6 Jun 2006 12:20:26 +0200

    On Tue, 6 Jun 2006, \n wrote:

    > W stosownym rozporządzeniu stosuje się bardziej kategoryczne stwierdzenia.

    Rozporządzenie nie może naruszać ustawy!

    > Mówię: "zmień fakturę albo daj korektę. Nie? To bierz swoją fakturę i
    > znikaj""

    Jak już przekazał towar albo wyświadczył usługę to grunt
    żebyś zapłacił - rzeczywiście, AFAIK nie ma obowiązku odbierania
    faktur :)

    > No jest kilka sposobów, ale to jest raczej wątek poboczny

    OK.

    > No ale gdzie tak pozwala liczyć? Pozwolę sobie zacytować Ciebie: podaj
    > przepis.

    Wyjaśniłeś niżej - inaczej interpretowałem zapis "liczenia z",
    stąd się czepiałem :)

    > To Ty go "wyciągnąłeś", ja podałem wzorek z rozporządzenia

    No nie, jakbyś nie wymusił wycięcia kawałka cytatu z ustawy to
    pewnie nie zwróciłbym uwagi na owe "usługi" :)
    Niemniej taka jest idea: rozporządzenie NIE MOŻE uchylać przepisów
    ustawy. Chyba że w ustawie jest zapis "o ile minister nie postaniwi
    inaczej" (a z kolei nie może postanawiać żeby było niekorzystniej
    dla podatnika, bo Sejm nie ma kompetencji aby konstytucyjne prawo
    nakładania obowiązków ustawą scedować na ministra).

    [...]
    > Ależ nie ja przecież cały czas mówię "nie wolno policzyć netto jako brutto x
    > (zmodyfikowany) wzorek lub stawka, VAT jako brutto minus wyliczone netto"

    A, to ja sobie źle dośpiewałem - dlatego pytałem o szczegóły :)
    "Po co ruszać to netto" sugerowało mi (wyraźnie?) że chodzi o zmianę
    (a więc wyznaczenie) wartości netto.
    A przecież ustawowo netto liczymy z brutto a nie na odwrót.
    No to mamy jasność.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)