  • 1. Data: 2006-06-02 07:34:36
    Temat: wyliczenia na fakturze brutto
    Od: Bartłomiej <e...@s...pocztowa>

    Witam

    Dziś dostałem wyliczenia do faktury brutto. Umawialiśmy się, że usługa jest
    wykonywana w cenach brutto, ok.

    Wyliczenia przedstawiają się tak:

    Cena brutto: X
    VAT: X * 22%
    Cena netto: X- X*22%

    Netto + Netto*22% < Brutto

    Wydaję mi się to dziwne, mógłbym na to iść o ile nie jest to sprzeczne z
    zasadami wystawiania faktur.

    Bartłomiej

  • 2. Data: 2006-06-02 08:00:52
    Temat: Re: wyliczenia na fakturze brutto
    Od: " Aneczka" <a...@g...pl>

    Bartłomiej <e...@s...pocztowa> napisał(a):

    > Wyliczenia przedstawiają się tak:
    >
    > Cena brutto: X
    > VAT: X * 22%
    > Cena netto: X- X*22%

    > Netto + Netto*22% < Brutto

    Ło Matko, a któż tego wystawiającego matematyki uczył??
    Zacznijmy jeszcze raz:
    Cena brutto - X (powiedzmy 122)
    Cena netto - X/1,22 (czyli tutaj - 100)
    Vat - najłatwiej policzyć jako cena netto * 0,22 (czyli tu 22 zł), ew. jako
    0,18* cena brutto, ale to niedokładne...

    Pozdrówki,
    Aneczka

  • 3. Data: 2006-06-02 12:05:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Aneczka,

    Friday, June 2, 2006, 10:00:52 AM, you wrote:

    > Ło Matko, a któż tego wystawiającego matematyki uczył??

    [...]

    > 0,18* cena brutto, ale to niedokładne...

    18.03% jest dokładniej ;-)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2006-06-02 12:33:50
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > Dziś dostałem wyliczenia do faktury brutto. Umawialiśmy się, że usługa
> [...]

    A to skąd?????? Jesli już to X-X/1,22 (lub jak wolisz zapis X-X/122%) -
    oczywiście liczone wg zasad matematyki

    > Cena netto: X- X*22%

    Jeszcze raz: A te X*22% to skad???

    > Netto + Netto*22% < Brutto

    netto + netto*22% = brutto

    > Wydaję mi się to dziwne, mógłbym na to iść o ile nie jest to sprzeczne z
    > zasadami wystawiania faktur.

    To jest sprzeczne. Sprzeczne również z matematyką...

    Ma to sens, po drobnych korektach, przy liczeniu od netto:
    Cena netto: X
    VAT: X * 22%
    Cena brutto: X + X*22%

  • 5. Data: 2006-06-02 12:44:01
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 6/2/2006 9:34 AM, Użytkownik Bartłomiej napisał:

    > Cena brutto: X
    > VAT: X * 22%
    > Cena netto: X- X*22%

    Jeden godo tak, drugi siak, a trzeci jeszcze inaczy. Jakby nie można
    było zajrzeć do stosownego przepisu i znaleźć:
    podatek = (kwota x stawka)/(100 + stawka)
    netto = brutto - podatek

  • 6. Data: 2006-06-03 07:51:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jun 2006, \n wrote:

    > Jeden godo tak, drugi siak, a trzeci jeszcze inaczy. Jakby nie można było
    > zajrzeć do stosownego przepisu i znaleźć:

    Ja, hopie, ino przepisow jest pora[1], kożdy inny! ;)
    Szukać hasła "syndrom trawnika" (albo "trawniczka") ;)

    > podatek = (kwota x stawka)/(100 + stawka)
    > netto = brutto - podatek

    Owszem, wolno.
    Ale:
    +++
    Art. 85. W przypadku świadczenia przez podatnika usług,
    w tym w zakresie
    handlu i gastronomii, kwota podatku należnego może być obliczana
    ^^^^^^
    jako iloczyn wartości dostawy i stawki:
    1) 18,03 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22 %;
    2) 6,54 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7 %;
    3} 2,91 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3 %.
    ---

    Zawsze się z tego miejsca pośmiewam: najpierw ustawodawca
    precyzyjnie oddziela "dostawę towarów" i "świadczenie usług"
    (nazywając "sprzedażą" ich sumę logiczną co powoduje szok
    u cywilistów i polonistów) żeby później walnąć między oczy
    czytelnikowi (ustawy) "usługą handlu".
    Zaiste, geniusz to wymyślił (i ciekawe ilu szpeców z MF
    przeczytało i zaakceptowało).

    W każdym razie - *wolno* używać "urzędowego" przeliczenia
    wartości 1/1,22 itp. wyrażonego jako przeliczona i *zaokrąglona*
    wartość.
    Oczywiście matematycznego 1/1,22 też wolno używać, ale to
    jest inny przepis ;)

    BTW: doliczyłem się kiedyś 4 (czterech) prawidłowych metod
    policzenia VAT na fakturze (przy >1 pozycji, bo jedna z różnic
    to inna zasada sumowania - "z tabeli" lub "z tabelki pomocniczej"
    więc przy tylko jednej pozycji na f-rze różnicy nie będzie).

    [1] - jak jest potrzebne tłumaczenie na język urzędowy to
    proszę zapodać! ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-06-03 10:20:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Saturday, June 3, 2006, 9:51:44 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > to inna zasada sumowania - "z tabeli" lub "z tabelki pomocniczej"
    > więc przy tylko jednej pozycji na f-rze różnicy nie będzie).

    Gotfrydzie, pamiętasz szok księgowych w 1993 roku, kiedy uświadomiły
    sobie, że będą miały wiecznie niezgodne dokumenty?

    Ja mam do dzisiaj problem z wytłumaczeniem niektórym klientom, że
    prowadząc ewidencję w cenach netto nie da się uzyskać zawsze
    'okrągłej' ceny brutto - np. nie da się uzyskać ceny brutto 15 PLN
    przy stawce 22%

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2006-06-03 11:30:00
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> w

    > np. nie da się uzyskać ceny brutto 15 PLN przy stawce 22%

    Da się, wystarczy zmanipulować jednostkę miary. Ale z *wartością* to juz
    kłopot ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2006-06-03 11:58:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello 'Tom,

    Saturday, June 3, 2006, 1:30:00 PM, you wrote:

    > Da się, wystarczy zmanipulować jednostkę miary.

    Nie da się - nic nie zmanipulujesz jak masz cenę za _sztukę_.

    > Ale z *wartością* to juz kłopot ;-)

    :-)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2006-06-03 18:02:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jun 2006, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Gotfrydzie, pamiętasz szok księgowych w 1993 roku, kiedy uświadomiły
    > sobie, że będą miały wiecznie niezgodne dokumenty?

    Nie, bo wtedy od podatków trzymałem się (jeszcze) z daleka :)
    (oprócz rozliczania własnych PITów jak nastały).

    > Ja mam do dzisiaj problem z wytłumaczeniem niektórym klientom

    Zdaje się nie ty jeden :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)