    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 23 Apr 2015 12:45:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y

    On Wed, 22 Apr 2015, Liwiusz wrote:

    > I to by przeszło?

    Jakby na mnie trafiło, to nie wahałbym się użyć.
    Oczywistą podstawą jest ustawowy obowiązek zapewnienie mieszkania
    zastępczego na czas remontu.
    Jest to więc *ustawowy* składnik umowy najmu (nikt nie będzie
    śmiał twierdzić, że tę umowę można inaczej "podzielić" na
    inne czynności gospodarcze).
    Mam szukać UoWL, czy wierzymy w moją zawodną pamięć? ;)

    > Nie sądzę.

    A ja tak :)

    > Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
    > kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

    Nie, bo samochód nijak nie będzie "przywiązany" do mieszkania.
    Ani z umową najmu.

    To może być jedna sprzedaż, ale dwie "transakcje gospodarcze",
    zupełne przeciwieństwo sprzedawania paru ton cegieł, cementu,
    piasku i robocizny (osobno, zamiast sprzedaży domu :D))

    Natomiast jak takie "przywiązanie" istnieje, i to niezależnie
    czy wynika z faktu *umowy najmu* (to jest umowa nazwana,
    zdefiniowana ustawowo, i nie ma tam wersji powiązania
    z zakupem rzeczy ruchomej nie wchodzącej w skład lokalu :))
    czy z samego istnienia lokalu, to tak.
    Oczywiscie "każdy odpowiada za siebie", ale ja bym zaliczał.

    W tym drugim przypadku ("składu lokalu" lub jego istnienia)
    mam na myśli "rzecz przyłączoną" w postaci typowego "mieszkaniowego"
    wyposażenia, które nie służy do samoistnego używania np. na wycieczce.
    I IMHO[1] w przypadku wynajmu "wyposażonego mieszkania", tak
    samo jak można wartość mebli i pralki doliczyć do podstawy
    amortyzacji, tak samo da się koszt wynajmu pralki wliczyć
    w KUP wynajmu.
    Oczywiście nie chciałbym być w skórze kogoś, u kogo US stwierdził
    że ta pralka nie stoi tam gdzie ma stać :> (w wynajmowanym
    mieszkaniu), nawet wywóz do naprawy poprzedziłbym wzięciem
    kwitu zgłoszenia do serwisu :>

    [1] literka "H" dlatego, że o ile ustawowy obowiązek jest nie
    do ruszenia, to rzecz jasna *każdą* wartość umowną US może
    chcieć podważyć, nie wyłączając nałożenia podatku od freeware
    tudzież odmawiając uznania za KUP np. kosztów wynikłych
    z rozliczenia używania telefonu stacjonarnego - co się zdarzało,
    na co minister wydał interpretację, a ja wtopiłem bo się burzyłem
    na tę interpretację - minister oczywiście nie raczył podać
    numerka artykułu KC na którym oparł rozumowania, a ja
    doczytałem dopiero później ;))

    pzdr, Gotfryd