  • 1. Data: 2015-04-22 11:29:53
    Temat: wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
    Od: NICE <n...@e...kom>

    Witam,

    Musialem przeprowadzic sie do innego miasta . Wynajałem mieszkanie w
    rodzinym miesciie i pobieram z tego tytułu 1800 zł . Nająłem
    mieszkanie w miescie w którym obecnie mieszkam i place za nie 2200 (
    wszystko z umową ) czy w takim przypadku mam do oprowadzenia podatek od
    mieszkania ktore wynajalem ( mysle ze tak bo w tym kraju nie ma czarów
    ) ale wole zapytac gdyz per saldo na tej operacji jestem -400zł/mc

    Nice

  • 2. Data: 2015-04-22 11:33:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-04-22 o 11:29, NICE pisze:
> [...]
    > mieszkania ktore wynajalem ( mysle ze tak bo w tym kraju nie ma czarów
    > ) ale wole zapytac gdyz per saldo na tej operacji jestem -400zł/mc

    Oczywiście, płacisz podatek od najmu - według skali lub ryczałtem (ale
    jeśli nie wybrałeś tego do tej pory, to w tym roku płacisz wg skali).

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2015-04-22 12:56:27
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-04-22 o 11:33, Liwiusz pisze:

    > Oczywiście, płacisz podatek od najmu - według skali lub ryczałtem (ale
    > jeśli nie wybrałeś tego do tej pory, to w tym roku płacisz wg skali).

    Ciekawe zagadnienie.
    Czy w KUP dla najmu nie można wrzucić wynajmu mieszkania zastępczego? :)

    --
    Pete

  • 4. Data: 2015-04-22 13:05:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-04-22 o 12:56, Pete pisze:

    > Ciekawe zagadnienie.

    Niem a w tym nic ciekawego.

    > Czy w KUP dla najmu nie można wrzucić wynajmu mieszkania zastępczego? :)

    Oczywiście nie.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2015-04-22 14:19:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2015, Liwiusz wrote:

    > Oczywiście nie.

    Pytanie (jako że jest ogólniejsze) zawiera (pewnie niezamierzoną)
    pułapkę. "Ten przypadek" to nie jedyny przypadek wynajmu mieszkania
    zastępczego, i oczywiscie (niekiedy) można.
    Jeśli jest *w celu* uzyskania przychodu z najmu, dajmy na to,
    jako mieszkanie zastępcze dla najemcy (na czas remontu mieszkania
    wynajmowanego).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2015-04-22 14:25:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-04-22 o 14:19, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Jeśli jest *w celu* uzyskania przychodu z najmu, dajmy na to,
    > jako mieszkanie zastępcze dla najemcy (na czas remontu mieszkania

    I to by przeszło? Nie sądzę. Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
    kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2015-04-22 18:24:04
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 22.04.2015 o 14:25, Liwiusz pisze:

    > I to by przeszło? Nie sądzę. Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
    > kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

    Co stoi na przeszkodzie?

    p. m.

  • 8. Data: 2015-04-23 12:45:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > I to by przeszło?

    Jakby na mnie trafiło, to nie wahałbym się użyć.
    Oczywistą podstawą jest ustawowy obowiązek zapewnienie mieszkania
    zastępczego na czas remontu.
    Jest to więc *ustawowy* składnik umowy najmu (nikt nie będzie
    śmiał twierdzić, że tę umowę można inaczej "podzielić" na
    inne czynności gospodarcze).
    Mam szukać UoWL, czy wierzymy w moją zawodną pamięć? ;)

    > Nie sądzę.

    A ja tak :)

    > Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
    > kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

    Nie, bo samochód nijak nie będzie "przywiązany" do mieszkania.
    Ani z umową najmu.

    To może być jedna sprzedaż, ale dwie "transakcje gospodarcze",
    zupełne przeciwieństwo sprzedawania paru ton cegieł, cementu,
    piasku i robocizny (osobno, zamiast sprzedaży domu :D))

    Natomiast jak takie "przywiązanie" istnieje, i to niezależnie
    czy wynika z faktu *umowy najmu* (to jest umowa nazwana,
    zdefiniowana ustawowo, i nie ma tam wersji powiązania
    z zakupem rzeczy ruchomej nie wchodzącej w skład lokalu :))
    czy z samego istnienia lokalu, to tak.
    Oczywiscie "każdy odpowiada za siebie", ale ja bym zaliczał.

    W tym drugim przypadku ("składu lokalu" lub jego istnienia)
    mam na myśli "rzecz przyłączoną" w postaci typowego "mieszkaniowego"
    wyposażenia, które nie służy do samoistnego używania np. na wycieczce.
    I IMHO[1] w przypadku wynajmu "wyposażonego mieszkania", tak
    samo jak można wartość mebli i pralki doliczyć do podstawy
    amortyzacji, tak samo da się koszt wynajmu pralki wliczyć
    w KUP wynajmu.
    Oczywiście nie chciałbym być w skórze kogoś, u kogo US stwierdził
    że ta pralka nie stoi tam gdzie ma stać :> (w wynajmowanym
    mieszkaniu), nawet wywóz do naprawy poprzedziłbym wzięciem
    kwitu zgłoszenia do serwisu :>

    [1] literka "H" dlatego, że o ile ustawowy obowiązek jest nie
    do ruszenia, to rzecz jasna *każdą* wartość umowną US może
    chcieć podważyć, nie wyłączając nałożenia podatku od freeware
    tudzież odmawiając uznania za KUP np. kosztów wynikłych
    z rozliczenia używania telefonu stacjonarnego - co się zdarzało,
    na co minister wydał interpretację, a ja wtopiłem bo się burzyłem
    na tę interpretację - minister oczywiście nie raczył podać
    numerka artykułu KC na którym oparł rozumowania, a ja
    doczytałem dopiero później ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2015-04-23 12:55:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2015, m wrote:

    > Co stoi na przeszkodzie?

    Wersji z lokalem zastępczym (dla najemcy) czy ze *sprzedażą* samochodu?
    Bo w tym drugim przypadku (na przeszkodzie stoją) - definicje umów
    nazwanych z KC.
    Nie ma jak "spiąć" ze sobą tego samochodu i mieszkania (no dobra, ja
    nie umiem :D), mamy dwie odrębne umowy najmu lokalu i sprzedaży rzeczy
    ruchomej.
    Natomiast jak miałaby to być rzecz (ruchoma), ale mająca cechy
    "przyłączenia do lokalu" (meble, "duże AGD" itp), a do tego rozumieć
    że najemca chce żeby nie tyle "mu kupić" co "kupić to lokalu", to rzecz
    jasna się zgadzam. Z zastrzeżeniem, że pewnie w rachubę wejdzie
    amortyzacja a nie "wprost KUP" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2015-04-24 10:15:56
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.04.2015 o 12:55, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Wersji z lokalem zastępczym (dla najemcy) czy ze *sprzedażą* samochodu?

    Z udostępnieniem samochodu.

> [...]
    > Nie ma jak "spiąć" ze sobą tego samochodu i mieszkania (no dobra, ja
    > nie umiem :D), mamy dwie odrębne umowy najmu lokalu i sprzedaży rzeczy

    Jak już to wynajmu/użyczenia.

> [...]
    > że najemca chce żeby nie tyle "mu kupić" co "kupić to lokalu", to rzecz
    > jasna się zgadzam. Z zastrzeżeniem, że pewnie w rachubę wejdzie

    Chodzi o to żeby samochód był "na wyposażeniu" lokalu.

    p. m.