  • 11. Data: 2008-01-29 11:19:20
    Temat: Re: wystawienie faktury nie zawsze rodzi obowiązek zapłaty VAT
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik t...@o...pl napisał:

    > Wykazany VAT trzeba płacić - nawet dyrektywa ue ma taki zapis

    Nie mowie, ze nie - ale jesat jedna transakcja.

  • 12. Data: 2008-01-29 11:24:50
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Liwiusz wrote:

    > Faktura VAT proforma nie jest fakturą. Jest to coś na kształt oferty,
    > propozycji cennika, nazywanego "fakturą" w celu wywarcia jakiegoś
    > psychologicznego efektu, ale na pewno nie efektu księgowego.

    Obawiam się, że nie masz racji

    "Faktura VAT profroma" jak i "Faktura VAT dla krasnoludków" jest fakturą
    VAT, jeśli spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.

    Natomiast jak ktoś chce wystawić ofertę i nazwać to fakturą z jakimś
    postfiksem to nazywa to "Faktura pro-forma" (bez słowa VAT).

    Piotrek

  • 13. Data: 2008-01-29 12:14:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > A czym? :)

    > "Faktura proforma" nie. Ale "faktura VAT proforma" moim zdaniem już tak.

    [ciach]

> [...]
    > "fakturę VAT proforma" za fakturę VAT (a powinien moim zdaniem), a do
    > zdarzenia docelowo nie doszło, to VATu od tej faktury VAT nie bezie

    Niestety nie jest tak pięknie. VATu z tej faktury nabywca nie może
    odliczyć ("pusta" faktura) ale wystawca musi go zapłacić - VAT płaci się
    "od dokumentu" a nie od transakcji.
    Wykazany = do zapłaty. Dlatego nazywanie fakturą VAT innych dokumentów
    jest niebezpieczne.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 14. Data: 2008-01-29 12:29:08
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > "od dokumentu" a nie od transakcji.
    > Wykazany = do zapłaty. Dlatego nazywanie fakturą VAT innych dokumentów

    Chyba nie czytałaś podanego linka:

    Jeśli faktura nie odnosi się do rzeczywistej sprzedaży towaru lub usługi,
    czyli jest tzw. pustą fakturą, powoduje to, że nie mają zastosowania
    przepisy art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. Przepis ten określa obowiązek
    zapłaty podatku z faktury, w której osoba prawna, jednostka organizacyjna
    niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wykaże kwotę podatku.
    Obowiązek ten dotyczy także faktury, w której wykazano kwotę podatku
    naliczonego wyższą od kwoty podatku należnego. Nie ma takiego obowiązku,
    jeśli faktura nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży towaru lub usługi -
    podsumował sąd.

    (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada
    2007 r., sygn. akt III SA/Wa 594/07)

    Wychodzi na to, że od "pustych" faktur nie musisz odprowadzać VAT!

    A zatem póki "faktura VAT proforma" jest "pustym" dokumentem, nie ma podstaw
    by odprowadzać od niego VAT.

  • 15. Data: 2008-01-29 13:02:58
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2008 11:54:20 +0100, Maddy napisał(a):
    > Ale "Faktura VAT" z dopiskiem "pro forma" może zostać uznana, przy
    > odrobinie (wiele nie trzeba) złej woli urzędnika, za pełnoprawną fakturę
    > VAT. Dopisek niczego nie zmienia.

    Hmm, ale jeśli nazwiemy ją "Fakturka proforma" - to chyba urzędnik nie
    będzie mógł nam wmówić że to faktura VAT :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 16. Data: 2008-01-29 13:34:37
    Od: <s...@a...pl>

    > Hmm, ale jeśli nazwiemy ją "Fakturka proforma" - to chyba urzędnik nie
    > będzie mógł nam wmówić że to faktura VAT :)

    Możemy nazwać i "faktura proforma". Chodzi o to słówko "VAT". W art. 8.1. w
    rozporządzeniu o wystawianiu faktur mamy, że "wystawiaja faktury oznaczone
    wyrazami *FATURA VAT*".
    Nie ma przepisów zabraniajacych dodawania po tych słowach Twoich oznaczeń
    lub specyficznej numeracji (poza chyba jednym wyjątkiem, o którym nizej).
    Możesz sobie numerować:
    faktura VAT SKLEPIK/01, faktura VAT SKLEPIK/02
    lub
    faktura VAT SKLEPIK 01, faktura VAT SKLEPIK 02
    Mozesz też:
    faktura VAT BRUDNOPIS/01, faktura VAT BRUDNOPIS 01, faktura VAT
    FALSYFIKATY/01
    albo
    faktura VAT PROFORMA/01, faktura VAT PROFORMA 01

    I każdy z tych dokumentów tak zatytułowany, jeśli spełni pozostałe wymagania
    stawiane rozporządzeniem, bezie normalną fakturą VAT. Słowo proforma niczego
    nie zmeini (no chyba że jest jakiś przepis definiujacy to słowo tak, by
    unieważniać faktury VAT).

    W PL nie ma za dużo firm odważnych tytułowac oferty "faktura vat proforma"
    :). Ale "faktura proforma" jest na porządku dziennym.

    Słówkami zastrzeżonymi są m.in. RR, marża, MP (faktura VAT RR, faktura VAT
    marża, faktura VAT MP).

  • 17. Data: 2008-01-29 15:52:47
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 29.01.2008 Maddy <m...@e...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > odrobinie (wiele nie trzeba) złej woli urzędnika, za pełnoprawną fakturę
    > VAT. Dopisek niczego nie zmienia.
    > Na Fakturze VAT po numerze można sobie dopisywać co bądź, mam w swojej
    > kolekcji faktury VAT z dopiskiem "Dla podmitów gosp.", Detalicza",
    > "Magazynowa", "Usługowa", "Okresowa" itp itd określenia nie mające
    > odbicia w przepisach i istotne tylko dla wystawcy.
    > To wszystko są faktury VAT w rozumieniu przepisów o PTU.
    > Dopisek "pro forma" ma tylko znaczenie zwyczajowe i porządkujące.
    >
    > Dlatego bezwzględnie należy unikać członu "VAT" w proformach!!

    Z trzeciej strony - nie wolno popadać w przesadę, bo inaczej wydruk Twojego
    postu też będzie fakturą VAT. :) No ale oczywiście - proforma na ogół udaje
    wyglądem i zawartością fakturę VAT i tutaj problem robi się poważniejszy.
    --
    Samotnik
    Kosmetyki: http://www.pachnidelko.pl/

  • 18. Data: 2008-01-29 15:54:58
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 29.01.2008 Wojtek Malina <w...@g...pl> napisał/a:

    > Nie mowie, ze nie - ale jesat jedna transakcja.

    No i co z tego? Do jednej transakcji nie może być dwóch faktur? Nic tego
    nie zabrania. :) Serio. Nie wolno dokumentować transakcji nieistniejącej.
    Podwójne udokumentowanie tej samej transakcji jest błędem, że tak powiem...
    nienazwanym. :) Można dyskutować, czy daje taka dodatkowa faktura do odliczenia
    VAT u nabywcy. Ale prawidłowa jest - dokumentowała istniejącą transakcję,
    zawierała wszystko, co trzeba...

  • 19. Data: 2008-01-29 16:41:15
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Samotnik napisał:

    > No i co z tego? Do jednej transakcji nie może być dwóch faktur? Nic tego
    > nie zabrania. :) Serio. Nie wolno dokumentować transakcji nieistniejącej.

    No dobrze, zalozmy tak, bo o tym mowimy:

    1) jedna faktura vat proforma
    2) jedna faktura vat
    3) jedno dostarczenie uslugi

    czyli jedna z faktur jest od transakcji nieistniejacej, bo nei mozna
    kupic tony jabłek raz, i potem tą samą tonę jabłęk kupić drugi raz. Bo
    już są kupione.

  • 20. Data: 2008-01-29 19:16:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wojtek Malina wrote:

> [...]
    >
    > czyli jedna z faktur jest od transakcji nieistniejacej, bo nei mozna
    > kupic tony jabłek raz, i potem tą samą tonę jabłęk kupić drugi raz. Bo

    Ale można zapłacić VAT dwa razy i dopiero potem będziesz się mógł
    tłumaczyć. O ile dotrwasz :-)