  • 1. Data: 2008-01-29 09:03:26
    Temat: wystawienie faktury nie zawsze rodzi obowiązek zapłaty VAT
    Od: <s...@a...pl>

    http://podatki.pl/artykuly/8_2837.htm

    Czyli idąc tym tropem wystawienie "f-ry VAT proforma" teżnie bedzie rodziło
    obowiązku zapłaty VAT przez wystawcę.

  • 2. Data: 2008-01-29 09:15:51
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości
    > http://podatki.pl/artykuly/8_2837.htm
    >
    > Czyli idąc tym tropem wystawienie "f-ry VAT proforma" teżnie bedzie
    > rodziło obowiązku zapłaty VAT przez wystawcę.

    A kiedyś rodziło? Dopiero uregulowanie tej faktury rodzi obowiązek podatkowy
    (przedpłata).
    Andrew

  • 3. Data: 2008-01-29 09:25:26
    Od: <s...@a...pl>

    > A kiedyś rodziło? Dopiero uregulowanie tej faktury rodzi obowiązek
    > podatkowy (przedpłata).

    Dotychczas większość nas tu debatujacych uważała, że od "faktury VAT" należy
    sie VAT. I niezależnie, czy to będzie "faktura VAT N/01", "faktura VAT
    MIASTECZKO/12" czy "faktura VAT proforma/01".

  • 4. Data: 2008-01-29 09:55:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Dotychczas większość nas tu debatujacych uważała, że od "faktury VAT"
    > należy sie VAT. I niezależnie, czy to będzie "faktura VAT N/01",
    > "faktura VAT MIASTECZKO/12" czy "faktura VAT proforma/01".

    Faktura VAT proforma nie jest fakturą. Jest to coś na kształt oferty,
    propozycji cennika, nazywanego "fakturą" w celu wywarcia jakiegoś
    psychologicznego efektu, ale na pewno nie efektu księgowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-01-29 10:06:36
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Liwiusz napisał:

    > Faktura VAT proforma nie jest fakturą.

    No jak faktura nie jest fakturą? :)

    Napisz to inaczej: "Faktura Proforma nie jest dokumentem księgowym" :)

    Proste i jasne :)

  • 6. Data: 2008-01-29 10:48:23
    Od: <s...@a...pl>

    > No jak faktura nie jest fakturą? :)
    > Napisz to inaczej: "Faktura Proforma nie jest dokumentem księgowym" :)
    > Proste i jasne :)

    "Faktura VAT proforma" to nie "faktura proforma". To drugie jest ofertą,
    zgoda. Ale pierwsze to już sprawa mocno dyskusyjna. Obronisz, że "faktura
    VAT brudnopis" nie jest faktrurą VAT, jesli będzie zawierac wszystkie
    elementy wymienione w rozporządzeniu o fakturach?

  • 7. Data: 2008-01-29 10:54:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wojtek Malina pisze:

    > No jak faktura nie jest fakturą? :)
    >
    > Napisz to inaczej: "Faktura Proforma nie jest dokumentem księgowym" :)

    Ale "Faktura VAT" z dopiskiem "pro forma" może zostać uznana, przy
    odrobinie (wiele nie trzeba) złej woli urzędnika, za pełnoprawną fakturę
    VAT. Dopisek niczego nie zmienia.
    Na Fakturze VAT po numerze można sobie dopisywać co bądź, mam w swojej
    kolekcji faktury VAT z dopiskiem "Dla podmitów gosp.", Detalicza",
    "Magazynowa", "Usługowa", "Okresowa" itp itd określenia nie mające
    odbicia w przepisach i istotne tylko dla wystawcy.
    To wszystko są faktury VAT w rozumieniu przepisów o PTU.
    Dopisek "pro forma" ma tylko znaczenie zwyczajowe i porządkujące.

    Dlatego bezwzględnie należy unikać członu "VAT" w proformach!!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-01-29 10:58:33
    Od: <s...@a...pl>

    A czym? :)

    "Faktura proforma" nie. Ale "faktura VAT proforma" moim zdaniem już tak.

> [...]
    > Dopisek "pro forma" ma tylko znaczenie zwyczajowe i porządkujące.
    > Dlatego bezwzględnie należy unikać członu "VAT" w proformach!!

    O to mi chodzi.
    W przytoczonym jednak artykule wychodzi, że nawet jeśli urzędnik uzna
    "fakturę VAT proforma" za fakturę VAT (a powinien moim zdaniem), a do
    zdarzenia docelowo nie doszło, to VATu od tej faktury VAT nie bezie trzeba
    odprowadzać.

  • 9. Data: 2008-01-29 11:11:22
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik s...@a...pl napisał:

> [...]
    > "fakturę VAT proforma" za fakturę VAT (a powinien moim zdaniem), a do
    > zdarzenia docelowo nie doszło, to VATu od tej faktury VAT nie bezie

    A takie pytanie

    a) sprzedajacy wystawia "Fakture VAT Proforma" kupujacemu
    b) kupujacy placi
    c) sprzedajacy wystawia "Fakture VAT" kupujacemu i wysyla towar.

    sa 2 faktury, na jedna operacje - jak to zinterpretuje US?
    Kaze 2 razy zaplacic VAT?

  • 10. Data: 2008-01-29 11:14:42

    Dnia 29-01-2008 o 12:11:22 Wojtek Malina <w...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > c) sprzedajacy wystawia "Fakture VAT" kupujacemu i wysyla towar.
    >
    > sa 2 faktury, na jedna operacje - jak to zinterpretuje US?

    Wykazany VAT trzeba płacić - nawet dyrektywa ue ma taki zapis

    pozdr,
    tommyz