  • Data: 2003-10-01 13:48:55
    Temat: Re: zalozenie firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 29 Sep 2003, andrzej wrote:
    [...do eleny...]
    >+ Czy ktoś, kto jednorazowo, na przykład na Święto Zmarłych wykonuje jakieś
    >+ ozdoby i je sprzedaje jest zobowiązany do płacenia podatków?

    IMO - a zależy komu i za ile sprzedaje :)

    >+ >> [...] co nie jest taką działalnością?
    >+ >
    >+ > Praca dla siebie :-)
    [...i niżej...]
    >+ > - umowa zlecenie
    >+ > - umowa o dzieło

    ...jak najbardziej (nie jest).

    >+ Cytuję Ustawę z dnia 19 listopada 1999roku "Prawo działalności
    >+ gospodarczej": [...]

    Pic polega na czym innym: istnieją RÓŻNE definicje DG
    w PDG oraz dla potrzeb podatku dochodowego.
    Poza konkursem jest również VAT (gdzieś mam wyrok jak to
    sąd zgodził się z US/IS że *zamierzone* ściągnięcie
    samochodu zza granicy do odsprzedaży kwalifikuje się pod
    DG a tym samym VAT !).

    [...]
    >+ Chodzi mi o to, co się dzieje gdy świadczymy usługę w sposób
    >+ niezorganizowany

    Znaczy: "sprzedajemy niechcący". Trudno mi to sobie wyobrazić ;)
    ale niech będzie :)

    >+ bądź nie ciągły?

    Z tym to gorzej. Patrz dyskusja o nieuznawaniu przez ZUS
    prowadzenia DG "bo nie było przychodu" (!) - IMHO poważne
    odchylenie w myśleniu, ale cóż robić...

    >+ Jak wtedy nazywa się taka działalność i czy podlega opodatkowaniu?

    Wg. UoPDoOF: "działalność wykonywana osobiście".
    Ale POD WARUNKIEM: że drugą stroną umowy będzie przedsiębiorca
    lub "osoba prawna lub jednostka organizacyjna bez osobowości".
    Krótko mówiąc - jak sąd (nie przedsiębiorca skądinąd :))
    zamówi u ciebie ekspertyzę to sprawa jest "czysta".
    Jak świeczki sprzedasz "firmie" - to też.

    >+ Jeśli podlega, to jak udokumentować tutaj dochód?

    Dokumentuje "druga strona". Konfiskuje "w imieniu państwa"
    stosowną zaliczką na podatek, a na koniec roku (bądź
    burzliwie zakończonej współpracy ;>) wręcza ci PIT-8b.

    >+ > > Innymi słowy, czy mogę świadczyć na przykład usługi
    >+ > > przez pewien okres bez
    >+ > > rejestrowania działalności gospodarczej?

    ++++
    jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb tych
    podmiotów i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności
    ----

    Jest gruba nieścisłość między terminologią PDG a PDoOF.
    Najprościej znaleść sobie firmę - pośrednika, który
    będzie obracał papierkami...

    [...]
    >+ Jeszcze jedno pytanie ;-). Naprawiam sąsiadowi komputer i on płaci mi za
    >+ to - powiedzmy 50 zł.

    Wg UoPDoOF "przeprowadziłeś działalność gospodarczą" :]
    ZUS powołuje się w swoich pismach na US, a ponieważ jest
    zapis (w SUS) "lub innych przepisach szczególnych" to
    brak mądrych jak zjeść tę żabę :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)