  • 1. Data: 2003-09-29 17:32:57
    Temat: zalozenie firmy
    Od: "andrzej" <f...@U...onet.pl>

    Jestem bezrobotnym, który myśli o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Mam
    kilka pomysłów. Zanim jednak zdecyduję się na jeden z nich, chciałbym mieć
    możliwość przetestowania moich planów. W końcu formalności związanych z
    rozpoczęciem działalności jest sporo a i kosztów nie mało. Interesuje mnie
    to, kiedy zachodzi obowiązek płacenia podatków oraz składek na ubezpieczenia
    społeczne i zdrowotne. Czy obowiązek ten pojawia się tylko i wyłącznie w
    przypadku zarejestrowania działalności, czy może w jakiś innych przypadkach
    również? Jeśli płacenie podatku oraz opłacanie składek ma zastosowanie tylko
    i wyłącznie wtedy, gdy prowadzimy działalność gospodarczą, to co nie jest
    taką działalnością? Innymi słowy, czy mogę świadczyć na przykład usługi
    przez pewien okres bez rejestrowania działalności gospodarczej?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2003-09-29 19:15:42
    Temat: Re: zalozenie firmy
    Od: elena <e...@g...pl>

> [...]
    Czy obowiązek ten pojawia się tylko i wyłącznie w
    > przypadku zarejestrowania działalności, czy może w jakiś innych przypadkach>

    Twoje pytanie jest niesamowite. Nigdy się właściwie nad tym nie zastanawiałam ale
    obowiązek o który pytasz związany jest ze żródłem przychodu, tak sądzę. W przypadku
    podatku dochodowego na pewno, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne także
    poniewaz prowadząc działalność zakładasz sprzedaż czyli spodziewasz się przychodów.

    Jeśli płacenie podatku oraz opłacanie składek ma zastosowanie tylko> i wyłącznie
    wtedy, gdy prowadzimy działalność gospodarczą, to co nie jest> taką działalnością?

    Praca dla siebie :-)

    Innymi słowy, czy mogę świadczyć na przykład usługi> przez pewien okres bez
    rejestrowania działalności gospodarczej?

    Oczywiście, masz do wyboru:
    - praca na \"czarno\"
    - umowa zlecenie
    - umowa o dzieło

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 3. Data: 2003-09-29 19:45:20
    Od: "andrzej" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    zdrowotne także
    > poniewaz prowadząc działalność zakładasz sprzedaż czyli spodziewasz się

    Dzięki za odpowiedź! Jednak widzę, że nie do końca się rozumiemy ;-).

    Czy ktoś, kto jednorazowo, na przykład na Święto Zmarłych wykonuje jakieś
    ozdoby i je sprzedaje jest zobowiązany do płacenia podatków?

    > Praca dla siebie :-)

    Cytuję Ustawę z dnia 19 listopada 1999roku "Prawo działalności
    gospodarczej":

    Art. 2.

    1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa działalność
    wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
    eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i
    ciągły. [...]

    Chodzi mi o to, co się dzieje gdy świadczymy usługę w sposób
    niezorganizowany bądź nie ciągły? Jak wtedy nazywa się taka działalność i
    czy podlega opodatkowaniu? Jeśli podlega, to jak udokumentować tutaj dochód?

    > Oczywiście, masz do wyboru:
    > - praca na \"czarno\"
    > - umowa zlecenie
    > - umowa o dzieło

    Jeszcze jedno pytanie ;-). Naprawiam sąsiadowi komputer i on płaci mi za
    to - powiedzmy 50 zł. Czy jest to dochód, od którego powinienem zapłacić
    podatek? Jak wygląda sprawa, jeśli naprawię komputer osobie, która prowadzi
    działalność gospodarczą a osoba ta zapłaci mi za usługę ze swoich prywatnych
    pieniędzy?

    Pozdrawiam serdecznie, andrzej

  • 4. Data: 2003-09-29 20:00:17
    Temat: Re: Re: zalozenie firmy
    Od: elena <e...@g...pl>

> [...]
    eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i> ciągły. [...]
    > Chodzi mi o to, co się dzieje gdy świadczymy usługę w sposób

    Brak pomysłów.

> [...]
    gospodarczą a osoba ta zapłaci mi za usługę ze swoich prywatnych> pieniędzy?

    Dla mnie nie ma różnicy. W jednym i w drugim przypadku pracujesz na \"czarno\" W
    zasadzie to tylko jedno rozwiązanie przychodzi mi do głowy na sprzedaz bez
    zarejestrowanej działalności., sprzedaz płodów rolnych bądż z własnej działki.
    Legalne i obowiązuje tylko opłata targowa

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 5. Data: 2003-09-29 21:42:37
    Od: "andrzej" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    sprzedaz bez zarejestrowanej działalności., sprzedaz płodów rolnych bądż z
    własnej działki. Legalne i obowiązuje tylko opłata targowa

    Powiedzmy, że nie prowadzę działalności gospodarczej i wykonuję jednorazowo
    pewną usługę dla podmiotu gospodarczego. Spisujemy jakąś umowę i
    odprowadzamy podatek. Jest to zrozumiałe. Jednak jeszcze nigdy się nie
    spotkałem, żeby przy świadczeniu usługi, gdy zarówno usługobiorca jak i
    usługodawca są osobami prywatnymi następowało spisanie umowy.
    Czy jak dziewczyna popilnuje sąsiadce dziecko, i dostanie za to 20 zł bądź
    czekoladę, to czy w takim przypadku należałoby spisać umowę?

    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie, andrzej

  • 6. Data: 2003-09-30 06:22:51
    Od: elena <e...@g...pl>

> [...]
    usługi, gdy zarówno usługobiorca jak i> usługodawca są osobami prywatnymi

    I obawiam się że się nie spotkasz. Żeby spisać umowę, przynajmniej jedna strona musi
    mieć do tego uprawnienia czyli zarejestrowaną działalność.

    > Czy jak dziewczyna popilnuje sąsiadce dziecko, i dostanie za to 20 zł bądź>
    czekoladę, to czy w takim przypadku należałoby spisać umowę?

    Tak i zarejestrować działalność w tym zakresie (dziewczyna).
    Zabawne jest że akty prawne traktujesz jak literaturę i doszukujesz się w nich sensu
    :-)
    Także pozdrawiam.

  • 7. Data: 2003-09-30 07:19:32
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...to.komorka.org>

    Dnia 30 Sep 2003 06:22:51 GMT, elena <e...@g...pl> napisał:

    > I obawiam się że się nie spotkasz. Żeby spisać umowę, przynajmniej jedna
    > strona musi mieć do tego uprawnienia czyli zarejestrowaną działalność.

    A z czego to wynika? Z konstytucji? :-) Kodeksu cywilnego? :-))

    KAZDA osoba zdolna do czynnosci prawnych (czy jak to sie teraz nazywa) moze
    zawrzec umowe-zlecenie, umowe o dzielo czy (to dla wielu moze byc
    zaskoczeniem) umowe o prace.

    Tak wiec sasiad moze pomalowac mi plot (nie prowadzac DG pod nazwa
    "Malarstwo Ogrodowe"), drugi moze regularnie zamiatac chodnik przed moim
    domem, a sasiadka moze (w ramach umowy o prace) byc etatowa gosposia.

    > Tak i zarejestrować działalność w tym zakresie (dziewczyna).
    > Zabawne jest że akty prawne traktujesz jak literaturę i doszukujesz się w
    > nich sensu :-)

    A Ty dopatrujesz sie okultyzmu i magii... Wspolczuje.

    M.

  • 8. Data: 2003-09-30 08:22:54
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "andrzej" <f...@U...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czekoladę, to czy w takim przypadku należałoby spisać umowę?
    >
    > Dziękuję i pozdrawiam serdecznie, andrzej

    Jednorazowo mozna zrobic zgodnie z umowa o dzielo, lub umowa zlecenie...

    Boguslaw

  • 9. Data: 2003-09-30 08:50:19
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    > A z czego to wynika? Z konstytucji? :-) Kodeksu cywilnego? :-))

    (bylo bardzo niedawno na grupie)
    updof art. 13.
    8) przychody z tytułu osobistego wykonywania usług, na podstawie
    umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości
    prawnej lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług
    nie wykonuje dla ludności,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są
    wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo
    administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie
    dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9,
    9) przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na
    podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym
    charakterze.

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 10. Data: 2003-09-30 09:19:39
    Od: "andrzej" <f...@U...onet.pl>

> [...]
    >
    > Tak i zarejestrować działalność w tym zakresie (dziewczyna).
    > Zabawne jest że akty prawne traktujesz jak literaturę i doszukujesz się w

    Przecież cytowałem Ustawę, w której podane jest, że działalnością
    gospodarczą jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i
    ciągły ;-). Nawet kilkakrotne popilnowania dziecka, nie spełnia tego wymogu?
    A więc jak powinno się postępować w podobnych przypadkach?

    Pozdrawiam serdecznie, andrzej