  • 1. Data: 2009-01-13 10:20:41
    Temat: zatrudnienie żony jako osoby współpracującej
    Od: j...@w...pl

    Witam.
    Jestem osobą prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą. W 2006r
    skorzystałem, za pośrednictwem Urzędu Pracy, z refundacji na
    doposażenie stanowiska pracy, której warunkiem było zatrudnienie
    pracownika. Zatrudniłem kobiete, która po ponad roku została moją
    żoną. Rozwiązałem z nią umowę o pracę i zgłosiłem do ZUS-u jako osobę
    współpracującą. Taką informacje otrzymał również Urząd Pracy. Żona w
    dalszym ciągu pracuje na utworzonym wcześniej stanowisku, a Urząd
    Pracy żąda zatrudnienia kolejnej osoby. Czy osobę współpracującą
    należy traktować jako pracownika? (proszę o wskazanie podstawy
    prawnej) Czy Urząd Pracy ma rację żądając zawarcia kolejnej umowy o
    pracę?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-01-13 10:28:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-13, j...@w...pl <j...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > dalszym ciągu pracuje na utworzonym wcześniej stanowisku, a Urząd
    > Pracy żąda zatrudnienia kolejnej osoby. Czy osobę współpracującą

    Nie.
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/doc/k0000001.pdf

    ---
    Art. 2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
    powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
    ---

    > (proszę o wskazanie podstawy prawnej)
    > Czy Urząd Pracy ma rację żądając zawarcia kolejnej umowy o pracę?

    Ma.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-01-13 11:43:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 11:20:41 <j...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > należy traktować jako pracownika? (proszę o wskazanie podstawy
    > prawnej) Czy Urząd Pracy ma rację żądając zawarcia kolejnej umowy o

    Niepotrzebnie rozwiązywałeś umowę o pracę.
    Zawrzyj jeszcze raz umowę o pracę z żoną, w ZUSie nic się
    nie zmieni (będzie dalej osobą współpracującą), a UP będzie syty.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-01-13 11:52:07
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-13, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Niepotrzebnie rozwiązywałeś umowę o pracę.
    > Zawrzyj jeszcze raz umowę o pracę z żoną, w ZUSie nic się
    > nie zmieni (będzie dalej osobą współpracującą), a UP będzie syty.

    Ale zmienia się w dochodowym, right? Czy znowu przegapiłem zmianę? ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-01-13 12:02:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 12:52:07 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2009-01-13, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale zmienia się w dochodowym, right? Czy znowu przegapiłem zmianę? ;)

    Fakt, wypłata dla żony nie jest kosztem oraz można szacować, więc
    podwójne opodatkowanie jest. Ale całkiem możliwe że i tak wyjdzie taniej niż
    zatrudnianie drugiej osoby.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek