  • 1. Data: 2009-01-12 13:51:06
    Temat: kratki i Lisaki
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    witam

    według przepisów

    do 01.05.2004 (samochody z tzw. "kratką")
    do 22.08.2005 (samochody spełniające wzór Lisaka)

    można było odliczać VAT od paliwa zużywanego przez te samochody w DG

    22.12.2008 Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zakwestionował te
    przepisy.

    Jaki jest stan prawny na dziś (po 22.12.2008)? Czy werdykt ETS
    automagicznie przekłada się na prawo wewnętrzne? Czy MinFin musi coś
    "zarządzić"? Czy nareszcie można normalnie traktować paliwo do
    samochodów jako koszt i odliczać VAT (oczywiście w ramach przepisów
    sprzed akcesji do UE)?

    andy_nek

  • 2. Data: 2009-01-12 15:26:01
    Temat: Re: kratki i Lisaki
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2009 o 14:51:06 Andrzej Kłos <a...@w...pl> napisał(a):

    > Czy werdykt ETS automagicznie przekłada się na prawo wewnętrzne?

    ZTCW tylko w ten sposób, że sądy administracyjne mogą go uwzględniać
    w swoich rozważaniach ( US-y i IS-y na pewno nie będą, dopiero
    w sądach jest szansa na wygranie).

    > Czy MinFin musi coś "zarządzić"?

    Mógłby wydać tzw. interpretację ogólną, nie wiem czy to zrobił czy nie,
    wiem że zaraz po tym wyroku powiedział że "podatnicy powinni się
    zastanwoić czy korygowac deklaracje, bo korekta VAT pociągnie za sobą koretkę PIT".
    Oczywiście każdy kto umie liczyć na poziomie z 3 klasy podstawówki
    się zorientuje że PIT to raptem 1/5 VAT, więc chodziło raczej o efekt psychologiczny.
    Wniosek: będzie łapanka, tak jak przy akcyzie od aut.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-12 16:39:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

> [...]
    > się zorientuje że PIT to raptem 1/5 VAT, więc chodziło raczej o efekt
    > psychologiczny. Wniosek: będzie łapanka, tak jak przy akcyzie od aut.

    Ale nie chodzi o korygowanie starych lat, tylko o to co robić teraz.
    Jaki jest stan prawny na dziś. Odliczać VAT z paliwa, bo wyrok jakiś tam
    jest,
    czy czekamy na zmiany przepisów.

  • 4. Data: 2009-01-12 16:47:11
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2009 o 17:39:50 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Ale nie chodzi o korygowanie starych lat, tylko o to co robić teraz.
    > Jaki jest stan prawny na dziś. Odliczać VAT z paliwa, bo wyrok jakiś tam
    > jest,
    > czy czekamy na zmiany przepisów.

    Ta interpretacja by obowiązywała też dla przyszłości

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-12 17:21:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Ta interpretacja by obowiązywała też dla przyszłości

    A bez interpretacji, to co mamy teraz?
    Jaka jest moc tego wyroku, uchyla jakies zapisy naszego prawa?
    Czy jak będę odliczał od tego miesiąca VAT z paliwa, to bedę się musiał
    (do czasu interpretacji lub zmiany przepisow) bujać po sądach czy nie?

  • 6. Data: 2009-01-12 17:49:11
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2009 o 18:21:17 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy jak będę odliczał od tego miesiąca VAT z paliwa, to bedę się musiał
    > (do czasu interpretacji lub zmiany przepisow) bujać po sądach czy nie?

    Na paliwie się nie znam ale:
    Wyrok ETS nic nie uchyla ale zdaje się że WSA
    stosują orzecznictwo ETS więc jak chce Ci się bujać po sądach
    i masz mocną "d" to możesz odliczać :-)
    Jeśli w między czasie minfin wyda interpretację ogólną
    to uda Ci się bez bujania a jak się zmienią przepisy
    to się pobujasz z papierami wygenerowanymi do zmiany przepisów.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-13 15:53:11
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > to uda Ci się bez bujania a jak się zmienią przepisy
    > to się pobujasz z papierami wygenerowanymi do zmiany przepisów.

    a czy to, co umieściło MinFin na swojej stronie w dn. 12.01.2009:

    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=609&
    id=156494&typ=news

    pozwala na bieżąco odliczać VAT od paliwa, czy też nie?

    tu treść tego co jest na tej stronie, bo twórca tejże nie przewidział
    przeglądarki Firefox:

    Wyrok ETS - skutki w podatku dochodowym
    2009.01.12 10:06

    W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi skutków w
    podatku dochodowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot
    Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora,
    Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że podatnicy, którzy w
    związku z tym wyrokiem dokonają odliczenia podatku od towarów i usług
    poprzez dokonanie korekty rozliczenia w tym podatku, nie są obowiązani
    do korygowania kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.
    Kwota zwrotu lub obniżenia podatku w części uprzednio zaliczonej do
    kosztów uzyskania przychodów będzie stanowiła przychód w podatku
    dochodowym w momencie otrzymania zwrotu. Wynika to wprost z art. 14 ust.
    2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12
    ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z
    którymi w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług
    zgodnie z odrębnymi przepisami, naliczony podatek od towarów i usług
    stanowi przychód w tej części, w której podatek uprzednio został
    zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

  • 8. Data: 2009-01-13 16:27:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-01-2009 o 16:53:11 Andrzej Kłos <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > pozwala na bieżąco odliczać VAT od paliwa, czy też nie?
    >
    > tu treść tego co jest na tej stronie, bo twórca tejże nie przewidział

    (...)

    Nie wiem, trzeba by sprawdzić w dzienniku urzędowym MF czy to jest
    opublikowane jako interpretacja ogólna. No i pewnie w ciągu
    kilku dni prasa podatkowa będzie o tym pisać.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek