  • 1. Data: 2009-01-12 14:28:42
    Temat: Darowizna od cudzoziemca
    Od: "Mateusz Kevvo" <m...@N...gazeta.pl>

    Jaka jest stawka podatku dla darowizny od cudzoziemca i jak to rozliczyć?
    Chodzi o kwotę 300 tysięcy złotych przekazanej przez obywatela Hong Kongu
    obywatelowi Polski. Czy trzeba sporządzać jakąś umowę czy wystarczy żeby
    kwota stamtąd wpłynęła na konto tutaj?
    Mateusz Kevvo

  • 2. Data: 2009-01-12 14:55:03
    Temat: Re: Darowizna od cudzoziemca
    Od: Michwelt <m...@...ah.o-o.com>

    Dnia Mon, 12 Jan 2009 14:28:42 +0000 (UTC), Mateusz Kevvo napisał(a):

> [...]
    > obywatelowi Polski. Czy trzeba sporządzać jakąś umowę czy wystarczy żeby

    Z tego co wiem to: 12% od kwoty powyżej 4902.
    Czyli 0.12*(300000-4902) = 35411,76 zł.

    Najłatwiej sporządzić akt notarialny pomiędzy darczyńcą a obdarowanym,
    wówczas podatek odprowadza od razu notariusz. Akt notarialny kosztuje chyba
    w granicach 1000 zł.

    Można też, ale tu już nie jestem pewien, złożyć oświadczenie do Twojego
    urzędu skarbowego o tym, że dostałeś darowiznę (która pojawi się na Twoim
    konce bankowym) i od razu z tym oświadczeniem przesłać na konto us
    wyliczoną kwotę.

    --
    pozdrawiam,
    Michwelt (adres e-mail w polu nadawcy, bez "-")

  • 3. Data: 2009-01-12 15:01:49
    Od: Michwelt <m...@...ah.o-o.com>

    Dodam jeszcze, że możesz spróbować obejść ten podatek. Np. jeśli znajdziesz
    wystarczająco wielu darczyńców, z których każdy wpłaci ci na konto kwotę
    4900 zł (czyli wolną od podatku), to nic nie musisz płacić ani zgłaszać.
    Wystarczy, ze z tego Hong Kongu 40 różnych osób wpłaci ci po 4900 i masz
    już prawie 200000 bez konieczności płacenia podatku. US nie ma podstawy
    żeby się przyczepić. Ważne, żeby każdy z wpłacających napisał w przelewie
    "Darowizna dla [twoje imię i nazwisko] od [imię i nazwisko wpłacającego]".
    Z tego co mi mówił znajomy specjalista od podatków, to jedna z najlepszych
    metod prania pieniędzy - polski ani żaden inny us nie ma możliwości
    sprawdzenia obywateli Hong Kongu :)

  • 4. Data: 2009-01-12 15:22:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2009 o 15:28:42 Mateusz Kevvo <m...@n...gazeta.pl> napisał(a):

    > Jaka jest stawka podatku dla darowizny od cudzoziemca i jak to rozliczyć?
    > Chodzi o kwotę 300 tysięcy złotych przekazanej przez obywatela Hong Kongu
    > obywatelowi Polski.

    Zaraz się spece od darowizn pojawią i odpowiedzą, a ja tymczasem...

    > Czy trzeba sporządzać jakąś umowę czy wystarczy żeby
    > kwota stamtąd wpłynęła na konto tutaj?

    Wystarczy żeby kwota wpłynęła... do tego żeby Gł. Inspektor
    Konstroli Skarbowej dostał cynk od Gł. Inspektora Finansowego
    czy jak mu tam :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-12 22:53:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2009, Tomek wrote:

    > Wystarczy żeby kwota wpłynęła... do tego żeby Gł. Inspektor
    > Konstroli Skarbowej dostał cynk od Gł. Inspektora Finansowego
    > czy jak mu tam :-)

    Się zastanawiam - bo nie wiem, czy w tę stronę wolno.
    Trzeba by się przez przepisy przebić :)
    US chyba nie może pomijać tajemnicy bankowej, chyba musiałoby
    być "postępowanie".

    pzdr, Gotfryd