  • 1. Data: 2005-05-31 09:49:55
    Temat: zona+maz na zlecenie lub o dzieło?
    Od: "Krystian" <p...@w...pl>

    Witam,
    mam pytanie, czy moja zona moze mnie (męza) ztrudnic na umowe zlecenia lub
    o dzielo w swojej firmie? czy tylko moze mnie zatrudnic na umowe o prace?
    Chodzi glownie o koszty czyli zus.
    Z gory dzieki.
    pozdr.

  • 2. Data: 2005-05-31 10:16:06
    Temat: Re: zona+maz na zlecenie lub o dzieło?
    Od: "dc" <t...@i...jest>

    > mam pytanie, czy moja zona moze mnie (męza) ztrudnic na umowe zlecenia lub
    > o dzielo w swojej firmie? czy tylko moze mnie zatrudnic na umowe o prace?
    > Chodzi glownie o koszty czyli zus.

    Właśnie - to jest bardzo ciekawe. Też chciałem spytać o coś podobnego.
    Jako współmałżonek jeśli pomaga się w prowadzeniu działalności,
    nawet bez wynagrodzenia, to staje się osobą współpracującą i trzeba za tą
    osobę płacić ZUS.
    Ale czy można coś zlecić jednorazowo ???
    A czy współmałżonek może zostać pełnomocnikiem i nie stawać się osobą
    współpracującą ???

    dc

  • 3. Data: 2005-05-31 10:30:20
    Od: "Krystian" <p...@w...pl>

> [...]
    > Ale czy można coś zlecić jednorazowo ???
    > A czy współmałżonek może zostać pełnomocnikiem i nie stawać się osobą

    tak przychylam sie do pytania, wiem juz ze nie mozna zatrudnic wspolmalzonka
    na umowe o prace poniewaz "wspolmalzonkowie sa wobec siebie rowni" , a umowa
    o prace wytyczala by to ze pracodawca jest wyzszy od pracownika....

    Ale jak to jest z umowa o dzielo czy zlecenie.
    A moze ma ktos inny skuteczny sposob.

  • 4. Data: 2005-05-31 11:06:14
    Od: "Magdalena B77" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krystian" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > o dzielo w swojej firmie? czy tylko moze mnie zatrudnic na umowe o prace?

    Nie ma przeciwskazań by zatrudnić współmałżonka na umowę o pracę, zlecneie
    czy dzieło. W rozliczeniach podatkowych małżonka traktuje się dokładnie tak
    jak pracownika czy zleceniobiorcę. Jednak na potrzeby ZUS małżonek będzie
    zawsze osobą współpracującą i będzie musiał jako taka osoba odprowadzać za
    siebie składki do ZUS w wysokosćo równej skąłdkom osoby prowadzącej
    dizałalnośc gospodarczą. Tego się nie uniknie, chyba że małżonkowie nie
    prowadza wspólnego gospodarstwa domowego.
    Magdalena B.

  • 5. Data: 2005-05-31 11:18:56
    Od: "dc" <t...@i...jest>

    że małżonkowie nie
    > prowadza wspólnego gospodarstwa domowego.

    Czyli jednak - SEPARACJA.
    Ciekawe co na to Monika ;-)

    dc

  • 6. Data: 2005-05-31 11:50:42
    Od: "Krystian" <p...@w...pl>

> [...]
    > prowadzącej dizałalnośc gospodarczą. Tego się nie uniknie, chyba że
    > małżonkowie nie prowadza wspólnego gospodarstwa domowego.

    Dzieki za odpowiedz. Miedzy czasie znalazlem:

    Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.
    z 1998 r. Nr 137, poz. 887)
    Art. 8. 11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5,
    uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci
    przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające,
    jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują
    przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w
    celu przygotowania zawodowego.

    pozdr. Krystian

  • 7. Data: 2005-05-31 12:10:49
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Magdalena B77 napisał(a):

> [...]
    >dizałalnośc gospodarczą. Tego się nie uniknie, chyba że małżonkowie nie
    >prowadza wspólnego gospodarstwa domowego.

    Było parę dni temu.
    Małżonka i małoletnie dzieci traktuje się jednak inaczej.
    *Art. 23. *1. (Updof) Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej
    lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,

    Czyli można zawrzeć umowę zlecenia lub o dzieło ale nie będzie
    stanowiła kosztów uzyskania.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 8. Data: 2005-05-31 16:03:05
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > o dzielo w swojej firmie? czy tylko moze mnie zatrudnic na umowe o prace?

    A co chcesz w ten sposób uzyskać?

    > Chodzi glownie o koszty czyli zus.

    ZUS płaciłbyś jak osoba współpracująca, w koszty działalności nie wchodzi.

  • 9. Data: 2005-05-31 16:07:54
    Od: "Krystian" <p...@w...pl>

    > ZUS płaciłbyś jak osoba współpracująca, w koszty działalności nie wchodzi.

    Wiem juz dzieki.

  • 10. Data: 2005-05-31 16:08:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:
    > A co chcesz w ten sposób uzyskać?

    > ZUS płaciłbyś jak osoba współpracująca, w koszty działalności nie
    > wchodzi.

    Mogę prosić link do tej nowelizacji?