  • 1. Data: 2006-07-26 10:56:54
    Temat: zus za syna - trzeba placic?
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    witam,
    przegladalem archiwum i nie znalazlem akurat konkretnej odpowiedzi na to
    pytanie, bylo czy mozna zatrudniac,odliczac koszty zatrudnienia itp. Kiedys
    o ile pamietam w zusie powiedzieli ze przy mieszkaniu we wspolnym
    gospodarstwie ( zakladam ze mowa o zameldowaniu) , mozna pomagac ojcu
    prowadzacemu dzialalnosc i nie trzeba placic zusu za syna, czy to prawda?
    Padlo w archwach pojecie wspolpracownika, wiec pewnie o to chodzi, jednak co
    z placeniem zusu? Ew moze jakies znaczenie ma ze syn jest studentem? Bede
    wdzieczny za pomoc w tej sprawie,
    --
    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2006-07-26 11:26:24
    Temat: Re: zus za syna - trzeba placic?
    Od: Piotr Niżyński <a...@b...pl>

    Jeśli jest studentem do 26 r.ż. to od umowy-zlecenie nie płaci się ZUS-u

  • 3. Data: 2006-07-26 11:32:45
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    > Jeśli jest studentem do 26 r.ż. to od umowy-zlecenie nie płaci się ZUS-u

    Dziekuje za pomoc, a czy dokumenty umowy zlecenia trzeba wypelniac, czy
    dzieje sie to od tak - student , mniej niz 26 lat to poprostu moze pracowac
    z ojcem bez zbednych firmalnosci?

    --
    Pozdrawiam,
    Michał

  • 4. Data: 2006-07-26 11:52:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Piotr Niżyński wrote:

    > Jeśli jest studentem do 26 r.ż. to od umowy-zlecenie nie płaci się
    > ZUS-u

    A jesteś pewien, że taki syn będzie potraktowany jako student -
    zleceniobiorca a nie jako osoba wspólpracująca? Moim zdaniem śliska
    sprawa.

  • 5. Data: 2006-07-26 12:14:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > A jesteś pewien, że taki syn będzie potraktowany jako student -
    > zleceniobiorca a nie jako osoba wspólpracująca? Moim zdaniem śliska
    > sprawa.

    Syn (o ile nie jest małoletni, a skoro studiuje, to raczej nie jest)
    nie podpada pod definicję osoby współpracującej.
    Można zatrudnić go za minimalną na ułamek etatu.

  • 6. Data: 2006-07-26 12:19:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    cef wrote:

    > Syn (o ile nie jest małoletni, a skoro studiuje, to raczej nie jest)
    > nie podpada pod definicję osoby współpracującej.
    > Można zatrudnić go za minimalną na ułamek etatu.

    Wziąłęś definicję osoby wspólpracującej z UoPDoOF. W UoSUS jest ona
    inna:

    Art 8.11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4
    i 5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i
    dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby
    przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie
    domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub
    wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z
    którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.

  • 7. Data: 2006-07-26 12:21:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Syn (o ile nie jest małoletni, a skoro studiuje, to raczej nie jest)
    > nie podpada pod definicję osoby współpracującej.
    > Można zatrudnić go za minimalną na ułamek etatu.

    No niestety nie da się.
    Coś musieli pozmieniać.
    Będzie współpracujacą osobą i będzie ślisko :-)

  • 8. Data: 2006-07-26 12:24:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:
    > Wziąłęś definicję osoby wspólpracującej z UoPDoOF. W UoSUS jest ona
    > inna:

    Już sprawdziłem :-)

    > Art 8.11. Za osobę współpracującą...
    > ... jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie
    > domowym

    Jak nie będzie pozostawał w gospodarstwie, to nie będzie
    takiego statusu.

  • 9. Data: 2006-07-26 12:42:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    cef wrote:

    > No niestety nie da się.
    > Coś musieli pozmieniać.
    > Będzie współpracujacą osobą i będzie ślisko :-)

    Żeby wiedzieć jak bardzo ślisko, trzeba przeanalizować jaka jest
    relacja między artykułem zwalniającym studentów-zleceniobiorców a tymi
    o osobach wspólpracujących. Ja się takiej analizy nie podejmę.

  • 10. Data: 2006-07-26 13:26:26
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    jureq napisał(a):

    > Żeby wiedzieć jak bardzo ślisko, trzeba przeanalizować jaka jest
    > relacja między artykułem zwalniającym studentów-zleceniobiorców a tymi
    > o osobach wspólpracujących.

    No to może cytat:

    ROZLICZANIE UMÓW CYWILNYCH
    Dodatek do Ubezpieczeń i Prawa Pracy 8(172) z dnia: 2006-05-10

    "[...]
    Prowadzę działalność gospodarczą, przy której zatrudnię na podstawie umowy
    zlecenia mojego 23-letniego syna. Syn jest studentem i pozostaje ze mną we
    wspólnym gospodarstwie domowym. Czy powinienem zgłosić go w ZUS jako osobę
    współpracującą, czy jako zleceniobiorcę?

    Jeżeli Czytelnik zatrudni syna na podstawie umowy zlecenia przy
    prowadzonej działalności gospodarczej, nie zgłasza go w ZUS do ubezpieczeń
    społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego ani jako osobę współpracującą, ani
    jako zleceniobiorcę.
    Zleceniobiorcy będący uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół
    ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat - nie podlegają
    obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    Ponieważ syn Czytelnika nie ukończył 26 lat i jest studentem,
    zatrudnienie na podstawie umowy zlecenia nie rodzi dla niego obowiązku
    ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
    [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~