  • 11. Data: 2006-07-26 13:30:57
    Temat: Re: zus za syna - trzeba placic?
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    dziekuje za informacje;)
    Teraz konkretnie - syn ma powyzej 26 lat, wiec nie kwalifikuje sie jako
    student - jedna sprawa odpada.
    Pozostaje na wspolnym gospodarstwie, wiec jest traktowany jako osoba
    wspolpracujaca zgodnie z ustawa.
    Co teraz, jak trzeba zarejestrowac taka osobe? jakie sa oplaty?

    --
    Pozdrawiam,
    Michał

  • 12. Data: 2006-07-26 13:36:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Docent" <docent@[WytnijTo]w.pl> napisał w wiadomości

    > No to może cytat:

    > Ponieważ syn Czytelnika nie ukończył 26 lat i jest studentem,
    > zatrudnienie na podstawie umowy zlecenia nie rodzi dla niego obowiązku
    > ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

    Proponuję skorelować to z treścia przytoczonego wcześniej
    artykułu z ustawy o sus:
    Art 8.11. Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność [...] uważa się małżonka, dzieci własne, [...], jeżeli pozostają
    z nimi we wspólnym gospodarstwie
    domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub
    wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy ZLECENIA

    i zdecydować czy jest osobą współpracującą czy nie :-)

  • 13. Data: 2006-07-26 13:38:34
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    To juz wiem wszystko - no prawie;) bardzo dziekuje za pomoc;)
    pozdrawiam
    michał

  • 14. Data: 2006-07-27 01:18:09
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    cef napisał(a):

    > zdecydować czy jest osobą współpracującą czy nie

    Pewnie jest, ale Art.6 ust.4 stwierdza wyrażnie, że:

    "Osoby określone w ust. 1 pkt 4 (czyli zleceniobiorcy oraz osoby z nimi
    współpracujące - przyp. mój) nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom
    emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub
    studentami, do ukończenia 26 lat."

    Natomiast traktowanie jako osobę współpracującą dotyczy tylko pracownika:

    "Art.8 ust.2.
    Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób współpracujących, o
    których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany
    jako osoba współpracująca."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~