  • 11. Data: 2007-08-28 21:35:25
    Temat: Re: zwolnienie z opodatkowania a rozliczenie roczne
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Tezę mogę wysłać zainteresowanym przez emaila (nie piszę o łamaniu
    > prawa przez RM :)).
    > Pozdrawiam i dzięki za zainteresowanie :)

    To wyslij - adres się pokazuje - wytnij anty spama.Pzr- Kriss

  • 12. Data: 2007-08-28 22:01:26
    Od: s...@i...pl

    > Ale te wpłaty to są *chyba* darowizny, a nie przychody.
    Hm.. ok, darowizny owszem - masz racje (ale maja jeszcze zyski z
    reklam, ktorych nota bene nie wolno im puszczac, a zakaz ktory
    notorycznie lamia).

    Wtedy
    > nie ma mowy o zyskach, bo zysk to przychód-koszty.

    No dobrze - jesli nawet nie maja zadnych zyskow, pomijajac kase z
    darowizn, to nawet wtedy nie musza przed nikim tego wykazac? ja nie
    mowie tu o podatkach, bo tych nie placa - ale po prostu o zwyklym
    fakcie przedstawienia komus bilansu, sprawozdania - ile wydal, od kogo
    dostal, na co te pieniadze przeznaczyl etc. Przeciez to sa ogromne
    kwoty w skali roku i co? mam rozumiec, ze te wielkie kwoty nie
    interesuja zadnego US? (nie znam sie na prawie finansowym, wiec prosze
    o wybaczenie niewiedzy).

    Czy ktos wie, jak to jest np. z muzeami? one tez sa zwolnione z
    podatku, kase maja m.in. od sponsorow (jak RM). I mam rozumiec, ze tez
    nie spowiadaja sie nikomu z tego, ile w danym roku wydali i kto im
    taka kase dal?
    Jak mam to rozumiec?

  • 13. Data: 2007-08-28 22:56:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Ale te wpłaty to są *chyba* darowizny, a nie przychody.

    Przychody *podatkowe* :)
    Osoby prawne nie mogą *podatkowo* otrzymywać darowizn (w rozumieniu
    czegoś, co nie jest przychodem i podlega odrębnemu opodatkowaniu)
    - nie ma takiej opcji, darowizna jest zwykłym przychodem.

    > Wtedy
    > nie ma mowy o zyskach, bo zysk to przychód-koszty.

    Ano tak. A darowizny są częścią przychodu.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-08-28 23:29:24
    Od: s...@i...pl

    > Osoby prawne nie mogą *podatkowo* otrzymywać darowizn (w rozumieniu
    > czegoś, co nie jest przychodem i podlega odrębnemu opodatkowaniu)
    > - nie ma takiej opcji, darowizna jest zwykłym przychodem.

    Ale RM nie ma osobowosci prawnej! :) osobowosc prawna ma zakon, ale
    ojciec dyrektor ma prawo zaciagac w imieniu zakonu zobowiazania. A
    konta, na ktore moja babcia wplaca pieniazki (z dopiskiem "na cele
    kultu rel.") sa "na Radio Maryja", a nie na zakon.
    I ja tego nie rozumiem!

    > Ano tak. A darowizny są częścią przychodu.

    Caly czas piszecie (dobrze, ze usilujecie mi pomoc :))) o zyskach,
    kosztach, przychodach etc.
    Mnie malo interesuje CZYM jest kasa, jaka "zarabiaja", faktem jest, ze
    ona istnieje w rzeczywistosci.
    Ponawiam pytanie: czy oni (RM) maja obowiazek kogos o niej
    poinformowac?

    dzieki za cierpliwosc ;)

  • 15. Data: 2007-08-30 10:20:08
    Od: "my way" <y...@n...pl>

    Użytkownik <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    .com...

    > Jeśli piszesz pracę magisterską to opieraj się na swojej pracy badawczej
    > albo
    > żródłach pisanych , które podasz w bibliografii .
    No właśnie dlatego tu jestem :)
    ----------------
    spróbuje troche pomóc, z podaniem źródel, może się coś przyda :)
    ----------------
    Jeśli temat pracy dotyczy
    > kościelnych osób prawnych - to z góry załóż , że przepisy istnieją a
    > praktyka
    > stanowi , że tylko w teorii. Takie organizacje jak RM czy fundacje typu
    > Ksiadz
    > Jankowski są poza kontrolą Państwa i nie składają żadnych sprawozdań i
    > informacji .
    Zdaję sobie z tego sprawę. Nie chcę bezmyślnie cytować mediów, które
    czepiają się "radiomaryjnych" pieniążków.
    Doszłam do tego, że nie są podmiotem posiadającym osobowość prawną,
    ale o.T.R. może w imieniu zakonu zaciągać zobowiązania.
    ---------------------
    jesli samo R.M. nie posiada osobowości prawnej, to być może działa pod
    "skrzydłami" osobowości prawnej zakonu
    to temat raczej na pl.soc.prawo
    ----------------------------

    Nie płacą
    podatków jako że mają status nadawcy społecznego.
    -----------------------------
    na poczatek;
    Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
    (DzU.2005, nr 231, poz.1965)

    Art. 13. 1. Majątek i przychody kościołów i innych związków wyznaniowych
    podlegają ogólnie obowiązującym przepisom podatkowym, z wyjątkami
    określonymi w odrębnych ustawach.

    2. Osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych są zwolnione od
    opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W
    tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej
    przez przepisy podatkowe.

    5. Dochody z działalności gospodarczej osób prawnych kościołów i innych
    związków wyznaniowych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te
    osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone
    w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe,
    oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność
    charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na
    inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty
    katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych
    obiektów.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. (DzU 2000,
    nr 54, poz.654)

    Art.17. 1. Wolne od podatku są:

    4a) dochody kościelnych osób prawnych:

    a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby
    prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy
    Ordynacji podatkowej,

    b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu
    religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne,
    charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów
    katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i
    odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne,
    a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady
    charytatywno-opiekuńcze,

    4b) dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są
    kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a
    lit. b)

    -------------------------

    Ale skoro osiągają
    rocznie zyski (nie są np. zwolnieni z opłat na rzecz utrzymania
    nadajników), to czy muszą się komuś z tego spowiadać? (i nie mam tu na
    myśli bynajmniej prowincjała zakonu tylko instytucje państwowe).
    --------------------------
    Art.27.1. tej samej ustawy:

    Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1,
    art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust.
    2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego
    wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do
    końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek
    należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w
    zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

    czyli zwolnienie z obowiązku skladania deklaracji rocznych w tym podatku pod
    warunkiem nieprowadzenia działalności gospodarczej (obowiązek składania
    miesięcznych deklaracji od 01.01.2007 zniesiono dla wszystkich podatników)

    nie wiem, czy przez pomyłkę :) pozostał w ustawie obowiązek skladania
    deklaracji CIT-D:

    Art.18.1f. Podatnicy otrzymujący darowizny, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i
    7 oraz w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, którzy nie składają zeznania, o którym mowa w
    art. 27 ust. 1, są obowiązani w terminie, o którym mowa w art. 27 ust. 1:

    1) przekazać urzędowi skarbowemu informacje o kwocie ogółem otrzymanych
    darowizn ze wskazaniem celu jej przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności
    pożytku publicznego, o której mowa w art. 4 ustawy wymienionej w ust. 1 pkt
    1, a także celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, wraz z wyszczególnieniem
    darowizn pochodzących od osób prawnych z podaniem nazwy i adresu darczyńcy,
    jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15.000 zł lub jeżeli suma
    wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy
    przekracza 35.000 zł,

    2) udostępnić do publicznej wiadomości, poprzez publikacje w Internecie,
    środkach masowego przekazu lub wyłożenie dla zainteresowanych w
    pomieszczeniach ogólnie dostępnych, informacje, o których mowa w pkt 1, i w
    formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Z
    obowiązku tego zwolnione są podmioty, których dochód za dany rok podatkowy
    nie przekracza kwoty 20.000 zł.

    dodatkowo na temat obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości (pytałaś
    wyżej o bilans, rachunek zysków i im podobne :) :

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. (DzU 137,
    poz.1539)

    w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek
    niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej.

    § 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do niektórych jednostek
    niebędących spółkami handlowymi, jeżeli nie prowadzą działalności
    gospodarczej, a w szczególności do:

    [ciach]

    2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kościelnych osób prawnych
    nieprowadzących działalności gospodarczej. Kościelne osoby prawne prowadzą
    rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy kościelne,
    dotyczące tych jednostek.

    czyli tu równiez zwolnienie, tym razem z obowiązku prowadzenia tego, co w
    potocznym języku nazywa się pełna księgowością, pod warunkim nieprowadzenia
    działalności gospodarczej

    a co do podawania do publicznej wiadomości informacji wynikających z ustawy
    o rachunkowości, to w przypadku prowadzenia DG i tak nie wszystkich
    jednostek on dotyczy:

    Ustawa o rachunkowości (DzU 2002, nr 76, poz.694)Art.64.1.Badaniu i
    ogłaszaniu, z zastrzeżeniem art. 64b, podlegają roczne sprawozdania
    finansowe jednostek powiązanych, w tym roczne skonsolidowane sprawozdania
    finansowe grup kapitałowych, a także roczne sprawozdania finansowe -
    kontynuujących działalność:

    [ciach]

    4)pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który
    sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących
    warunków:

    a)średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co
    najmniej 50 osób,

    b)suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w
    walucie polskiej co najmniej 2.500.000 euro,

    c)przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych
    za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej
    5.000.000 euro.

    A nie
    chcę pisać w mgr, że "chyba muszą się rozliczać" tylko chcę się
    powołać na konkretny zapis/ustawę czy cokolwiek... Dlatego proszę Was
    o pomoc.
    bardzo proszę :)

    pozdrawiam