  • 1. Data: 2008-01-03 00:43:47
    Temat: Remanent roczny - wycena niektórych materiałów.
    Od: godziaszka <g...@g...com>

    Witam Wszystkich,

    Prowadzę jednoosobową DG (wytwarzanie i sprzedaż biżuterii - zasady
    ogólne + vat) i mam kilka pytań związanych z wyceną materiałów i
    półfabrykatów jubilerskich do spisu. Pozwolę sobie przedstawić kilka
    sytuacji, żeby za bardzo nie namieszać.

    1. Zakupiłem materiały: korale. Kupowałem je w sznurach (korale są
    różnej wielkości oraz ich ilość na każdym ze sznurów nie jest taka
    sama). Sprzedawca wystawił mi fakturę na której jest tylko
    "Naszyjnik" sztuk 15 itd. Oczywiście każdy ze sznurów został rozcięty,
    część korali została zużyta a reszta jest popakowana w pudełka - nie
    ma możliwości dojścia, które korale to który sznur. W jaki sposób to
    rozsądnie spisać (czy spisać ilość tych korali i uśrednić cenę żeby
    wyszła bliska ceny zakupu)? Czy nazwać to jednym sznurem i wpisać
    wartość?

    2. Mam półfabrykaty (srebrne, bardzo drobne). Kupowane są w woreczkach
    (taka jest jm na fakturze) - jedyne co można stwierdzić to, że taki
    woreczek zawiera ok X gramów lub ok Y sztuk (sprzedawca zawsze
    zaznacza, że nie jest to dokładna wartość). W czasie pracy zużywam
    pewną ich ilość (załóżmy że 1/3 woreczka). W jaki sposób określić
    wartość i jak spisać to co mi zostało? Niestety jest to mniej niż
    jednostka miary z faktury, a niemożliwe jest podanie ceny 1g lub 1
    sztuki.

    3. Niektórzy hurtownicy wystawiając fakturę umieszczają jedną pozycję
    "Elementy do produkcji biżuterii" sztuk: 1 i wartość (która obejmuje
    cały zakup). W tej pozycji może być 30 koralików szklanych, drut
    srebrny, drut złoty i masa innych produktów. Niestety nie załączają do
    tej faktury spisu zamówienia - więc za bardzo nie ma możliwości
    dojścia co się w tej fakturze dokładnie kryje (i za ile). Jak sobie z
    takim kwiatkiem poradzić? Kiedy patrzy się na pudełka z półfabrykatami
    (kamieniami, koralami, itp) nie bardzo jest możliwość stwierdzić na
    której fakturze znajduje się dana rzecz, bo większość faktur jest
    właśnie taka "ogólna" (zbiorcza).

    Jeżeli jest tu ktoś, kto spotkał się z podobnym problemem to byłbym
    niesłychanie wdzięczny za rady i sugestie jak to wszystko spisać i
    wycenić.

    Pozdrawiam i życzę miłego dnia,
    Paweł