  • 1. Data: 2008-01-02 18:33:55
    Temat: [pomocy!] Przeniesienie miejsca działalności gospodarczej
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Witam!

    Proszę o pomoc, bo już mi ręce opadają.

    Prowadzę działalność gospodarczą od 12.2003. Do tej pory mieszkałem i
    wykonywałem tą działalność w Lublinie - z tego miasta miałem wpis do
    ewidencji działalności gospodarczej, REGON, tam się rozliczałem z VAT i
    ryczałtu. Pod koniec listopada złożyłem w Urzędzie Miasta w Lublinie
    pismo o zmianie miejsca wykonywania działalności, bo przeniosłem się do
    Warszawy. Oni to przesyłali ponad dwa tygodnie do UM w Warszawie, a
    stąd, pomimo że miałem odebrać to osobiście, wysłano to na mój domowy,
    warszawski adres. Ale że nasz pocztowy monopolista działa jak chce,
    list z wpisem udało mi się odebrać dopiero 29.12.2007.

    Na wpisie jest data dokonania wpisu - 14.12.2007.

    Wiem, że najpierw muszę pójść do GUS'u i dostać nowy REGON. Z nim mogę
    dopiero składać NIP-1 w skarbówce i przerejestrować się w ZUS'ie.

    Dzisiaj dzwoniłem do GUS'u i powiedzieli mi, żebym nawet nie myślał o
    wizycie u nich w tym tygodniu, bo wprowadzają właśnie nowe PKD. W
    poniedziałek mam zadzwonić i dowiedzieć się, czy im się nic nie sypnęło
    i czy już obsługują.

    Ale z tym to nie problem. Nie wiem za to gdzie mam rozliczyć grudzień -
    w skarbówce w Lublinie, czy już w Warszawie. Podobnie z ZUS'em. Byłem
    dzisiaj w Urzędzie Skarbowym na Kujawskiej (niezły bigos tam mają) i
    dwoje urzędników powiedziało mi coś zupełnie przeciwnego: kobita w
    informacji o rozbieganym spojrzeniu, że mam rozliczyć grudzień w
    Lublinie, a gościu od składania NIP'ów, że grudzień mam rozliczyć w
    Warszawie. I co teraz zrobić, poza tym, że poczekać aż GUS będzie
    czynny?

    Jak dla mnie, to powinno być tak:
    - grudzień rozliczam (vat, dochodowy de facto cały rok, bo jestem na
    ryczałcie) po staremu, w Lublinie
    - aktualizuję REGON w GUS'ie w Warszawie
    - aktualizuję NIP-1 w US w Warszawie z podaniem nowego miejsca
    prowadzenia działalności (Warszawa) od 1.1.2008; składam VAT-R
    - aktualizuję NIP-1 w US w Lublinie (jak wyżej); składam VAT-R
    - składam deklaracje w ZUS (tylko w Warszawie?) informujące o zmianie
    miejsca prowadzenia działalności od 1.1.2008
    - składam zeznanie roczne (ryczałt) w US w Lublinie

    Uff, pomoże ktoś? (np. Gotfryd :)

    --
    Pozdrawiam,
    Rafał Wawrzycki

    http://prw.terror404.net/rwawrzycki/

  • 2. Data: 2008-01-04 21:20:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2008, Rafał Wawrzycki wrote:

    > Na wpisie jest data dokonania wpisu - 14.12.2007.
    >
    > Wiem, że najpierw muszę pójść do GUS'u i dostać nowy REGON. Z nim mogę
    > dopiero składać NIP-1 w skarbówce i przerejestrować się w ZUS'ie.

    To nie jest oczywiste.
    Termin do zgłoszenia w US wynika z przepisów i umożliwia sprzeczność
    wewnętrzną :(
    Sam rozwiązywałem to tak: NIP-1 dla US z wpisem.
    Jak "papier" z GUS docierał - pismo dla US z kopią tegoż, z prośbą
    o dołączenie załącznika.
    Po prawdzie ktoś tu (na grupie) podnosił, że nie przewiduje się
    składania oddzielnie dodatków do załącznika :P (racja), ale "mój"
    US to akceptuje.
    W najgorszym razie przypadnie złożyć drugi NIP-1

    > Ale z tym to nie problem. Nie wiem za to gdzie mam rozliczyć grudzień -
    > w skarbówce w Lublinie, czy już w Warszawie.

    Przecież obowiązuje *zgłoszone* miejsce *zamieszkania*.
    Co ma fakt "otrzymania wpisu" (do EDG) do obowiązku zgłoszenia
    zmiany *miejsca zamieszkania* do US??

    > dwoje urzędników powiedziało mi coś zupełnie przeciwnego:

    Standard? :)

    > Warszawie. I co teraz zrobić, poza tym, że poczekać aż GUS będzie
    > czynny?

    Jak dla mnie, to ten ostani pomysł był FATALNY.
    Jak karnoskarbowy zauważy i zechce się przyczepić, to za kilka tygodni
    może przysłać całkiem poważnie brzmiące pismo z listą pozycji z KKS :>
    (kiedyś się machnąłem w dacie w zgłoszeniu, to wiem po sobie :))

    > Jak dla mnie, to powinno być tak:
    > - grudzień rozliczam (vat, dochodowy de facto cały rok, bo jestem na
    > ryczałcie) po staremu, w Lublinie

    Na jakiej podstawie?
    Widzisz tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    ...może coś o "właściwości naczelnika US"?
    Art.17 konkretnie.
    A podatek dochodowy rozlicza się *na dzień* końca roku podatkowego.
    Konkretnie art.45.1b tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Gdzie podatnik *wtedy* mieszkał?

    Termin zgłoszenia "wszelkich zmian" jest w ustawie o NIP :)

    > - aktualizuję REGON w GUS'ie w Warszawie
    > - aktualizuję NIP-1 w US w Warszawie z podaniem nowego miejsca
    > prowadzenia działalności (Warszawa) od 1.1.2008; składam VAT-R

    Jakbym był naczelnikiem US zadałbym Ci bardzo niewygodne pytanie:
    czy fałszywą informację o miejscu zamieszkania podano do UM czy
    do US :)

    > Uff, pomoże ktoś? (np. Gotfryd :)

    A czemu ja??? Spokojnie (no, może "spokojnie" to przesada) w komputerach
    sobie dłubałem...
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-04 23:29:53
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Rafał Wawrzycki wrote:

> [...]
    >
    > Na wpisie jest data dokonania wpisu - 14.12.2007.
    >
    > Wiem, że najpierw muszę pójść do GUS'u i dostać nowy REGON.

    Jeżeli jesteś takim długodystansowcem że na piechotę z Warszawy do Lublina
    będziesz szedł, to proszę bardzo. Ale ja bym jednak sugerował pojechanie, a
    wręcz załatwienie tego korespondencyjnie.

    [...]
    > Jak dla mnie, to powinno być tak:
    > - grudzień rozliczam (vat, dochodowy de facto cały rok, bo jestem na
    > ryczałcie) po staremu, w Lublinie
    > - aktualizuję REGON w GUS'ie w Warszawie

    Wg. mojej wiedzy w Lublinie. Ale wiedza jest poparta tylko doświadczeniem,
    więc przepisy może są inne.

    p. m.

  • 4. Data: 2008-01-04 23:35:01
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 04 sty 2008 w liście
    [news:Pine.WNT.4.64.0801042158500.3184@athlon64] Gotfryd Smolik news
    [s...@s...com.pl] napisał(a):

    > To nie jest oczywiste.
    > Termin do zgłoszenia w US wynika z przepisów i umożliwia
    > sprzeczność
    > wewnętrzną :(

    Co gorsza termin zgłoszenia do GUSu też wynika z przepisów (bodaj 14
    dni), a te ztcp nie przewidują "wdrażania systemu pkd" jako opóźnienia.

    > Sam rozwiązywałem to tak: NIP-1 dla US z wpisem.
    > Jak "papier" z GUS docierał - pismo dla US z kopią tegoż, z
    > prośbą o dołączenie załącznika.

    W poniedziałek też tak zrobię. Mam nadzieję, że przyjmą NIPa.

    > Przecież obowiązuje *zgłoszone* miejsce *zamieszkania*.
    > Co ma fakt "otrzymania wpisu" (do EDG) do obowiązku zgłoszenia
    > zmiany *miejsca zamieszkania* do US??

    Czyli ponieważ nie zgłosiłem w US zmiany miejsca zamieszkania za pomocą
    NIP-1, rozliczam się w dotychczasowym miejscu zamieszkania?

    Dobrze rozumuję?

    Akurat zmiana zameldowania stałego nie spowodowała u mnie
    natychmiastowej zmiany miejsca zamieszkania. Możemy przyjąć, że nowe
    miejsce zamieszkania pokrywa się z moim miejscem stałego zameldowania
    dopiero od 1 stycznia 2008.

    > Gdzie podatnik *wtedy* mieszkał?

    W Lublinie. Ale zameldowanie na stałe było już w Warszawie.

    > A czemu ja??? Spokojnie (no, może "spokojnie" to przesada) w
    > komputerach sobie dłubałem...

    A bo ty rowerzysta jesteś jako i ja :)

  • 5. Data: 2008-01-04 23:37:56
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 05 sty 2008 w liście [news:flmfjk$r5r$3@atlantis.news.tpi.pl]
    mvoicem [m...@g...com] napisał(a):

    > Jeżeli jesteś takim długodystansowcem że na piechotę z Warszawy do
    > Lublina będziesz szedł, to proszę bardzo. Ale ja bym jednak
    > sugerował pojechanie, a wręcz załatwienie tego korespondencyjnie.

    "Pójść" w tym wypadku oznaczałoby wysłanie upoważnionej osoby (chodzi
    oczywiście o potwierdzenie). Poza tym miałem zamiar pójść do GUSu w
    Warszawie :)

    > Wg. mojej wiedzy w Lublinie. Ale wiedza jest poparta tylko
    > doświadczeniem, więc przepisy może są inne.

    No właśnie na mój malutki rozumek też tak powinno być.

  • 6. Data: 2008-01-05 00:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, Rafał Wawrzycki wrote:

    > Co gorsza termin zgłoszenia do GUSu też wynika z przepisów (bodaj 14
    > dni), a te ztcp nie przewidują "wdrażania systemu pkd" jako opóźnienia.

    Ha...

    > Czyli ponieważ nie zgłosiłem w US zmiany miejsca zamieszkania za pomocą
    > NIP-1, rozliczam się w dotychczasowym miejscu zamieszkania?
    >
    > Dobrze rozumuję?

    Tuś mi zabił ćwieka.
    A wpis do ewidencji DG trzyma się w miejscu zamieszkania czy
    w miejscu zameldowania? Powiadamiam, że idę spać i nie chce mi
    się sprawdzać :)

    > A bo ty rowerzysta jesteś jako i ja :)

    A, cykliści i tak dalej, zawsze wszystkiemu winni :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-01-08 20:12:15
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 05 sty 2008 w liście
    [news:Pine.WNT.4.64.0801050115010.3184@athlon64] Gotfryd Smolik news
    [s...@s...com.pl] napisał(a):

> [...]

    Dobra, pojechałem tam, a daleko to jest, i co mi powiedzieli? Że muszę
    złożyć RG-1 w Lublinie, nie w Warszawie (w skarbówce twierdzili coś
    zgoła odmiennego). GUS z Lublina dopiero prześle do GUSU w Warszawie co
    trzeba i będę mógł przyjść znowu po zaświadczenie. Oczywiście wyślą
    pocztą, czyli sobie poczekam.

    Z kolei w skarbówce w Warszawie było tak: przychodzę ponownie, mówię,
    że chcę złożyć NIP-1, ale nie mam aktualnego REGONu. No to koleś za
    barem mówi, żebym przyszedł jak go będę miał. Mówię, że to może potrwać
    nawet miesiąc przy ostatnich osiągach poczty. A on, że tak trzeba. No
    to się go pytam, co będzie, jak aktualny REGON z Warszawy będę miał np.
    w lutym i wtedy dopiero złożę NIP-1. Przecież do tego czasu oficjalnie
    dalej będę zarejestrowany jako płatnik dochodowego i vatu w Lublinie. A
    fakturę to gdzie mam wtedy wystawić: w Lublinie czy w Warszawie?

    A on mi na to, że już mieli takie przypadki (niedopełnienie złożenia
    NIP-1 w terminie) i kończyło się na tym, że przedsiębiorcy dostawali
    karę, ale skarbówka zwykle umarzała sprawę ze względu na niską
    szkodliwość czynu (powiedział mi o tym oczywiście nieoficjalnie :)

    Czyli pracownik Urzędu Skarbowego namawiał mnie do złamania przepisu,
    mówiąc mi, że jak przyjdzie co do czego, to mnie nie ukarzą. Jakoś nie
    uwierzyłem i uparłem się na złożenie NIP-1 bez aktualnego REGONU (dałem
    stary). Koleś powiedział, że musi się skonsultować i poszedł "wyżej".
    Wrócił z kartką pt. "Wewnętrzne zarządzenie dla Urzędu Skarbowego tego
    i tego", czy coś w tym stylu, gdzie podkreślone było zdanie, że mają
    nakaz przyjmować tylko pełne wnioski. Potem pokazał drugą karteluchę z
    wypisanymi paragrafami z Kodeksu Karnego Skarbowego, mówiącymi o
    odpowiedzialności za składanie niepełnego zestawu dokumentów.

    Na NIP-1 kazał napisać, że zostałem pouczony i się podpisać. Dopisałem
    od siebie jeszcze, że zobowiązuję się uzupełnić jak najszybciej.
    Po czym oznajmił mi, że jutro zostanie do mnie wysłane wezwanie do
    stawienia się w ciągu 5 dni w celu wyjaśnienia, dlaczego nie dałem
    wszystkich papierków. Odpowiedziałem mu, że mam nadzieję, iż poczta w
    tym przypadku będzie dłuugo doręczać ten list :)

    Teraz, przez rodzinę, będę załatwiał złożenie RG-1 w GUSie w Lublinie i
    modlił się, żeby szybko przesłali papierzyska da Warszawy.

    Jutro idę do ZUSu - aż się nie mogę doczekać co oni z kolei wymyślą...

    Aha, w NIP-1 jako datę ustanowienia nowego miejsca wykonywania
    działalności podałem 1.1.2008 (a nie 14.12.2007, jak stoi we wpisie do
    działalności) - urzędas nie miał do tego obiekcji. Przy okazji wyszło,
    że dochodowy za 2007 rok rozliczam jeszcze w Lublinie, ale VAT za
    grudzień już mam rozliczyć w Warszawie (złożyłem VAT-R).

    Piszę to wszystko ku potomnym. Mam nadzieję, że się nie przejadę na tym
    wszystkim za bardzo... ;)

  • 8. Data: 2008-01-08 20:47:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jan 2008, Rafał Wawrzycki wrote:

> [...]
    > Wrócił z kartką pt. "Wewnętrzne zarządzenie dla Urzędu Skarbowego tego
    > i tego", czy coś w tym stylu, gdzie podkreślone było zdanie, że mają

    Zrealizowanie takiego nakazu stanowi przestępstwo, nr z KK (nie KKS!)
    znajdziesz w archiwum.

    > Potem pokazał drugą karteluchę z
    > wypisanymi paragrafami z Kodeksu Karnego Skarbowego, mówiącymi o
    > odpowiedzialności za składanie niepełnego zestawu dokumentów.

    I właśnie od tej odpowiedzialności podatnik się bez problemu uchyli,
    wskazując że niedopełnienie obowiązku nie wynika z jego winy
    ani z jego bezczynności.
    Art.1.3 KKS. Sprawdź osobiście, bo nie należy wierzyć w teksty pisane
    przez byle kogo na grupie :)

    > Na NIP-1 kazał napisać, że zostałem pouczony i się podpisać.

    To w końcu go wziął czy nie?

    > Po czym oznajmił mi, że jutro zostanie do mnie wysłane wezwanie do
    > stawienia się w ciągu 5 dni w celu wyjaśnienia,

    Ta.... urząd "wyrabia normę wykazywania czynności".
    Nie ma to jak wprowadzić bezsensowne "rozliczanie działów z wykonanych
    czynności" (na sztuki, całkiem jak komputery na kilogramy, kiedyś
    tak w krajach RWPG rozliczano ich produkcję a teraz dla odmiany
    ich utylizację, jeszcze mur potrzebny; do przywalania czołem :>).
    Ciekawe ile złotówek idzie na takie bardzo potrzebne wezwania.
    Ale przyznam, że tak rozliczanym urzędnikom nic a nic się nie
    dziwię, że wolą wezwanie wysłać niż "załatwić od ręki".
    Ech...

    > Jutro idę do ZUSu - aż się nie mogę doczekać co oni z kolei wymyślą...

    :P

    > Piszę to wszystko ku potomnym. Mam nadzieję, że się nie przejadę na tym
    > wszystkim za bardzo... ;)

    Zaraportuj tak za pół do półtorej roku (czynności sprawdzające) oraz
    trzy do pięciu lat (kontrola) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-08 21:47:35
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 08 sty 2008 w liście
    [news:Pine.WNT.4.64.0801082138090.3656@athlon64] Gotfryd Smolik news
    [s...@s...com.pl] napisał(a):

    > I właśnie od tej odpowiedzialności podatnik się bez problemu
    > uchyli, wskazując że niedopełnienie obowiązku nie wynika z
    > jego winy ani z jego bezczynności.

    Byłem tego samego zdania i dlatego obstawałem przy swoim.

    > To w końcu go wziął czy nie?

    Wziął, ale kazał napisać, że znany jest mi art. 81 KKS.

    > Ale przyznam, że tak rozliczanym urzędnikom nic a nic się nie
    > dziwię, że wolą wezwanie wysłać niż "załatwić od ręki".

    Kij mu w oko, że tak powiem. Po prostu przyjdę i powiem to samo co
    dzisiaj powiedziałem. Podeprę się jakimś świstkiem z GUSu w Lublinie,
    jeżeli taki otrzymam przy składaniu RG-1.

    > Zaraportuj tak za pół do półtorej roku (czynności sprawdzające)
    > oraz trzy do pięciu lat (kontrola) :)

    Jak nie zapomnę, to tak zrobię ;)

    Przy okazji - rozliczam właśnie roczny PIT-28 i chciałem obliczyć sobie
    kwotę zdrowotnego za 2007 rok, jaką mogę odliczyć - a tu dostaję piękny
    komunikacik na stronie ZUSu:

    "msxml6.dll error '8007000e'
    Not enough storage is available to complete this operation.
    /lib/xml.asp, line 159"

    Chciałbym go jutro posłać zaufanej osobie do Lublina, żeby przy okazji
    składania RG-1 złożyła i zeznanie roczne, a tu kupa. Robił ktoś z was
    już takie wyliczenia? Oczywiście chodzi o sławetne 7,75%

  • 10. Data: 2008-01-09 10:08:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 08-01-2008 o 21:12:15 Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>
    napisał(a):

    > Dnia 05 sty 2008 w liście
    > [news:Pine.WNT.4.64.0801050115010.3184@athlon64] Gotfryd Smolik news
    > [s...@s...com.pl] napisał(a):
    >
    > (...)

    Najkrótsza procedura przy przenoszeniu z miasta A do miasta B jest taka:

    1) zaliczasz UM w A, prosisz o papier na poczekaniu ładnie mrugając -
    zwykle się udaje,
    ew. na drugi dzień masz.
    2) zaliczasz GUS w A - załatwiają przeniesienie do B, ale zaktualizowany
    REGON już masz w tym miejscu
    i dlaej już nic nie musisz robić, następnym razem możesz uderzać do GUS w
    B jak gdyby nigdy nic
    3) w tym miejscu masz komplet papierów żeby odwiedzić ZUS i US w B - nie
    ważne że papiery wydane w A
    4) po odtrzymaniu wpisu z EDG z B(jeśli się umówisz na odbiór osobisty to
    zaoszczędzisz kilka dni)
    powinieneś(choć w praktyce za pominięcie tego punktu wiele za to nie grozi
    - błahe wykroczenie przedawniające się po roku,
    jeśli złapią wczesniej to może stówkę dostaniesz), zaktualizować US i ZUS
    w B, dla pewności możesz też odwiedzić wczesniej GUS w B żeby otrzymać
    dokładnie identyczny świstek, jedynie pieczątka będzie inna.
    5) Kupujesz zgrzewke leszków i piszesz na grupę w jakim cudownym kraju
    żyjesz :)

    pozdr,
    tommyz