  • 1. Data: 2002-05-08 21:18:07
    Temat: Rozliczenie wspólne a rozliczenie w księgach
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Maz prowadzi DG - ksiegi handlowe , zona na etacie
    w bilansie firmy meza podatek do zaplaty na koniec roku wychodzi
    powiedzmy 1000.
    Robimy PIT 36 wspolnie i wychodzi np 500 do zaplaty.

    problem : jak zaksiegowac u meza zaplate podatku ?

    --
    Na poczatku byl chaos,
    a potem entropia wciaz rosla...

  • 2. Data: 2002-05-09 04:14:57
    Temat: Re: Rozliczenie wspólne a rozliczenie w księgach
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Arjos <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:X...@2...76.33.
    129...

> [...]
    > powiedzmy 1000.
    > Robimy PIT 36 wspolnie i wychodzi np 500 do zaplaty.
    >
    > problem : jak zaksiegowac u meza zaplate podatku ?

    Podatek do zaplacenia na koniec roku na podst. PIT (w koncu Personal) jest
    podatkiem od osob fizycznych, a nie od osob prawnych, wiec w ogole nie pow
    inien przechodzic przez ksiegowosc firmy meza, jesli jest np. udzialowcem
    sp. z o.o. Jest zas ma zwykla DG i KH wynika tylko z wysokich obrotow, to:

    Jesli chodzi o pieniazki: powinien zostac zaplacony z prywatnego konta mez
    a/zony, wiec nie ma ruchu na r-ku bankowym firmy.

    Jesli o zobowiazania z tyt. podatkow - jw. - podatek PIT nie obciaza przec
    iez dzialalnosci gosp., tylko personalnie podatnika (w tym przypadku obu m
    alzonkow).

    Zastrzegam sie, ze to tylko moja prywatna opinia - od dluzszego czasu nie
    zajmowalem sie na biezaco ksiegowoscia.

    --
    pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2002-05-09 20:33:59
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 09 maj 2002, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

    >Użytkownik Arjos <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    >napisał:X...@2...76.33
    .129...

> [...]
    >iez dzialalnosci gosp., tylko personalnie podatnika (w tym przypadku obu m

    Nie rozumiemy sie - obliczam podatek z DG za 2001 wychodzi mi do doplacenia
    , ale po wstawieniu przychodów, kosztów i zaliczek do PIT 36 i dopisaniu
    dochodow zony, ulg, podatek do zaplaty wychodzi mniejszy.
    Na kontach 871/229 mam wyzsza kwote i co z tym zrobic ?

    A poza tym PIT jak najbardziej obciaza DG - vide PIT 5 co miesiac.

  • 4. Data: 2002-05-09 20:44:41
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    napisał:

> [...]
    > Na kontach 871/229 mam wyzsza kwote i co z tym zrobic ?
    >
    > A poza tym PIT jak najbardziej obciaza DG - vide PIT 5 co miesiac.
    ----------------
    W księgach rachunkowych nie wykazuje się pdof - nie dokonujesz księgowań na
    koncie 871.

    W RZiS i pasywach bilansu wykazuje się zysk brutto.

    Zapłaty podatku księgujesz na koncie "Rozrachunki z właścicielem"

    Orka

  • 5. Data: 2002-05-10 23:04:23
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

> [...]

    >W RZiS i pasywach bilansu wykazuje się zysk brutto.
    >
    >Zapłaty podatku księgujesz na koncie "Rozrachunki z właścicielem"

    Dzieki za odpowiedz ale nie rozumiem... jak to zysk brutto, przeciez
    wzor sprawozdania jest znormalizowany i jak byk stoi tam "zysk netto".

    I nie wiem co to znaczy nie ksieguje na 871 -przez caly rok ?
    a zaliczki 249/229 ?

  • 6. Data: 2002-05-11 09:50:41
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    napisał:

    > Dzieki za odpowiedz ale nie rozumiem... jak to zysk brutto, przeciez
    > wzor sprawozdania jest znormalizowany i jak byk stoi tam "zysk netto".
    ---------
    Zgadza się, że "stoi" - ale już dawno wyjaśniano, że podatek dochodowy
    wykazuje się tylko w przypadku osób prawnych.

    Po nowelizacji UoR nie ma już żadnych wątpliwości, że podatku dochodowego w
    przypadku osób fizycznych nie wykazuje się jako obciążenia wyniku brutto -
    zajrzyj do art. 42 ust. 1 pkt 4.
    --------------
    > I nie wiem co to znaczy nie ksieguje na 871 -przez caly rok ?
    > a zaliczki 249/229 ?
    ----------
    Nie księguje się na kontach 871 i 229.
    Zapłatę osobistego podatku (w tym zaliczek w trakcie roku) księgujesz:
    Wn Rozrachunki z właścicielem/ MA Rachunek bankowy

    Orka

  • 7. Data: 2002-05-11 11:55:51
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 11 maj 2002, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

> [...]
    >Zapłatę osobistego podatku (w tym zaliczek w trakcie roku) księgujesz:
    >Wn Rozrachunki z właścicielem/ MA Rachunek bankowy

    Zajrzalem:

    "Art. 42. 1. W jednostkach innych niż banki i zakłady ubezpieczeń na wynik
    finansowy netto składają się:

    1) wynik działalności operacyjnej, w tym z tytułu pozostałych przychodów i
    kosztów operacyjnych,

    2) wynik operacji finansowych,

    3) wynik operacji nadzwyczajnych,

    4) obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego,
    którego podatnikiem jest jednostka, i płatności z nim zrównanych, na
    podstawie odrębnych przepisów."

    Dla mnie z tego nic takiego nie wynika

    Z calym szacunkiem..

  • 8. Data: 2002-05-11 12:13:47
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    napisał:

    > 4) obowišzkowe obcišżenia wyniku finansowego z tytułu podatku
    dochodowego,
    > którego podatnikiem jest jednostka, i płatnoœci z nim zrównanych, na
    > podstawie odrębnych przepisów."
    >
    > Dla mnie z tego nic takiego nie wynika

    ----------
    No właśnie - z tytułu podatku dochodowego, którego PODATNIKIEM jest
    jednostka.

    Zajrzyj do definicji jednostki - art. 3 ust. 1 pkt 1 UoR.
    Osoba fizyczna prowadząca DG nie jest jednostką w rozumieniu UoR

    Orka

  • 9. Data: 2002-05-11 12:43:56
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

> [...]
    >
    >Zajrzyj do definicji jednostki - art. 3 ust. 1 pkt 1 UoR.
    >Osoba fizyczna prowadząca DG nie jest jednostką w rozumieniu UoR

    Momencik, a pkt 2 juz nie obowiazuje ?

    "Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

    1) jednostce - rozumie się przez to podmioty i osoby określone w art. 2
    ust. 1, "

    " Art. 2. 1. Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej ustawą, stosuje
    się do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej:

    1) spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w
    organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych
    osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego,

    2) osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób
    fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze
    sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok
    obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 EURO,

    ..."

  • 10. Data: 2002-05-11 13:12:19
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    napisał:

> [...]
    > sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok
    > obrotowy wyniosły co najmniej równowartoœć w walucie polskiej 800 000
    EURO,

    --------
    Osoba fizyczna prowadząca DG jest kierownikiem jednostki - art. 3 ust. 1 pkt
    6 UoR.

    A podatek dochodowy jest jej osobistym podatkiem - a nie podatkiem
    jednostki.
    Ponieważ jest ustalany od łącznej kwoty dochodów osiaganych przez osobę
    fizyczną (również dochodów z innych źródeł) nie ma podstaw aby wykazywać go
    w ksiegach rachunkowych.

    Jeżeli masz inne zdanie to trudno - nie będę Cię na siłę przekonywać:-)

    Orka