  • 1. Data: 2009-01-31 21:52:29
    Temat: Rozpoczęcie DG
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Czy jeśli w zgłoszeniu do ewidencji DG jako datę rozpoczęcia wpisałem np. 1
    marca tzn. że wcześniej nie mogę wystawić ani przyjąć żadnej faktury?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-01-31 22:19:48
    Temat: Re: Rozpoczęcie DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Jan 2009, Piotr wrote:

    > Czy jeśli w zgłoszeniu do ewidencji DG jako datę rozpoczęcia wpisałem np. 1
    > marca tzn. że wcześniej nie mogę wystawić

    Na to wychodzi.
    Co powiesz na możliwość zmiany wpisu do EDG? ;)

    > ani przyjąć żadnej faktury?

    IMHO tu odpowiedź brzmi: "zależy".
    To nie tyle przyjęcie faktury może prowadzić do naruszenia prawa, co
    *faktyczna czynność* stanowiąca DG.
    Powszechnie (i są na to interpretacje) "zakupy uboczne", czyli *nie*
    związane bezpośrednio z produkcją, handlem, przetworstwem i wszystkim
    co się z tym wiąże są dopuszczalne - IMO dlatego, że właśnie "nie
    stanowią DG" (lecz coś co się "przydaje w DG").
    Klasyka: fakturę za pieczątkę to bym wziął, przed terminem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-02-01 07:02:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Na to wychodzi.
    > Co powiesz na możliwość zmiany wpisu do EDG? ;)

    Wpis do EDG można traktować luźno, wiele razy spotkałem się z opinią,
    że można rozpocząć działalność (i rejestrację w Zusie) później, jeśli
    faktycznie opóźniło się rozpoczęcie DG.

    Ja bym raczej starał się, aby w momencie przyjęcia faktury być już
    zarejestrowanym w ZUSie i USie, a że będzie to wcześniej niż wynika to z
    EDG, to już mniejszy problem.

    > Klasyka: fakturę za pieczątkę to bym wziął, przed terminem :)

    A po co mu pieczątka do DG? :)

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-02-01 08:42:52
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 01 luty 2009 08:02
    (autor Liwiusz
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gm3hem$1h6$1@news.onet.pl>):

    > A po co mu pieczątka do DG? :)

    Przydaje się bardzo. Ułatwia funkcjonowanie wśród kontrahentów.

    --
    Tristan

    Kupię płyty/kasety/mp3/cokolwiek z płyt Mydełko Fa i Mydełko Fa 2

  • 5. Data: 2009-02-01 10:24:55
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości "

    > Ja bym raczej starał się, aby w momencie przyjęcia faktury być już
    > zarejestrowanym w ZUSie i USie, a że będzie to wcześniej niż wynika to z
    > EDG, to już mniejszy problem.

    Ja też nie tylę zastanawiam się nad EDG tylko że w US też już podałem
    późniejszą datę a w ZUS'ie jeszcze nie byłem.

    Czy do ZUS'u mogę iść zanim dostanę jakieś pismo od US (i co to wogóle za
    pismo z US odstanę)?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2009-02-01 14:05:21
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM_gmail.com>

    Liwiusz pisze:
    > A po co mu pieczątka do DG? :)

    Zeby nie musiec klocic sie z glupia baba na poczcie :-)

  • 7. Data: 2009-02-02 08:12:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > Wpis do EDG można traktować luźno,

    Skoro tak mówisz... pozwól że się nie zgodzę ;)

    > wiele razy spotkałem się z opinią, że
    > można rozpocząć działalność (i rejestrację w Zusie) później, jeśli faktycznie
    > opóźniło się rozpoczęcie DG.

    Oczywiście. Sam tak zrobiłem.
    Ale nie myl przypadku, kiedy prowadzący DG *jest zarejestrowany*
    i jedynie działaności *nie prowadzi* (w ustawie nie ma obowiązku
    natychmiastowego rozpoczęcia prowadzenia), z przypadkiem
    kiedy prowadzący przepis o ewidencjonowaniu narusza.
    Szukajac jakiego porównania, to jak między przypadkiem kiedy
    kierowca nie jeździ mimo że ma prawo jazdy a przypadkiem kiedy
    jeździ "bo będę to prawo jazdy miał pojutrze".

    > Ja bym raczej starał się, aby w momencie przyjęcia faktury być już
    > zarejestrowanym w ZUSie i USie,

    To jest oczywiste.
    Ma niewiele wspólnego z naruszaniem przepisów o ewidencji DG.

    > a że będzie to wcześniej niż wynika to z EDG,
    > to już mniejszy problem.

    A to nie.
    Ewidentne złamanie prawa, które kiedyś może niechcący wyjść bokiem.

    > A po co mu pieczątka do DG? :)

    A co, jest zakaz?
    Podałem *przykład* wydatku, który nadaje się na koszty uzyskania
    a nie stanowi "prowadzenia DG".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-02-02 08:47:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Feb 2009, Piotr wrote:

    > Ja też nie tylę zastanawiam się nad EDG tylko że w US też już podałem
    > późniejszą datę

    Przecież w US rejestracji prowadzenia DG (do NIP) dokonuje się *po*
    rozpoczęciu DG. Zgłasza się faktyczne rozpoczęcie (a nie zamiar,
    jak przy EDG).
    Już nie pamiętam czy 7 czy 14 dni na to jest.
    Pomijając dyskusje o prawidłowości złożenia przedwczesnej deklaracji
    dotyczącej stanu faktycznego (np. złożenia dziś deklaracji VAT
    za luty "bo wiem że do końca miesiąca nie będę już nic kupował
    ani sprzedawał"), deklarację NIP można skorygować.
    Albo złożyć nową (zależnie, jak ktoś uznaje, czy "przedwczesna"
    deklaracja jest prawidłowa).

    Do VAT się prowadzenia DG nie rejestruje (rejestruje się wybór, czy
    chce się być podatnikiem rejestrowanym, co skutkuje tym że jak ktoś
    się nie zarejestruje to znaczy że wybrał zwolnienie). No i dla
    VAT pojęcie "prowadzenia DG" jest inne (bo jest inna definicja
    w ustawie) a rejestracja odnosi się wyłącznie do sprzedaży (czyli
    "liczy się tylko sprzedaż", co też ma obosieczne skutki).

    > a w ZUS'ie jeszcze nie byłem.
    >
    > Czy do ZUS'u mogę iść zanim dostanę jakieś pismo od US

    Nie ma "mogę", rejestracja do ZUS jest równoległa do rejestracji
    w US! Zgłasza się ten sam fakt - czyli (do iluś tam dni od rozpoczęcia)
    zgłasza się faktyczne rozpoczęcie prowadzenia DG.
    Jedyne uzależnienie może być od GUS - bo poświadczenie z GUS należy
    zgłosić... właśnie nie pamietam, do US (NIP) na pewno, a do ZUS
    pewnie też (z okazji zgłoszenia REGONu).
    Tu zdarza się "kwiatek", bo odpowiedź z GUS można dostać po upływie
    terminów w US, więc pozostaje składać dwa razy NIP.
    Sam kiedyś zrobiłem tak, że kopię decyzji GUS złożyłem z "informacją"
    zawierającą prośbę o dołączenie do NIPu złożonego wcześniej, przyjęli
    i nikt się nie czepial, ale to było nie przy rejestracji lecz zmianie.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-02 09:17:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-02-2009 o 09:47:45 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Przecież w US rejestracji prowadzenia DG (do NIP) dokonuje się *po*
    > rozpoczęciu DG. Zgłasza się faktyczne rozpoczęcie (a nie zamiar,
    > jak przy EDG).

    Ja się zarejestrowałem przed - i wszystko gra.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-02-02 13:37:29
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości :

> [...]

    > zawierającą prośbę o dołączenie do NIPu złożonego wcześniej, przyjęli
    > i nikt się nie czepial, ale to było nie przy rejestracji lecz zmianie.

    W US pytali się o datę rozpoczęcia i nic nie mówili że za wcześno się
    zgłaszam.
    Dziękuję za info odnośnie poświadczenia z GUS - nawet nie wiedziałem że coś
    takiego jeszcze dostanę :)
    Ale to chodzi o coś innego niż REGON? bo samą decyzję o regonie już
    dostałem...

    Jako że niezbyt szczęśliwie powpisywałem sobie te daty rozpoczęcia DG mam
    kolejne pytanie:
    mam 2 klientów, z 1. nie ma problemu bo będzie płacił po dostawie towaru a
    więc po dacie rozpoczęcia DG,
    ale 2. klient ma zapłacić 100% przedpłatę i zastanawiam się jak to zrobić?
    Czy mogę wystawić już proformę ale ze wskazaniem dla klienta żeby zapłacił
    po "pewnej" dacie?
    Czy do tej magicznej daty nie mogę nic wystawić?
    A czy mogę przed tą nieszczęsną datą wysłać zamówienia do moich dostawców?

    Pozdrawiam
    Piotr