  • 1. Data: 2009-11-25 21:15:23
    Temat: SD-3 podatek od darowizny - co dołączyć?
    Od: Rem <r...@v...pl>

    Witam.
    Pytanie: ktoś kto otrzymuje darowiznę (pieniądze) ma złożyć SD-3?
    Czy ma dołączyć do tego umowę darowizny?
    Oraz dowody otrzymania pieniędzy? (wydruki przelewów?)

    Teraz czynniki komplikujące :)
    Osoba obdarowana otrzymuje darowiznę jakby w transzach (co miesiąc coś)
    i gdy złoży teraz takie zeznanie to potem kiedy? Gdy przekroczy znów
    4902zł? (chyba nie bo limit jest jeden)
    Czy po każdej kwocie? (brak pokrewieństwa)
    I za każdym razem spisywać umowę?

    I pieniądze są przelewane na konto banku w którym obdarowany ma dług -
    zatem nie może mieć potwierdzeń chyba że dostanie potwierdzenia od
    darczyńcy. (albo może jakiś wykaz z tego banku?)

    Dzięki.
    Rem.

  • 2. Data: 2009-11-26 03:51:34
    Temat: Re: SD-3 podatek od darowizny - co dołączyć?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rem wrote:

    tytulem wstepu.
    Umowa darowizny co do zasady mam miec forme notarialna.
    Wowczas zalatwia sie wszytko jednym drukiem od razu od calosci, a
    przekazywanie pieniedzy mam wowczas drugorzedne znaczenie, bo data
    wykonania darowizny jest data aktu notarialnego.

    Bez aktu notarialnego darowizna jest skuteczna dopiero w momencie jej
    wykonanaia czyli z dniem przelewu. I kazdy taki przelew to oddzielna
    darowizna i oddzielny druczek.

    > Osoba obdarowana otrzymuje darowiznę jakby w transzach (co miesiąc coś)
    > i gdy złoży teraz takie zeznanie to potem kiedy? Gdy przekroczy znów
    > 4902zł? (chyba nie bo limit jest jeden)

    ale smiesznie wedrujacy, bo liczony jako suma darowizn z ostatnich 5 lat.

    podatek liczy sie tak:
    sumuje sie wszystkie darowizny od danej osoby z ostatnich 5 lat liczac
    wstecz od dnia biezacej darowizny, oblicza podatek do zaplacenia i
    odejmuje podatek do tej pory zaplacony.

    przyklad:
    darowizna nr 1: 1000 zl = 0 zl podatku (zwolnione, nic nei trzeba robic)
    darwizna nr 5: 1000 zl -> razem 5000 zl -> po raz pierwszy podatek
    powiedzmy 3 zl i po raz pierwszy druczek do US

    darowizna nr 6: 1000 zl, razem 6000 zl -> podatek od 6 tys p. 10 zl
    ; podatek do "doplacenia" 10 - 3 juz zaplacone = 7 zl.

    > Czy po każdej kwocie? (brak pokrewieństwa)

    j.w.
    albo akt notarialny i raz od calosci, albo po kazdej kwocie

    > I za każdym razem spisywać umowę?

    j.w. jak nie ma aktu notarialnego to liczy sie fakt. Umowa sie przyda,
    ale sama w sobie nie ma zadnej wartosci.
    Jak w przelewie bedzie "darowizna" to tez wystarczy.

    jak w przelewie nie ma nic, to wystarczy rowniez np. oswiadczenie
    darczyncy, ze to byla darowizna.

    Ludzie tak czesto wpadaja w US.
    Cos tam sobie 5 lat temu darowali, teraz US sie czepia, wiec na szybko w
    panice pisza umowe darowizny, na nowiutkim papierze z data 2000 rok.
    I jak US ma uwierzyc, ze ten dokument byl sporzadzony 5 lat temu, jak
    papier jeszcze drukarnia pachnie?
    Pisze sie z dzisiejsza data proste oswiadczenie, ze ja Jan kowalski
    podarwalem nowakowi 20 tys zl, 5 lat temu. I po sprawie.
    Po co sie narazac na zarzut antydatowania pisma.
    Byleby tylko darczynca jeszcze chodzil po tym swiecie. Dlatego
    jakikolwiek papierek teraz jest lepszy niz zaden.

    > I pieniądze są przelewane na konto banku w którym obdarowany ma dług -
    > zatem nie może mieć potwierdzeń

    ???

    chyba że dostanie potwierdzenia od
    > darczyńcy. (albo może jakiś wykaz z tego banku?)

    a wyciagi z konta nie dostaje?

  • 3. Data: 2009-11-26 08:37:18
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 25 Nov 2009 21:51:34 -0600, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >Bez aktu notarialnego darowizna jest skuteczna dopiero w momencie jej
    >wykonanaia czyli z dniem przelewu. I kazdy taki przelew to oddzielna
    >darowizna i oddzielny druczek.
    Ja zrobilem jedna umowe darowizny nienotarialna, pieniadze dostalem w
    3 przelewach rozciagnietych w czasie (pierwszy w dniu umowy, ostatni
    20 dni pozniej). Druk w US zlozylem *jeden* wraz z kopia umowy i
    potwierdzeniami przelewow - bylo to 8 miesiecy temu i na razie US nic
    sie nie czepial ze mialyby byc 3 druki.

    >j.w. jak nie ma aktu notarialnego to liczy sie fakt. Umowa sie przyda,
    >ale sama w sobie nie ma zadnej wartosci.
    US chce kopie umowy.

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2009!
    http://www.nadmorze.pl/sylwester-nad-morzem - Może nad morze?

  • 4. Data: 2009-11-26 08:41:28
    Od: Rem <r...@v...pl>

    Remek wymodził:

> [...]
    >
    > darowizna nr 6: 1000 zl, razem 6000 zl -> podatek od 6 tys p. 10 zl
    > ; podatek do "doplacenia" 10 - 3 juz zaplacone = 7 zl.
    Rozumiem, ten podatek nalicza US? Bo w tym druku jakoś nie widzę okienka
    do tego?

    > ???
    >
    > chyba że dostanie potwierdzenia od
    > >
    > a wyciagi z konta nie dostaje?
    To nie jest konto "obdarowanego" (osobiste) tylko konto kredytu.
    Jest kredyt do spłacenia i jest subkonto na które się wpłaca kasę.
    Może poporsić ten bank aby wystawił jakąś historię tych spłat a
    darczyńca napisze oświadczenie że takie a takie sumy w tych i w tych
    datach pochodzą od niego?
    Tu jest dotatkowy myk że większość tych wpłat była przelewem gdzie w
    polu "nadawca" jest nazwa "firmy" a dwa razy zaniosłem gotówkę i podałem
    swoje nazwisko.
    To może tych dwóch wpłat nie wliczać do całości? Tym bardziej że one nie
    przekraczają 4902zł?

    Czy można te kwoty rozłożyć na dwie osoby które są małżeństwem? (ale
    kredyt jest na nazwisko jednego z małżonków)

  • 5. Data: 2009-11-26 08:43:52
    Od: Rem <r...@v...pl>

    Remek wymodził:

> [...]
    > 20 dni pozniej). Druk w US zlozylem *jeden* wraz z kopia umowy i
    > potwierdzeniami przelewow - bylo to 8 miesiecy temu i na razie US nic
    Ale ja mam te przelewy rozciągnięte na cały rok.

    > US chce kopie umowy.
    Zatem umowa chyba przy każdym takim przelewie ma być?

  • 6. Data: 2009-11-26 11:32:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    WAM wrote:

> [...]
    > 20 dni pozniej). Druk w US zlozylem *jeden* wraz z kopia umowy i
    > potwierdzeniami przelewow - bylo to 8 miesiecy temu i na razie US nic

    moze, ale nie musi.
    jak pamietam to na podatek masz 14/30 dni (skreslic niewlasciwe) od dnia
    darowizny.
    Jak najbardziej kilka darowizn od tej samej osoby mozesz wrzucic na
    jeden druczek, byle sie tylko w terminie zmiescic.
    Jak ci kiedys US sprawdzi jak te darowizny lecialy w czasie, to jak
    najbardziej jeden druczek ci uzna i z tym nie bedzie problemu, ale
    policzy ci odsetki za nieterminowe wplacenie podatku i bedziesz musial
    doplacic.
    Jak kilka darowizn lapie sie na jeden okres zapaty, to jak najbardziej
    jeden druczek wystarczy.

    > US chce kopie umowy.

    US chce "cos", z czego wynikalby charakter zawartej umowy. Oczywiscie
    ustnie ciezko cos wykazac, ale niekoniecznie musi to byc umowa darowizny.
    Moze to byc oswiadczenie o darowiznie, moze byc wyciag z konta, a moze
    byc tez zwykle oswiadczenie. Przeciez bogata ciocia z hameryki nei
    bedzie sporzadzala umowy darowizny dajac mi obraz van Gogha.
    Mimo to poatek od darowizny sie nalezy.
    Poprostu do druczka nalezy dolaczyc "cos". Chocby wycene fachowca
    okreslajacego wartosc darowizny plus wlasne oswiadczenie co i od kogo
    sie dostalo.

  • 7. Data: 2009-11-26 11:42:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rem wrote:
    > Remek wymodził:

    > Rozumiem, ten podatek nalicza US? Bo w tym druku jakoś nie widzę okienka
    > do tego?

    tak. formalnie US wydaje decyzje.
    Od wydania decyzji ma sie 14 dni na zaplate podatku, potem juz leca odsetki.

> [...]
    > Może poporsić ten bank aby wystawił jakąś historię tych spłat a
    > darczyńca napisze oświadczenie że takie a takie sumy w tych i w tych

    Gotfryd, do tablicy poprosze z wykladem dlaczego to nie jest darowizna!!!

> [...]
    > swoje nazwisko.
    > To może tych dwóch wpłat nie wliczać do całości? Tym bardziej że one nie

    W ogole to teraz to wyglada zupelnie inaczej niz darowizna.
    Moze jednak napisze, kto co komu i za co splaca.

    > Czy można te kwoty rozłożyć na dwie osoby które są małżeństwem? (ale
    > kredyt jest na nazwisko jednego z małżonków)

    Mozna. A jak darczynca tez jest "po slubie" to jak najbardziej moga dwac
    dwie osoby, dwum osobom iw efekcie zalapac sie na cztery limity
    zwolnione z podatku.

    Tylko ze splacanie kredytu za kogos to nie jest darowizna i US sie do
    was dowali od samego poczatku jak mu tylko to gdzies wyjdzie.

    Szczegolnie jak w to gdzies jeszcze firma jest wplatana.

  • 8. Data: 2009-11-26 11:57:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Poprostu do druczka nalezy dolaczyc "cos". Chocby wycene fachowca
    > okreslajacego wartosc darowizny plus wlasne oswiadczenie co i od kogo
    > sie dostalo.

    Gdzie jest napisane, ze to trzeba dolaczac do druczka? (Wiem, ze
    praktyce zadaja, ode mnie US chcial jeszcze dowodow osobistych OBYDWU
    stron, juz pisalem o tym...)

    Przy skladaniu pitow nic sie nie dolacza (np. ani faktur za internet,
    ani innych podstaw do odliczen). Urzad moze oczywiscie zazadac
    pokazania tych kwitow, ale obywatel nie ma obowiazku dolaczania
    czegokolwiek w momencie skladania zeznania. Dlaczego tu jest inaczej?

    MJ

  • 9. Data: 2009-11-26 12:55:52
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Rem" <r...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    > Pytanie: ktoś kto otrzymuje darowiznę (pieniądze) ma złożyć SD-3?

    a nie SD-Z2 ?

  • 10. Data: 2009-11-26 21:50:36
    Od: Rem <r...@v...pl>

    Remek wymodził:

    > Gdzie jest napisane, ze to trzeba dolaczac do druczka? (Wiem, ze
    > praktyce zadaja, ode mnie US chcial jeszcze dowodow osobistych OBYDWU
    > stron, juz pisalem o tym...)
    To chyba lekka paranpoja?
    A gdy jedna ze stron mieszka daleko?
    US trzeba będzie kiedyś zaorać.