  • 1. Data: 2006-03-08 05:36:44
    Temat: ŚT i początek DG
    Od: "Aga & Marcin" <r...@i...pl>

    Witam !
    Pozwalam sobie zadać Państwu pytanie.
    Nasza sytuacja jest taka:

    1. Dzialalnośc rozpoczelismy 25-01-2006
    w styczniu wystawiliśmy 1 fakturę sprzedaży i mieliśmy 4 faktury zakupu
    wyposażenia (rozliczyliśmy VAT-7 i PIT 5
    za styczeń).

    2. Z tego co juz wiemy nie wprwadziliśmy na poczatku DG komputera
    (komputer+drukarka + monitor) który
    wniosłam do firmy. mój stary komputer wart był/jest w styczniu 1450 zł.
    (czy może być traktowany jako środek trwały jest ponizej 3500 zł ?, w
    przyszłym miesiący planujemy zakup nowego komputera pow. 3500 zł czy w takim
    przypadku zasadne będzie wprowadzanie tego starego ??) Czy wprowadzenie tego
    zestawu jest konieczne ??
    Powstaje pytanie czy nie wpisanie tego komputera rodzi konsekwencje co do
    zlożonych PIT 5 za styczeń ??? czy prostować to w lutym ? Gdy teraz ten
    zesstaw wpiszemy na stan ŚT z datą rozpoczęcia dzialności 25-01-2006 ??
    Pytanie to chyba
    jest istone bo w miesiącu luty dokonaliśmy zakupów które " ulepszają
    wkorzystywany komputer (monitor LCd).

    Będe b. wdzięczna za pomoc.

    Pozdrawiam
    Agnieszka

    --
    Aga i Marcin
    "there is always music in the air"

  • 2. Data: 2006-03-08 20:59:03
    Temat: Re: ŚT i początek DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Mar 2006, Aga & Marcin wrote:

    > (rozliczyliśmy VAT-7 i PIT 5
    [...]
> [...]
    > wniosłam do firmy. mój stary komputer wart był/jest w styczniu 1450 zł.
    > (czy może być traktowany jako środek trwały jest ponizej 3500 zł ?

    Nie ma dolnej granicy kiedy *może*, jest tylko dolna granica
    kiedy MUSI (aktualnie owe 3500 zł, z rzadka kwota była podnoszona).

    > w przyszłym miesiący planujemy zakup nowego komputera pow. 3500 zł czy w takim
    > przypadku zasadne będzie wprowadzanie tego starego ??) Czy wprowadzenie tego
    > zestawu jest konieczne ??

    Sprawdź w archiwum.
    W 2003 zniesiono przepis który *mógł* skomplikować życie jak ktoś używał
    w DG czegoś co *mogło* być ST i następnie to sprzedał.
    IMO - nie ma obowiązku.
    Nie piszesz czy będziesz używać 2 kompów (ja nie widzę przeciwwskazań,
    jakby kto pytał sam mam 2 "firmowe").

    > Powstaje pytanie czy nie wpisanie tego komputera rodzi konsekwencje co do
    > zlożonych PIT 5 za styczeń ??? czy prostować to w lutym ?

    J.w. - nie i nie.

    > Gdy teraz ten
    > zesstaw wpiszemy na stan ŚT z datą rozpoczęcia dzialności 25-01-2006 ??

    Nie widzę przeciwwskazań żeby wpisać później.
    Warunkiem zapisanym w ustawie jest:
    - "stanowią własność lub współwłasność podatnika"
    - są "używane dla celów"...

    Mało: amortyzację zwykłą zaczyna się w miesiącu NASTĘPNYM po wpisaniu
    do EST, amortyzację jednorazową do wyboru: w miesiącu wpisania lub
    następnym.

    > Pytanie to chyba
    > jest istone bo w miesiącu luty dokonaliśmy zakupów które " ulepszają
    > wkorzystywany komputer (monitor LCd).

    Patrząc tak, że komp jeszcze nie był ujęty w ST - wypadałoby żeby nie
    były owe wydatki kosztem, a stały się częscią wartości początkowej.
    Nie ma żadnych podstaw prawnych żeby jakiekolwiek wydatki na coś
    co stanie się ST uznać za koszt - wprost zabrania tego art.23.1
    ustawy - zapisano "lub wytworzenie" (i tak kaktus rośnie jak ktoś
    z "małych" odlicza z kosztów np. robociznę pracowników, ale POWINIEN
    to zrobić).

    Krótko mówiąc IMO:
    - wydatki "na częsci" do odliczenia VAT
    - wydatki na częsci plus wartość "swojego" (osobiście nabytego) kompa
    jako WP, ja sam robiłem sobie "protokół wytworzenia" z listą
    wydatków - i WP do EST, amortyzacja jednorazowa (jak się CALOŚĆ
    zamknie w <3,5 kzł!) lub na przykład "atomowa" plus przyspieszona,
    i dopiero wartość amortyzacji w koszty (podstawą wpisu do KPiR
    przy ST *nie są* dokumenty nabycia ST i częsci na nie, ale
    numer pozycji z EST!!)

    Tak BTW: a co ma do WP "wartość komputera w styczniu" ?
    Sprawdź co powiedzieli autorzy ustawy!

    > Będe b. wdzięczna za pomoc.

    E, po pomoc to do biura rachunkowego ;)

    BTW: "standardowe pytanie do zaczynającego podatnika #1": a masz
    ujęty remanent początkowy ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-08 21:48:34
    Od: "Aga & Marcin" <r...@i...pl>

    wiadomości
    > E, po pomoc to do biura rachunkowego ;)
    > BTW: "standardowe pytanie do zaczynającego podatnika #1": a masz
    > ujęty remanent początkowy ?

    TAK :-)) rem pocz. 0,00 :-)
    dziękuję pięknie za instrukcję ..

    pozdr.