  • 1. Data: 2005-02-22 20:52:05
    Temat: ST,wyposazenie a 10 000 ponizej roku
    Od: o...@o...com (Ont)

    Czesc,

    maszyna drukarska o wartosci okolo 10 000 zl.
    Zamiast w ST chce wrzucic w koszty (kol. 14) bo
    wiem, ze za 5-6 miesiecy inna firma ja ode mnie
    odkupi,czyli dla mnie okres uzytkowania bedize wynosil ponizej roku i
    moge tak zrobic. Dobrze mysle?

    Na co uwazac? Czy tak w ogole moge ?

    Pozdr
    Ont

  • 2. Data: 2005-02-23 04:40:05
    Temat: Re: ST,wyposazenie a 10 000 ponizej roku
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 22 Feb 2005 21:52:05 +0100, Ont napisał(a):

> [...]
    > wiem, ze za 5-6 miesiecy inna firma ja ode mnie
    > odkupi,czyli dla mnie okres uzytkowania bedize wynosil ponizej roku i

    Domyślam się, że KPiR.
    Widzę dwie możliwości :

    1. Używasz maszyny przez pół roku
    nie możesz zaliczyć jej w koszty bo jest to ŚT - nie ma znaczenia dla
    celów zaliczenia do ŚT czas używanie przez ciebie - ważny jest fakt że
    maszyna sama w sobie może być używana dłużej. Co innego gdyby po pół roku
    nie nadawała się do użytkowania na skutek fizycznego zuzycia.

    2. kupiłeś w celu odsprzedaży - wtedy wpisujesz w kolumnie 10 ( zakup
    towarów handlowych.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2005-02-23 10:10:17
    Od: "W.R." <wojciech_WYCINANKA@ratymirski_WYCINANKA.net>

    Dnia 05-02-23 05:40 Mieczysław napisal(a), co nastepuje:

    > nie możesz zaliczyć jej w koszty bo jest to ŚT - nie ma znaczenia dla
    > celów zaliczenia do ŚT czas używanie przez ciebie - ważny jest fakt że
    > maszyna sama w sobie może być używana dłużej.

    Czy aby na pewno? Bo ja zawsze słyszałem inaczej (że to podatnik określa
    przewidywany okres uzytkowania i chodzi o użytkowania u danego
    podatnika). Na potwierdzenie, informacja o stosowaniu prawa podatkowego
    ze stron Izby Skarbowej w Gdańsku
    (http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=1359). Cytat (wielkie litery
    moje):
    "
    Jednym z tych warunków jest przewidywany okres używania rzeczy, który
    musi dłuższy niż rok. Jest to jedyny w pełni *SUBIEKTYWNE* kryterium
    kwalifikowania składnika majątku do środków trwałych, bowiem przewidywany
    okres używania *OKREŚLA SAM PODATNIK*, nie ponosząc żadnych konsekwencji
    podatkowych, gdy okres użytkowania, który miał wg podatnika trwać dłużej
    niż rok, faktycznie okazał się krótszy.
    Jeżeli zatem Podatnik określi, że przewidywany okres użytkowania
    przez niego składnika majątkowego (miejsca parkingowego) będzie trwał
    krócej niż rok, to wydatki poniesione na nabycie tego składnika może
    zaliczyć bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów już w chwili
    poniesienia tych wydatków."

    Więc może jednak da się zaliczyć bezpośrednio w koszty (pamiętając o
    ewentualnej korekcie, gdyby okres uzytkowania wyniósł powyżej 1 roku).

    Bo wpisanie jako towar handlowy może powodować trudności z zaliczaniem
    do KUP, wydatków poniesionych na eksploatację maszyny.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2005-02-23 17:58:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Feb 2005, Mieczysław wrote:

> [...]
    >+ maszyna sama w sobie może być używana dłużej. Co innego gdyby po pół roku
    >+ nie nadawała się do użytkowania na skutek fizycznego zuzycia.

    Sprzeciw, wysoki sądzie !

    Pomijam oczywiście fakt iż ktoś z grupowiczów zeznawał (już dość dawno
    temu) że robi tak z notebookami.

    Prawdą jest iż taka "maszyna" spełnia wymagania do ST.
    IMO (bez "H") nieprawdą jest jakoby MUSIAŁA być rozliczana na zasadach
    dotyczących ST (przez amortyzację), ustawa (AFAIK & IMO) zawiera
    dwa rodzaje wyłączeń:
    - nieuznanie za ST, przykładowy zapis art. 22a.1.3:
    ++++
    Art. 22a.
    1. Amortyzacji podlegają [...]
    2) maszyny, urządzenia [...]
    3) inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok [...]
    ^^^^^^^^
    ----

    Jak widać nie liczy się fakt "przewidywanego zużycia" maszyny ale
    właśnie "przewidywane używanie" !
    Owo wyłączenie powoduje że dany składnik nie jest uważany za ST

    ...drugie ("co ustawa przewiduje"):
    - wyłączenie z podlegania "zasadom ST" czyli amortyzacji, na
    przykład część zapisów art.22d.

    IMO mamy do czynienia z wyłączeniem wg zasady nr 1 ("nie jest ST").

    Powiedz mi jeszcze po co jest art.22e ?
    :)

    Powiem tak: ja się nie zgadzam (zdecydowanie) iż ograniczenie
    roku dotyczy "używania w sensie życia maszyny przed rozpadem".

    IMO jest to "używanie planowane przez podatnika".

    Na zdrowy rozum - dla rozliczenia podatku nie ma znaczenia,
    bo w momencie sprzedaży i tak wszystko się "rozliczy" (niezależnie
    czy to ST czy nie).

    Natomiast mam inną potencjalną wątpliwość: jaki status ma taki
    sprzęt ? Z jednej strony wychodzi że powinien być wpisany do
    EW (spełnia definicję). Z drugiej... należałoby oczekiwać że
    ustawodawca każe rozliczyć toto remanentem :> żeby uniknąć
    "przepychania" kosztów z roku na rok... ale podstawy nie
    widzę :)

    "no to teraz poobrywam"... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd