  • 1. Data: 2004-02-22 12:13:08
    Temat: Samochód osobowy w firmie - jako ST (kupno sprzedaż)?
    Od: "NF" <n...@o...pl>

    Witam,
    Chciałem tylko potwierdzić, że nie ma błędu w myśleniu w poniższej sytuacji.
    Przed rozpoczęciem działalności posiadałem samochód os. - w firmie się przydał
    więc samochód został ŚT (wartość ok 17000PLN). VATu oczywiście nie odliczałem,
    koszty zakupu ubezpieczeń też nie były ujmowane w działalności - tylko
    amortyzacja z rozbiciem na 5 lat (wiem - mogłem rozbić na 24 m-ce bo
    był "używany"). Przez to, że został uznany ŚT mogłem wrzucać koszty
    ekspoatacji, wymiany części w netto, paliwo w brutto ... Pojeżdziłem rok
    (definicja ŚT), okazało się że jest trochę za mały ... więc wycofuję go z ew.
    ŚT ... jadę na giełdę i sprzedaję wypełniam ten kwitek od podatku od umów cyw-
    prawnych ... a na następnie robię sobie KUP na minus zliczając wszystkie
    wrzucone w koszty odpisy amortyzacyjne.
    A następnie kupuję sobie drugi samochód osobowy i znów postępuje
    analogicznie ...

    I teraz pytanie, czy opisany sposób likwidacji ŚT jest prawidłowy? Skoro
    samochód był kupowany nie przez firmę, a przeze mnie i nie handluję
    samochodami - to i nie poczuwam się do wrzucania w koszty ceny jaką uzyskam na
    sprzedaży samochodu ... bo nie mogę wcześniej opodatkowanych pieniędzy na
    nabycie opodatkowywać ponownie przy sprzedaży ... a wartość wraz z używaniem
    spada więc tu też nie ma różnicy między zakupem i sprzedażą ...

    Z góry dzięki za info.
    Pozdrawiam
    NF

  • 2. Data: 2004-02-23 19:57:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Feb 2004, NF wrote:

    >+ Witam,
    >+ Chciałem tylko potwierdzić, że nie ma błędu w myśleniu w poniższej sytuacji.

    IMHO jest.

> [...]
    >+ ŚT ... jadę na giełdę i sprzedaję wypełniam ten kwitek od podatku od umów cyw-

    BTW: PCC może tu być IMHO kosztem

    >+ ... a na następnie robię sobie KUP na minus zliczając wszystkie
    >+ wrzucone w koszty odpisy amortyzacyjne.

    Nic z tego. Rozliczasz tak, jakby on NADAL był wykorzystywany w DG.
    [...]
    >+ I teraz pytanie, czy opisany sposób likwidacji ŚT jest prawidłowy? Skoro
    >+ samochód był kupowany nie przez firmę, a przeze mnie i nie handluję
    >+ samochodami - to i nie poczuwam się do wrzucania w koszty

    ...w przychody...

    >+ ceny jaką uzyskam na sprzedaży samochodu

    +++
    2. Przychodem z dzialalnosci gospodarczej sa równiez:
    1) przychody z odplatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby zwiazane z
    dzialalnoscia gospodarcza oraz przy prowadzeniu dzialów specjalnych
    produkcji rolnej skladników majatku bedacych:
    a) srodkami trwalymi,
    ...[dalej o wyposażeniu i WNiP]
    ---

    >+ ... bo nie mogę wcześniej opodatkowanych pieniędzy na
    >+ nabycie opodatkowywać ponownie przy sprzedaży

    Oczywiście ze nie.
    "do opodatkowania" idzie TYLKO AMORTYZACJA ORAZ ZAROBEK
    (na sprzedaży). Sprzedając używany samochód można spodziewać
    się straty (sprzedasz taniej niż kupiłeś) więc zapłacisz
    podatek tylko od części amortyzacji, czyli pieniędzy od
    których NIE odprowadziłeś podatku.
    Zajrzyj do art. 23 i sprawdź że koszt zakupu ŚT nie jest
    kosztem, CHYBA ŻE w momencie sprzedaży !
    A dyskusja toczy się w wątku obok jak widzę... :)

    >+ ... a wartość wraz z używaniem
    >+ spada więc tu też nie ma różnicy między zakupem i sprzedażą ...

    Chwila. Coś spada i różnicy nie ma ? Ani dodatniej
    ani ujemnej ?? To ja miałem inną matematykę ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)