  • 1. Data: 2006-08-10 14:37:25
    Temat: Sposób na uniknięcie VAT
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Cześć,

    Myślę jak by tu uniknąć przekroczenia limitu VAT w do końca roku.
    Rozpocząłem działalność w czerwcu i dlatego limit mam o połowę mniejszy.

    Do tej pory brałem zlecenia na swoja firmę, a w celu wykonania każdego
    zlecenia
    podejmowałem współpracę z inną firmą (X), której płaciłem ok. 20% przychodu
    ze zlecenia. Musiałem, ponieważ właściciel tej firmy ma pewne uprawnienia
    potrzebne do
    wykonania zlecenia, których ja nie posiadam. Czyli autoryzował on moją
    pracę.

    Teraz, ponieważ do końca roku nie chciałbym mieć zbyt dużych dochodów a
    równocześnie
    nie chciałbym całkiem stracić częściowo już zaklepanych zleceń i klientów
    (i nie zostawić
    klientów na lodzie), wymyśliłem, że mógłbym zrobić tak:

    Będę kierować klientów do tej firmy X, z którą wcześniej współpracowałem.
    Firma ta przyjmie zlecenie i wynajmnie moją firmę do wykonania niektórych
    prac związanych z tym zleceniem. Zapłaci mi ok. 20% lub mniej, czyli role
    się odwrócą.

    Firma X to jest moja rodzina (ojciec) czyli koniec końców
    przychód ze zlecenia zostanie w jednym gospodarstwie domowym z tym, że
    zostanie
    rozłożony na obie firmy tak by żadna z firm nie przekroczyła limitu VAT do
    końca roku.

    Czy takie celowe wstrzymanie/ograniczenie działalności w celu uniknięcia
    VAT
    jest legalne? Czy można się w związku z tym spodziewać jakichś problemów z
    US?

    Dodam, że przejście na VAT (22%) spowodowałoby, że moja działalność
    stałaby się
    mało opłacalna. Praktycznie brak możliwości odliczenia VAT, czyli wyrok na
    41% podatku
    przez co najmniej 3 lata.

    Piotr

  • 2. Data: 2006-08-10 15:03:58
    Temat: Re: Sposób na uniknięcie VAT
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "PiotrB." <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy takie celowe wstrzymanie/ograniczenie działalności w celu
    > uniknięcia VAT
    > jest legalne? Czy można się w związku z tym spodziewać jakichś
    > problemów z US?

    Wszystko jest ok, tylko zeby sie nie dalo przyczepic do cen uslug
    miedzy waszymi firmami. Wiec jakos sensownie to zrobcie, jakies
    proste uslugi, ktorych wartosc mozna w miare latwo ustalic na
    "rynku".

    marekz

  • 3. Data: 2006-08-10 15:23:46
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 10-08-2006 o 17:03:58 MarekZ <m...@t...irc.pl> napisał:

> [...]
    > miedzy waszymi firmami. Wiec jakos sensownie to zrobcie, jakies
    > proste uslugi, ktorych wartosc mozna w miare latwo ustalic na

    Zlecenia polegają na opracowywaniu dokumentacji budowlanej.
    Musiałby mi zlecać opracowywanie rysunków bo moja firma posiada
    do tego specjalistyczne oprogramowanie a jego nie.
    Nie wiem czy łatwo ustalić wartość takiej usługi.:/ w innych firmach
    całe opracowanie projektu jest robione razem, trudno powiedzieć ile
    za rysunki, ile za opis, ile za obliczenia, projekt zagospodarowania
    działki
    itd.. Jak US może to ustalić?

    > marekz

    Piotr

  • 4. Data: 2006-08-10 16:06:40
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

> [...]
    > ile
    > za rysunki, ile za opis, ile za obliczenia, projekt

    Jeżeli wykonujesz podobne usługi dla innych podmiotów, albo firma,
    która z Tobą współpracuje wykonuje, to żeby te ceny były z grubsza
    porównywalne. O to mi chodzi.

    marekz

  • 5. Data: 2006-08-10 20:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Aug 2006, PiotrB. wrote:

    > Firma X to jest moja rodzina (ojciec) czyli

    ...prosisz się żeby ktoś kiedyś zastosował "wycenę wobec podmiotow
    powiązanych" :] tak jak Marek pisze :)

    Ale ja mam zupełnie inne pytanie.
    Ty masz DG.
    Ojciec ma DG.
    Rozumiem że na przeszkodzie zawarcia S.C. z udziałem obu przedsiębiorców
    stoi brak zaufania? ;)
    Hint: S.C. jest *osobnym podatnikiem VAT*.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-08-10 22:10:24
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 10-08-2006 o 22:04:12 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > ...prosisz się żeby ktoś kiedyś zastosował "wycenę wobec podmiotow
    > powiązanych" :] tak jak Marek pisze :)

    Mam rozumieć, że taka działalność jest jakoś podejrzana,
    niezgodna z prawem? Wystawiamy sobie wzajemnie rachunki,
    obaj płacimy podatki itd..
    Ojciec prowadzi głównie nadzory, projektowanie dodatkowo, więc profil
    jego działalności jest trochę inny niż mojej, szerszy.

    Co jest groźnego w tej "wycenie wobec podmiotow powiązanych"?

    > Ale ja mam zupełnie inne pytanie.
    > Ty masz DG.
    > Ojciec ma DG.
    > Rozumiem że na przeszkodzie zawarcia S.C. z udziałem obu przedsiębiorców
    > stoi brak zaufania? ;)

    Nie, powody są akurat inne:)
    A mogłoby to być korzystne?
    Na pewno uprościłoby sprawę, współpraca bez wystawiania
    sobie wzajemnie rachunków.

    > Hint: S.C. jest *osobnym podatnikiem VAT*.

    czyli limitu nie ma podwójnego? czyli minus dla s.c.

    PiotrB.

  • 7. Data: 2006-08-11 06:00:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    PiotrB. wrote:

    > Nie, powody są akurat inne:)
    > A mogłoby to być korzystne?
    > Na pewno uprościłoby sprawę, współpraca bez wystawiania
    > sobie wzajemnie rachunków.

    > czyli limitu nie ma podwójnego? czyli minus dla s.c.

    Limit jest pojedyńczy, ale *osobny* od limitów waszych jednoosobowych
    DG. Czyli "+"

  • 8. Data: 2006-08-11 06:48:10
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 11-08-2006 o 08:00:21 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał:

    > Limit jest pojedyńczy, ale *osobny* od limitów waszych jednoosobowych
    > DG. Czyli "+"

    Czyli jak dobrze zakombinować, to do stu tysiaków jedziecie bez VAT

  • 9. Data: 2006-08-11 06:58:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Aug 2006, PiotrB. wrote:

    > Mam rozumieć, że taka działalność jest jakoś podejrzana,
    > niezgodna z prawem?

    Ależ zgodna, zgodna.
    Podobnie jak np. zakupy na Cyprze albo wykonywania na rzecz spółki
    mającej tam siedzibę.
    Tyle, że dla niektórych przypadków (m.in. transakcji z podmiotami
    powiązanymi lub mającymi siedzibę w rajach podatkowych) przepisy
    przewidują szczególną formę kontroli wyceny - US ma prawo przyjść,
    powiedzeć że "cena jest nieadekwatna" i zastosować jedną z metod
    wyceny zapisanej w ustawie; nie jest tak że może zastosować "wycenę
    z kapelusza", ale jak znajdzie np. firmę która za podobnie nazwane
    usługi bierze istotnie różne wynagrodzenie to IMO może interweniować.

    > Wystawiamy sobie wzajemnie rachunki,

    ...a USowi ma prawo wyjść że "za niskie" (bądź na odwrót - "za wysokie").
    I może skorygować wartość przychodu (albo dla odmiany kosztu), oczywiście
    tylko po jednej stronie :> (no bo "ustalenie wartości decyzją" nie jest
    fakturą i nie stanowi podstawy żeby kontrahent miał prawo wrzucić wartość
    "ustalenia" w koszt).

    > obaj płacimy podatki itd..

    Np za niskie :P
    Oczywiście przepisy dotyczące podmiotów powiązanych mają w zasadzie
    przeciwdziałać "przepychaniu kosztów" - czyli np. takiego układu,
    że jedna firma na KPiR wrzuca wszelkie koszty a druga na ryczałcie
    cały zysk opodatkowuje niższym podatkiem.
    Ale... ale zastosowanie mogą mieć *zawsze*.
    Weź i przeczytaj art. 25 ustawy o podatku dochodowym i art. 32
    ustawy o VAT. "Organ podatkowy określa wysokość obrotu"... i tyle.

    > Co jest groźnego w tej "wycenie wobec podmiotow powiązanych"?

    Powiedz że nie widzisz??

    > czyli limitu nie ma podwójnego? czyli minus dla s.c.

    Chyba za trudne dla mnie jaką metodą wyciągasz wnioski.
    Mi wychodzi tak:
    - wspólnik A prowadzący DG ma limit "X"
    - wspólnik B prowadzący DG ma limit "X"
    - spółka S.C. ma osobny limit "X". Jak jest świeżo założona to oczywiście
    ma niższy limit "X razy współczynnik okresu prowadzonej sprzedaży".

    Gdzie widzisz "minus dla SC"?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-08-11 09:02:48
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

> [...]

    Naprawdę odradzam Ci spółkę cywilną, nawet gdyby krótkoterminowo
    dało to jakies korzyści podatkowe. :-)

    marekz