  • 1. Data: 2008-05-13 18:56:55
    Temat: Samozatrudniony - jaka szansa na kontrolę US
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    Hej!

    Jaka jest szansa na to, aby osoba prowadząca jednoosobową działalność
    gospodarczą, współpracująca z niewieloma firmami, kilka faktur miesięcznie,
    spotkała kontrola skarbowa?

    Takich firm są setki tysięcy, większość z nich mieści się w prywatnych
    mieszkaniach osób, które je prowadzą. Czy w razie kontroli urzędnicy zapraszają
    do urzędu wraz z papierami, czy przychodzą bez zapowiedzi do domu?

    Czy ktoś z Was przeżył tego typu kontrolę?

    Funkcyjny.

  • 2. Data: 2008-05-13 21:36:08
    Temat: Re: Samozatrudniony - jaka szansa na kontrolę US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 May 2008, Funkcyjny wrote:

    > Hej!
    >
    > Jaka jest szansa na to, aby osoba prowadząca jednoosobową działalność
    > gospodarczą, współpracująca z niewieloma firmami, kilka faktur miesięcznie,
    > spotkała kontrola skarbowa?

    Nie wiem. Jak się ma "nietypowe operacje", na przykład fakturę
    w wysokości półrocznego obrotu wystawioną w listopadzie (wskutek
    czego US musiał zwrócić nadpłacony podatek, bo ograniczenia zaliczki
    oczywiście (?) odmówił), to czasem przychodzą ;) (piszę o sobie).

    > Takich firm są setki tysięcy, większość z nich mieści się w prywatnych
    > mieszkaniach osób, które je prowadzą. Czy w razie kontroli urzędnicy zapraszają
    > do urzędu wraz z papierami, czy przychodzą bez zapowiedzi do domu?

    Do mnie przyszli. Ale w 1. dzień tylko się wpisali do książki kontroli,
    kazali podpisać papier z powiadomieniem o kontroli oraz oświadczenie
    czy się korzysta z profesjonalnego pełnomocnika czy nie.
    Termin "posiedzenia nad papierami" już proponowali do ustalenia
    w rozsądnych granicach.
    Oczywiście mowa o *kontroli*, bo znacznie częściej zdarzają się
    czynności sprawdzające, kiedy to US wzywa do stawienia się, czasem
    z jakimiś wyrywkowymi dokumentami.
    Najczęściej zresztą też wskutek dziwnych działań podatnika - normalna
    korekta nie powoduje "u mnie" zwykle reakcji, ale kiedyś tak
    nakiełbasiłem, że korekta korekty była obustronna :) no to mnie
    wezwali na pogawędkę "pan przyniesie do wglądu dokumenty z których
    wynikły korekty, ksero mile widziane" :)
    Nie wspomnę o początku DG, bo wskutek pomyłki w dacie na jednym
    z dokumentow karnoskarbowy wezwal mnie z groźnym numerem paragrafu
    na wezwaniu :]

    > Czy ktoś z Was przeżył tego typu kontrolę?

    Owszem :)
    Co śmieszniejsze - znaleźli kiksy (drobne, zero skutku).
    Pracowicie przełożyli papierek po papierku cały rok :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-14 06:33:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 13 May 2008 20:56:55 +0200, Funkcyjny napisał(a):

    Do tego co napisał Gotfryd dodam trochę drobiazgów.

    > Jaka jest szansa na to, aby osoba prowadząca jednoosobową działalność
    > gospodarczą, współpracująca z niewieloma firmami, kilka faktur
    > miesięcznie, spotkała kontrola skarbowa?

    Oprócz normalnego typowania do kontroli odbywaja się także losowania
    komputerowe. Prawdopodobieństwo małe ale nie zerowe.

> [...]
    > mieszkaniach osób, które je prowadzą. Czy w razie kontroli urzędnicy
    > zapraszają do urzędu wraz z papierami, czy przychodzą bez zapowiedzi do

    Czynności spawdzające mogą odbywać się w US. Prawdziwa kontrola podatkowa
    z punktu widzenia prawa tylko i wyłącznie w miejscu prowadzenia DG. Ale w
    praktyce niektóre urzędy niezbyt się tym przejmują i zapraszają do siebie
    z papierami. Wychodzą z założenia, że taki mały podatnik nie będzie tego
    używał jako argumentu da obalenia ewentualnego wyniku kontroli.

    > Czy ktoś z Was przeżył tego typu kontrolę?

    Tak.