    From: "Romek" <u...@u...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Spadek - dom po rodzicach a sprzedaz i podatek
    Date: Sun, 24 May 2009 00:23:24 +0200

    witam,

    Mam taki dylemat. W tym roku (2009r) zmarl moj ojciec , 4 lata wczesniej (w
    2005r.) zmarla moja mama. Po sobie zostawili dom. Mam 4 rodzenstwa i wszyscy
    po rowno to dziedziczymy. Planujemy przeprowadzic spadek i sprzedac dom
    komus obcemu, nikt z nas nie byl tam zameldowany, kazdy mieszka w innym
    miescie.
    Problem w tym ze zastanawiam sie jak wyglada sprawa spadku i sprzedazy domu
    po nim , a podatku dochodowego.
    Dom wedlug prawa byl w polowie ojca i w polowie matki (jak to w
    malzenstwie), ale spadek przeprowadzamy dopiero teraz (moze to ma jakies
    znaczenie, bo nie wiem czy nabycie wlasnosci jest wtedy kiedy zmarla dana
    osoba czy z dniem nabycia w sadzie).

    Jesli ktos sie orientuje i moze mi napisac jak bedzie wygladac sprawa
    podatku dochodowego, czy kazdy z rodzenstwa po sprzedazy domu bedzie musial
    odprowadzic po 19% od swojej czesci ? Czy da sie to jakos ominac (wiem ze w
    2008r byla ulga meldunkowa, ale w tym roku juz jej nie ma) ? A moze jesli
    sprzedamy ten dom i kazdy z nas kupi mieszkanie/lub ziemie jakas i bedzie je
    mial przez 5 lat to wtedy podatek nie obejmuje? Tak gdzies czytalem...

    Jak wstepnie to ugryzc aby nie zaplacic albo zaplacic jak najmniej ? Kwota
    domu jest spora, wiec i ten podatek nie maly w razie czego :-/

    Serdeczne dzieki za pomoc i ogolne naswietlenie sprawy, chcialbym wiedziec
    czego moge sie spodziewac, pozdrawiam !