  • 1. Data: 2010-01-19 19:26:08
    Temat: Sposób obliczenia podatku dla rozpoczynającego działalność
    Od: John Smith <a...@g...com>

    Witam,
    mam banalne pytanie: w jaki sposób oblicza się podatek będąc na KPiR.
    Na razie wydaje mi się, że wygląda to tak:

    (przychód-koszty uzyskania, min. zapłacony za m-c poprzedni ZUS,
    abonament telefoniczny itp.)*18/100-kwota wolna od podatku-składka
    zdrowotna*7,75 (czyli 88,07 zł, bo jestem na ZUS-owskiej uldze)= nalezny
    podatek płatny do 10 nastepnego miesiaca

    Czy widzę to poprawnie? Poza tym kiedy wpisuję do kosztów uzyskania
    przychodów takie rzeczy jak np. abonament za telefon bądź zakup
    komputera - w momencie poniesienia, tak? Czyli jeśli kupię komputer w
    lutym, to wpisuję to do kosztów właśnie w lutym?

    Jeśli ktoś zna jakąś łopatologiczną stronę bądź inną formę pomocy dla
    początkującego,to będę bardziej niż wdzięczny.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-01-20 20:22:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Jan 2010, John Smith wrote:

    > Witam,
    > mam banalne pytanie: w jaki sposób oblicza się podatek będąc na KPiR.
    > Na razie wydaje mi się, że wygląda to tak:
    >
    > (przychód-koszty uzyskania, min. zapłacony za m-c poprzedni ZUS,

    ZUS "społeczny" może być albo kosztem, albo odliczeniem.
    Ale niech będzie że kosztem.

    > abonament
    > telefoniczny itp.)*18/100-kwota wolna od podatku

    Teraz nam jeszcze objaśnisz, co to jest "kwota wolna od podatku",
    a ściślej - w którym miejscu ustawy występuje (artykuł, ustęp)
    i coś się wyjaśni (raczej Tobie ;))

    > -składka zdrowotna*7,75

    Hm... 7,75% *podstawy*, a nie składki

    > (czyli 88,07 zł, bo jestem na ZUS-owskiej uldze)= nalezny podatek płatny do
    > 10 nastepnego miesiaca
    >
    > Czy widzę to poprawnie?

    Nie do końca :)
    I skąd ten 10. ?

    > Poza tym kiedy wpisuję do kosztów uzyskania
    > przychodów takie rzeczy jak np. abonament za telefon bądź zakup komputera
    > - w momencie poniesienia, tak?

    Tak i nie.
    Abonament tak, komputer nie (chyba, że to miał być towar handlowy).
    Jeszcze zdefiniuj "moment poniesienia", tak dla porządku.

    > Czyli jeśli kupię komputer w lutym, to wpisuję to
    > do kosztów właśnie w lutym?

    Nie.
    Jak jest wyposażeniem, to z dniem *wprowadzenia do używania*.
    A jak jest ST, to w ogóle amortyzację (która również jest nie
    wcześniej niż z rozpoczęciem używania).

    > Jeśli ktoś zna jakąś łopatologiczną stronę bądź inną formę pomocy dla
    > początkującego,to będę bardziej niż wdzięczny.

    Standardowe zalecenie przeczytania 3000..4000 postów z archiwum może być?
    (nie, to nie jest żart :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-01-20 20:39:47
    Od: John Smith <a...@g...com>

    > ZUS "społeczny" może być albo kosztem, albo odliczeniem.
    > Ale niech będzie że kosztem.
    To ja przyjmę, że kosztem będzie:)

    > Teraz nam jeszcze objaśnisz, co to jest "kwota wolna od podatku",
    > a ściślej - w którym miejscu ustawy występuje (artykuł, ustęp)
    > i coś się wyjaśni (raczej Tobie ;))
    Chodzi mi o sumę 556,02 zł czyli kwotę zmniejszającą podatek, wot pomyłka

    > Hm... 7,75% *podstawy*, a nie składki

    Oczywiście od podstawy.....
    > Nie do końca :)
    > I skąd ten 10. ?
    Tak to brzmiało w US.

> [...]
    > Jak jest wyposażeniem, to z dniem *wprowadzenia do używania*.
    > A jak jest ST, to w ogóle amortyzację (która również jest nie

    Daty będą zbieżne praktycznie, ale dzięki za rozjaśnienie.

    > Standardowe zalecenie przeczytania 3000..4000 postów z archiwum może być?
    > (nie, to nie jest żart :>)
    :)

    > pzdr, Gotfryd

    Dzięki wielkie!!

  • 4. Data: 2010-01-20 23:20:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Jan 2010, John Smith wrote:

    > To ja przyjmę, że kosztem będzie:)

    :)
    (a FP jest zawsze KUP)

    > Chodzi mi o sumę 556,02 zł czyli kwotę zmniejszającą podatek, wot pomyłka

    Przyjęto.

    [...]
    > Oczywiście od podstawy.....

    :)

    > Tak to brzmiało w US.

    10. to ZUS dla "jednostkowców".
    Deklaracje PIT i wpłata zaliczki jest 20.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-01-21 11:45:19
    Od: John Smith <a...@g...com>

    Dzięki wielkie za pomoc!