  • 1. Data: 2010-01-19 20:25:27
    Temat: dokupienie urządzenia peryferyjnego
    Od: Bronek Nowacki <b...@g...com>

    Załóżmy taką sytuację: mam w EŚT komputer (niech będzie o wartości
    3400 zł netto), chcemy dokupić do niego drukarkę (zwykłą, nie
    sieciową, zakładamy, że po prostu nie da się jej podpiąć jako osobny
    środek trwały w myśl ustawy). Jej cena oczywiście nie przekracza 3500
    zł, więc nie można przyjąć urządzenia jako ulepszenie istniejącego
    śt.

    Co zatem możemy zrobić? Ująć jako wyposażenie?

    A jeżeli koniecznie chcemy, żeby stanowiła zestaw z komputerem, to czy
    mimo wszystko możemy ją dołączyć do tego środka trwałego. Tylko że
    wtedy nie podnosimy wartość początkowej śt, tylko zaliczamy zakup
    drukarki bezpośrednio w koszty?

    BTW: te ograniczenia, że np. drukarka nie może być osobnym środkiem
    trwałym są bezsensowne. Bo praktycznie każdą nową drukarkę można uznać
    za jednak niezależnie funkcjonujące urządzenie. 40% produkowanym
    drukarek to obecnie kombajny ze skanerem, które działają też jako
    ksero, kolejne 40% potrafi działać jako drukarka sieciowa. No a jak
    nie ma ani pierwszej rzeczy ani drugiej, to na pewno znajdzie się
    czytnik kart flash czy też kabelek usb do połączenia aparatu
    fotograficznego, aby drukować zdjęcia bez udziału kompa. No ale w
    rozważaniach powyżej załóżmy, że jest to taka wyjątkowo tradycyjna
    drukarka bez takich bajerów. ;-)

  • 2. Data: 2010-01-20 20:29:40
    Temat: Re: dokupienie urządzenia peryferyjnego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Jan 2010, Bronek Nowacki wrote:

> [...]
    > śt.
    >
    > Co zatem możemy zrobić? Ująć jako wyposażenie?

    Tak.
    Definicją wyposażenia jest "wszystkie rzeczowe, nie będące ST,
    towarem i tak dalej".
    Skoro więc *nie jest* ulepszeniem (a nie jest), no to wpada
    w wyposażenie - w tym przypadku ewidencjonowane.

    > A jeżeli koniecznie chcemy, żeby stanowiła zestaw z komputerem, to czy
    > mimo wszystko możemy ją dołączyć do tego środka trwałego.

    A kto widzi podstawę prawną - bo jak rozumiem chodzi o "dołączenie
    księgowe"?
    IMVHO - nie da się.
    Inna sprawa, to pytanie czy ktoś się przyczepi (nie sądzę).

    > BTW: te ograniczenia, że np. drukarka nie może być osobnym środkiem
    > trwałym są bezsensowne.

    Zgoda.
    Przyjmujemy oczywiście że chodzi o "tak używaną drukarkę" jak
    o niej myślimy (patrz niżej).

> [...]
    > fotograficznego, aby drukować zdjęcia bez udziału kompa. No ale w
    > rozważaniach powyżej załóżmy, że jest to taka wyjątkowo tradycyjna

    ...i używana w niebajerancki sposób :)
    Przypomnę, że ktoś mnie tu od czasu do czasu gnębi (jak zapomnę się
    zastrzec, jest w archiwach), że również takie "peryferium" *może*
    być ST.
    Grunt, aby użytkowanie było "samodzielne" - znaczy "kompletne samo
    w sobie".
    Rzeczywiście - nie sposób zaprzeczyć. Jak ktoś np. taką drukarkę
    wynajmuje, albo dajmy na to jeździ z nią do klientów celem wykonywania
    jakichś testów "na miejscu" (z ich kompami), to nie sposób odmówić
    "samodzielnego wykorzystywania".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-01-20 20:45:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Grunt, aby użytkowanie było "samodzielne" - znaczy "kompletne samo
    > w sobie".

    jak przycisk do papieru może byc?

  • 4. Data: 2010-01-20 23:21:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Jan 2010, witek wrote:

    > jak przycisk do papieru może byc?

    Hm... trzeba kontrolera przekonac :|

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-01-23 16:09:52
    Od: Bronek Nowacki <b...@g...com>

    >   Tak.
    >   Definicją wyposażenia jest "wszystkie rzeczowe, nie będące ST,
    > towarem i tak dalej".

    Ok. Tylko w takim razie po co te wszystkie dyskusje w stylu: "kupiłem
    komputer z drukarką za 3600 zł netto, czy mogę ten zakup wrzucić
    jednorazowo w koszty". Wystarczy zatem kupić komputer za 3200 a dzień
    później (albo nawet tego samego dnia) drukarkę do niego za 400 zł i
    wszystko jest cacy - obie rzeczy wrzucamy osobno w koszty.

    >   Skoro więc *nie jest* ulepszeniem (a nie jest), no to wpada
    > w wyposażenie - w tym przypadku ewidencjonowane.

    A ewidencjonowane to musowo? Co z tą możliwość nieewidencjonowania
    wyposażenia do 1500 zł?

  • 6. Data: 2010-01-27 23:09:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Jan 2010, Bronek Nowacki wrote:

    > Ok. Tylko w takim razie po co te wszystkie dyskusje w stylu: "kupiłem
    > komputer z drukarką za 3600 zł netto, czy mogę ten zakup wrzucić
    > jednorazowo w koszty".

    Ustawodawcy pytaj, nie nas :D

    > Wystarczy zatem kupić komputer za 3200 a dzień
    > później (albo nawet tego samego dnia) drukarkę do niego za 400 zł

    A co ma do naszej dyskusji (w ogóle) moment zakupu?
    Przecież on się nie liczy (dla podatku dochodowego, co innego
    z VATem).

    > i wszystko jest cacy - obie rzeczy wrzucamy osobno w koszty.

    Nie jest.
    Zarzut, że komputer wprowadzono do użytkowania faktycznie razem
    z drukarką wydaje się pewny.
    Dochodzi szarpanie się o "obejście prawa".
    Przy takim manewrze *bardzo* bym się starał o *twarde* dowody
    że komputer był "używany w DG" wyraźnie przed drukarką (dla
    pewności: przed jej nabyciem, jako że "skoro jej nie było to
    nie mogła być wcześniej używana").

    > A ewidencjonowane to musowo? Co z tą możliwość nieewidencjonowania
    > wyposażenia do 1500 zł?

    Nie znam takiej.
    W przypadku *rzeczowych* składników, zakup jednostkowo >1500 zł jest:
    - ST (idzie do EST)
    - ulepszeniem (idzie do EST)
    - wyposażeniem ewidencjonowanym (idzie do EW).

    Quartum non datur ;)
    (no, pozostają "nieujawnione ST", czyli składniki których NIJAK
    - ani wprost ani pośrednio - nie ujęto w kosztach).

    pzdr, Gotfryd