  • 1. Data: 2004-12-10 06:39:02
    Temat: Sprawy spadkowe, wynajem mieszkania a urząd skarbowy
    Od: "N.C" <n...@o...pl>

    Witam,
    ponieważ na pl.soc.prawo nikt nie odpowiedział pozwolilam sobie zadac to
    pytanie tutaj, może ktos bedzie w stanie odpowiedziec przynajmniej na niektore
    pytania

    Zmarł własciciel mieszkania, jedynym spadkobiercą jest osoba nieletnia (posiada
    opiekuna prawnego), ale postepowanie spadkowe nie zostało jeszcze
    przeprowadzone.

    - W jaki sposób (i na kogo) należy sformuować umowę wynajmu mieszkania, tak
    aby można ją było zgłosić w urzedzie skarbowym i odprowadzac podatek?
    - Jak dokonuje się zgłaszania takiej umowy? Ile trwa taka procedura, jakie
    dokumenty należy mieć przy sobie, czy podatek odprowadza się co miesiąc (na
    jakie konto?), czy może ten dochód wykazuje się w zeznaniu PIT po zakończeniu
    roku?

    - Czy urzad skarbowy może zakwestionować wysokość opłaty za wynajem
    widniejącej na umowie?
    - Jeżeli tak to jak udowodnić, że kwota która jest niższa od ogólnie
    obowiązujących za podobny standard jest rzeczywista kwotą wynajmu?

    - Co dla najemcy oznacza zgłoszenie umowy w urzedzie skarbowym? Czy musi on
    potem dopełnić jakichś formalności (np. zameldować się?)

    bardzo proszę znawcow tematu o odpowiedź

    pozdrawiam

    Natalia

  • 2. Data: 2004-12-11 00:19:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, N.C wrote:
    [...]
    >+ - Czy urzad skarbowy może zakwestionować wysokość opłaty za wynajem
    >+ widniejącej na umowie?

    Nie sądzę.

    >+ - Jeżeli tak to jak udowodnić, że kwota która jest niższa od ogólnie
    >+ obowiązujących za podobny standard jest rzeczywista kwotą wynajmu?

    Ja sądzę że ty źle myslisz: sądzisz pewnie że podatek należy się
    od "kwoty wynajmu". A to NIE MUSI być prawda :[

    Podatek od wynajmu należy się od "kwoty rynkowej": ustawa o podatku
    dochodowym zna takie pojęcie jak "świadczenie częściowo odpłatne".
    Mało, przy wynajmie *nieruchomości* (tylko !) ze zbiegu przepisów
    wynika że w częsci dotyczącej "nieodpłatności" świadczenia dochód
    liczy się do podatku *obu* stronom :>
    Wynajmującemu - bo podatek należy się od *całej* wartości najmu,
    *w tym* części "darowanej".
    Najemcy - bo w części "darowanej" ma "wirtualny przychód w postaci
    czegoś co potocznie można nazwać darowizną usługi choć nazwa jest
    nieprawidłowa" :] - a od tego (tym razem poprawnie nazywając:
    "nieodpłatnego świadczenia") podatek TEŻ się należy...

    >+ - Co dla najemcy oznacza zgłoszenie umowy w urzedzie skarbowym? Czy musi on
    >+ potem dopełnić jakichś formalności (np. zameldować się?)

    Obowiązek meldunkowy nie ma związku z obowiązkami podatkowymi...
    przynajmniej formalnie :) - patrz niżej, było wielokroć na *.prawo :)

    >+ bardzo proszę znawcow tematu o odpowiedź

    ...nie jestem "znawcą", tylko kilka razy się zamieszałem w podobne wątki
    i zacytowałem m.in. wypowiedzi doradzców powiadających jak wyżej - archiwa
    zna groups.google.pl -> zaawansowane i szukać w *.prawo oraz *.podatki :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)