  • 1. Data: 2004-12-09 22:34:29
    Temat: umowa zlecenia
    Od: " kalinka" <k...@N...gazeta.pl>

    Opis sytuacji: osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej chce
    zlecić wykonywanie pracy innej osobie fizycznej(zatrudnić?).
    Czy z tego tytułu ciążą na zleceniodawcy jakieś dodatkowe powinności, typu
    odprowadzenie podatku, ZUS-u, itp ? Bardzo proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2004-12-10 15:41:09
    Temat: Re: umowa zlecenia
    Od: " kalinka" <k...@g...pl>

    Miłe ludziki, wspomóżcie.

  • 3. Data: 2004-12-11 00:10:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, kalinka wrote:

    >+ Miłe ludziki, wspomóżcie.

    Jest zgryz: taki mianowicie, czy w świetle prawa można uznać że
    realizator (zleceniobiorca) jest "osobą nie prowadzącą działalności
    gospodarczej".
    Zaznaczę iż przepisy podatkowe sugerują iż "działalnością osobistą"
    jest zleceniobranie :) TYLKO na rzecz "przedsiębiorców, osób
    prawnych oraz innych instytucji nie będących osobami prawnymi" (chodzi
    np. o dajmy na to sąd :) czy straż pożarną).
    I jest problem: czym miałaby być taka "usługa"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2004-12-13 07:22:55
    Od: " kalinka" <k...@g...pl>

    Dzięki za zainteresowanie.

> [...]
    > jest zleceniobranie :) TYLKO na rzecz "przedsiębiorców, osób
    > prawnych oraz innych instytucji nie będących osobami prawnymi"

    No, właśnie, a propos takiego zgryzu piszę.

    > I jest problem: czym miałaby być taka "usługa"...

    Usługa może dotyczyć różnych przypadków. Jak życie pokazuje kończy się jednak
    na rozliczeniu na czarno i po kłopocie. Teraz akurat mam na myśli legalne
    zatrudnienie pomocy domowej.

  • 5. Data: 2004-12-14 07:06:58
    Od: " kalinka" <k...@g...pl>

    podciągam wątek z nadzieją, że może ktoś coś podpowie

  • 6. Data: 2004-12-14 21:41:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Dec 2004, kalinka wrote:
    [...]
    >+ > Jest zgryz: taki mianowicie, czy w świetle prawa można uznać że
    >+ > realizator (zleceniobiorca) jest "osobą nie prowadzącą działalności
    >+ > gospodarczej".
    [...]
    >+ No, właśnie, a propos takiego zgryzu piszę.
    >+
    >+ > I jest problem: czym miałaby być taka "usługa"...
    >+
    >+ Usługa może dotyczyć różnych przypadków.

    Ano tak.
    Ja miałem na myśli zgryz formalno-legislacyjny: pokazanie przepisów
    (z dokładnością do artykułu co najmniej) które pozwolą uznać że
    nie ma mowy o "prowadzeniu działalności gospodarczej" (w tym nielegalnej,
    nierejestrowanej lub cokolwiek "nie").

    >+ Jak życie pokazuje kończy się jednak
    >+ na rozliczeniu na czarno i po kłopocie.

    Dobrze podsumowane :(

    >+ Teraz akurat mam na myśli legalne
    >+ zatrudnienie pomocy domowej.

    Primo - były artykuły w prasie że ktoś tam koncypuje jakby tu
    wprowadzić *ulgi* podatkowe z tego tytułu :) - chodziło właśnie
    o "zatrudnienie" (jak rozumiem - umowa o pracę).
    Ale nie wiem czy i jak tak można "na dziś".

    O ile wiem jakiś czas temu taka umowa była "jaśniej" wymieniona
    w przepisach, natomiast "na dziś" w ustawie o podatku dochodowym
    chyba nie łapie się np. na ew. umowę-zlecenia jako "osobistą"
    z powodu tego:
    ++++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    [...]
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której
    lokale są wynajmowane
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Niestety ustawodawca chyba uważa że albo zleceniobiorca będzie
    się "łapał" pod DG - albo lepiej "na czarno" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-12-15 09:30:39
    Od: " Kalinka" <k...@g...pl>

    Jaeszcze raz dziękuję za podjęcie tematu. Przy okazji zapytam o zahaczoną
    przez Ciebie kwestię:

> [...]
    > zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    > [...]
    > b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której

    Jak to będzie w powyższym przypadku. Właściciel kamienicy (osoba fizyczna)
    zatrudnia administratora (osobę fizyczną) i co dalej z podatkami, ZUS-ami?
    Kto jest zobowiązany do odprowadzenia i w jakiej wysokości? Szczególnie ten
    ZUS nie daje mi spokoju, czy całość będzie przerzucona na zleceniobiorcę?
    A czy coś się zmieni, jeżeli ktoś będzie pracował na rzecz kilku właścicieli
    wynajmujących (czy to podlega już rejestracji działalności?)albo kilku
    współwłaścicieli mieszkających w kamienicy i nie wynajmujących lokali?

    Pozdrówka!

  • 8. Data: 2004-12-16 22:45:26
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik " kalinka" <k...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cpjg0f$dgb$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    się jednak
    > na rozliczeniu na czarno i po kłopocie. Teraz akurat mam na myśli

    "Pomoc domowa" to nazwa stanowiska, a więc zatrudnienie na umowę o
    pracę, a nie na umowę zlecenie.

    Pozdrawiam

    wa