  • 1. Data: 2002-03-04 12:04:59
    Temat: Sprzedaż auta firm. dla os. fiz. - kilka watpliwości
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

    witam

    DG, VAT, KPiR
    zbliża się moment, kiedy będę sprzedawał auto które mam na ŚT dla osoby
    fizycznej (Siostry natabene).
    auto: Matiz 1999, obecna wartoś rynkowa ~16000 pln
    ŚT: wart. pocz: 27900 - odpisy 14500: 13400 pln

    cała procedura wygląda (z tego co wiem) tak:

    a) umowa kupna sprzedaży
    b) faktura,
    c) cejsa (bo jest to auto z Autosystemu)

    Watpliwości sa takie:
    1. ponieważ auto jest na raty to mogę je sprzedać za nie wiecej niz 3000 pln
    (sprawdzone) - czy taka kwota ma być na umowie i na fakturze,
    2. cztając dodatek "Samochód w firmie" Gazety Prawnej czytam: "... w wyniku
    odpłatnego zbycia skł. majątku trwałego podatnik może osiągną dochód ale
    może ponieść stratę" I dalej: "Zgodnie z art. 24 ust. 2 u.p.d.o.f. dochód
    lub stratę z tej sprzedaży ustala sie w wysokości róznicy pomiędzy uzyskanym
    przychodem a wartością skł. majątku wykazaną w ew. ŚT powiększoną o wartość
    odpisów amort.". Nie bardzo rozumien to zdanie: po pierwsze chyba jest błąd
    w druku i powinno byc "pomniejszoną o wart. odp. amort. (wtedy 13400-3000 =
    strata 10400 - ale to wygląda z fajnie), po drugie: czy ktoś mi to wyklaruje
    (może faktura powinna byc na wartość rynkową a um. kupna-sprz. na
    właściwą?). Dalej w tym artykule jest, że "... wys. przychodu podl.
    opodatkowaniu określa cena ustalona przez strony um. kupna -sprz.(..).
    Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od jej wart.
    rynkowej, przychód może byc okreslony przez organ podatkowy" Czy mój
    przypadek to "uzasadniona przyczyna" czy nie?

    trochę to długie ale proszę o poradę

    pzdr
    mwi