  • 11. Data: 2002-10-09 18:14:02
    Temat: Re: Sprzedaż bezrachunkowa
    Od: "Monika" <m...@i...pl>

    Wiem, że może jestem upierdliwa, ale czy ktoś może mi konkretnie
    odpowiedzieć jak rozliczyć sprzedaż bezrachunkową, jak ją wpisać do KPIR
    oraz do VAT 7

    tanpol.com.pl...

  • 12. Data: 2002-10-09 20:39:36
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

    > [...]
    VAT,
    > [...nie czepiam się że o co nieco się czepiasz :) ...]
    >
    > Zeznaję tu IMO się czepiasz :|, sprzedający 3% sam wpadnie na to
    > że trzeba też ująć (IMHO, chyba że Amerykanin z kategorii suszących
    > koty w mikrofalówce ;>)

    > A nie tak trudno wydedukować, że osoba pytająca najwyraźniej
    > *nie ma* sprzedaży szczegółowej wpisanej do rejestrów - i jeśli
    > są to "drobiazgi" (np. prowadzi kiosk, z czymkolwiek
    > typu "małe a dużo") to:

    VAT).

> [...]
    > "obtentegowywania ogólnikami". I chyba na deser strzeliłeś
    > kulą w płot ;) - jakbyś napisał "vide: Ustawa o VAT *artykuł
    > 30*" - moze byś zdążył się zastanowić...
    > BTW: nie zaprzeczam że ja też lubię się czepiać. Ale styl
    > naszych szanownych (R)expertów ("się nie znasz i ci nie pokażę")
    > wzbudza we mnie reakcje bojowe :) i czasem gryzę.
    > Bynajmniej nie zaliczam cię do (R)expertów, żeby była jasność !
    > Proszę nie bić :)
    > Ale styl... może... ;)
    > No i nie jesteś sam: A.G. też tak ma... :(
    > BTW2: ciekawe czemu Maddy milczy... ;> (ona dodatkowo kopie !)

    Witam,
    Nie jestem "warczący" lecz są jednak możliwości określenia poszczególnych
    stawek VAT. Zresztą - kol. Monika sama to potwierdza.
    A "ogólniki" biorą się stąd, że cenię wartość słowa.
    Gotfrydzie - piszesz"nie jest znany udział VAT w poszczególnych grupach..."
    Mówimy o stawkach VAT i sposobie jego rozliczenia, czy o jak piszesz:
    grupach. Ja rozumiem, że chodzi o rozliczenie podatku VAT w poszczególnych
    stawkach.
    Pozwolę sobie zacytować fragment Ustawy o podatku VAT:
    Art. 20. 1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i
    zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku
    naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
    2. Podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego,
    związaną ze sprzedażą opodatkowaną.
    3. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których
    mowa w ust. 1, podatnik może także zmniejszyć podatek należny o taką część
    podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi wartości
    sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem w wartości sprzedaży ogółem. Przy
    ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku.
    4. W przypadku nabycia towarów, o których mowa w art. 21 ust. 3, procentowy
    udział wartości sprzedaży towarów opodatkowanych w wartości sprzedaży ogółem
    oblicza się na podstawie sprzedaży z ostatnich sześciu miesię*cy. Przepis
    ust. 3 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
    5. Podatnicy dokonujący czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1-3, w
    okresie krótszym niż sześć miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z
    ust. 3, przy czym po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności
    wyliczają ten udział zgodnie z ust. 4 i dokonują korekty podatku
    naliczonego.
    No i tak: czy kol. Monika ma taką możliwość, czy nie? W Art. wcześniejszych
    Ustawy mówi się wyraźnie o ewidencjach.
    Do szczegółowego rozliczenia kwoty podanej przez kol. Monikę poproszę o dane
    dot. zakupów i wyłącznie na priv.
    Pozdrawiam.

  • 13. Data: 2002-10-09 23:33:35
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Monika" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    inetia.pl...
    > Wiem, że może jestem upierdliwa, ale czy ktoś może mi konkretnie
    > odpowiedzieć jak rozliczyć sprzedaż bezrachunkową, jak ją wpisać do KPIR
    > oraz do VAT 7

    ustawa VAT Art. 30.
    1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują sprzedaży
    opo-
    datkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej różnymi stawkami, a nie
    są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 29 ust. 1,
    ( tj. kasy fiskalne - dopisek mój)
    mogą w celu obliczenia podatku należnego dokonać podziału sprzedaży w danym
    mie-
    siącu w proporcjach wynikających z udokumentowanych zakupów z tego
    miesiąca,
    w którym dokonano zakupu. Dla obliczenia tych proporcji przyjmuje się
    wyłącznie towary przeznaczone do dalszej sprzedaży według cen uwzględniają-
    cych podatek.

    Przykład:
    ZAKUP
    W osobnych ewidencjach zakupu ewidencjonujesz:
    a) zakupy towarów handlowych
    stawka, netto, VAT, brutto
    - 22%, 2000, 440, 2440 - udział 2440/4010 w całości zakupów brutto
    - 7%, 1000, 70, 1070 - udział 1070/4010
    - zw, 500, 0, 500 - udział 510/4010
    razem 3500, 510, 4010
    ale do VAT-7 sumujesz tylko zakupy opodatkowane
    czyli netto 3000 i VAT 510 i wpisujesz jako zakupy opodatkowane
    służące wyłącznie sprzedaży opodatkowanej

    b) zakupy inne niż w a) np. kosztowe
    netto 1500 i VAT 270
    w dekl. VAT-7 wpisujesz jako zakupy opodatkowane związane ze sprzedażą
    zwolnioną i opodatkowaną

    SPRZEDAŻ
    Wystawiane faktury VAT wpisujesz na bieżąco do PKPiR
    oraz do ewidencji sprzedaży VAT
    a utargi bezrachunkowe wpisujesz do ewidencji VAT jedną kwotą
    na koniec dnia (utarg gotówkowy bez kwot na wystawionych fakturach).
    Ewidencja sprzedazy VAT jest w tym przypadku ewidencją sprzedaży
    w rozumieniu PKPiR.

    np.
    stawka, netto, VAT, brutto
    22%, 150, 33, 183
    7%, 200, 14, 214
    i sprzedaż bezrachunkowa 7000

    Rozliczenie podsumowanej sprzedaży bezrachunkowej
    wg struktury zakupów:
    brutto wg 22% = 7000 * 2440/4010 = 4259,35
    VAt wg 22% = 4259,35 * 22/122 = 768,08
    i netto wg 22% = 4259,35 - 768,08 = 3491,27

    brutto wg 7% = 7000 * 1070/4010 = 1867,83
    VAT wg 7% = 1867,83 * 7/107 =122,19
    i netto wg 7% = 1867,83 - 122,19 = 1745,64

    "brutto" wg zw = 7000 * 510/4010 = 872,82
    wartości te wpisujesz jako kolejna pozycję ewidencji VAT

    -------------------------------------
    rozliczone utargi brutto czyli
    sumę netto = 3491,27 + 1745,64 + 872,82 = 6109,73
    wpisujesz dowodem wewnętrznym do PKPiR jako sprzedaż bezrachunkową
    -------------------------------------

    i teraz podliczasz ewidencję sprzedaży VAT
    stawka |netto | VAT | Brutto
    22% | 4409,35 | 801,08 | 3674,27
    7% | 2067,83 | 136,19 | 1959,64
    zw | 922,82 | - | 922,82
    razem | 7400,00 | 937,27 | 6556,73

    Pozostaje rozliczenie VATu od zakupów "kosztowych"
    ( wg wzoru w deklaracji, gdzie kwoty są wpisywane
    w zaokrągleniu przez odrzucenie groszy)

    270 * (7400 - 922) / 7400 = 236

    czyli w deklaracji VAT-7 jest
    VAT należny = 937
    VAT naliczony = 510 + 236 = 746
    do zapłaty 191

    W PKPiR masz wpisane faktury sprzedaży netto
    i rozliczoną sprzedaż bezrachunkową netto.

    pozdrawiam
    Ryszard

    ps. Tak liczyłem to kilka lat temu.
    Mam nadzieję, że jeszcze dobrze pamiętam ;)
    Możliwe, że wg struktury zakupów należy rozliczyć sumę sprzedaży
    nieudokumentowanej i udokumentowanej.
    IMHO sposób podany przeze mnie jest właściwszy.

  • 14. Data: 2002-10-10 22:24:44
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:
    [...ja, Monika...]
> [...]
    >+ > >+ Ustawa o VAT).
    >+ >
    >+ > ...do czego innego niż rzeczono powyżej jest struktura zakupów ??

    Sugeruję że pominąłeś ten punkt ;)

> [...]
    >+ > do "podziału VAT" jeśli (z tytułu nieprowadzenia szczegółowej
    >+ > ewidencji sprzedaży) nie jest znany udział VAT w poszczególnych
    [...no, 'grupa' nie była najszczęśliwsza: ktoś gdzieś użył
    i mi się utrwaliło :(...]
> [...]
    >+ Nie jestem "warczący" lecz są jednak możliwości określenia poszczególnych
    >+ stawek VAT. Zresztą - kol. Monika sama to potwierdza.

    Zaraz, w którym miejscu ?
    Mógł być jakiś post który przeoczyłem.
    Jeśli tak było - to uwagi poniżej trzeba uznać za niebyłe.
    Ale ja pamiętam tylko że:
    - część sprzedaży "idzie fakturami" (i te ewidentnie trzeba
    rozpisać na stawki według faktur)
    - część sprzedaży idzie "detalicznie bez kasy".
    Tekst *ewidentnie* sugeruje że autorka *nie ma* rozpiski
    ile sprzedała w jakiej stawce.

    [...]
    >+ Ja rozumiem, że chodzi o rozliczenie podatku VAT w poszczególnych
    >+ stawkach.

    Taaaaaaaa...jest ! (...i strzał obcasami)

    >+ Pozwolę sobie zacytować fragment Ustawy o podatku VAT:
    >+ Art. 20. 1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i
    >+ zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot

    Ale to jest VAT/zwVAT a nie różne stawki !!!

    Widziałeś co sugerowałem ? ;)
    To teraz ja zacytuję:
    ++++
    Art. 30. [ Proporcjonalny podział sprzedaży ]

    1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują
    sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej różnymi
    stawkami, a nie są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w
    art. 29 ust. 1, mogą w celu obliczenia podatku należnego dokonać podziału
[...]
    ----

    '....lub...różnymi stawkami...'

    [...]
    >+ No i tak: czy kol. Monika ma taką możliwość, czy nie?

    Z tej częsci (art. 20) oczywiście nie.

    >+ W Art. wcześniejszych Ustawy mówi się wyraźnie o ewidencjach.

    ...ale nie wyklucza 'nieewidencjonowanej'. No i art. 30 jest
    po 20. ;)

    >+ Do szczegółowego rozliczenia kwoty podanej przez
    >+ kol. Monikę poproszę o dane
    >+ dot. zakupów i wyłącznie na priv.

    No to już poza konkursem, w ramach grupy pozostaje tylko
    'przesłuchanie' czy tam była sprzedaż nieewidencjonowana
    stawkami :) (tj. ewidencjonowana brutto).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2002-10-10 22:28:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Oct 2002, Monika wrote:

    >+ Wiem, że może jestem upierdliwa, ale czy ktoś może mi konkretnie
    >+ odpowiedzieć jak rozliczyć sprzedaż bezrachunkową, jak ją wpisać do KPIR
    >+ oraz do VAT 7

    Sławek się zobowiązał to trzymaj go za słowo ;)
    Jest jeszcze jedna sprawa: IM*H*O ci co pisali o "strukturze zakupów"
    wcale nie musieli być daleko od prawdy :) (to co na faktury - to
    rozliczyć w stawkach, to co 'spisane brutto' - rozliczyć strukturą
    zakupów). Ale my nie wiemy do końca jednej rzeczy: *jak* masz
    zaewidencjonowaną tą sprzedaż, która *nie jest* "na faktury":
    czy w kwotach brutto sprzedaży ?
    Czy *tylko* tak ? (np. 5zł + 2,50 + 12zł ?)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-10-10 22:32:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]
    [...]
    >+ > ...do czego innego niż rzeczono powyżej jest struktura zakupów ??
    [...]
    >+ Pozwolę sobie zacytować fragment Ustawy o podatku VAT:
    >+ Art. 20. 1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i

    Dopiero teraz zajarzyłem co czytam: Sławku, dlaczego cytujesz
    kawałek o strukturze *sprzedaży*, skoro kłócimy się :) o strukturę
    *zakupów* (i za strukturę zakupów obtentegowałeś kogoś za "myślenie",
    a IMHO są spore szanse że dobrze myślał[a]) ??
    Pora późna to nie nadążam... widać trza iść spać !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2002-10-11 20:09:40
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > [...]
    >
    > Sugeruję że pominąłeś ten punkt ;)

    > [...no, 'grupa' nie była najszczęśliwsza: ktoś gdzieś użył

    W jednym ze swoich postów.

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Taaaaaaaa...jest ! (...i strzał obcasami)

    > Ale to jest VAT/zwVAT a nie różne stawki !!!

    ??? Tego nie rozumiem?

> [...]
    > 'przesłuchanie' czy tam była sprzedaż nieewidencjonowana
    > stawkami :) (tj. ewidencjonowana brutto).

    Nie, nie nic poza konkursem. Być może nie ma życzenia podawania
    szczegółowych danych.
    Co do Art. 30 - wczytaj się w jego treść. Nie można interpretować przepisów
    w sposób li tylko wygodny dla podatnika.
    Pozdrawiam.

  • 18. Data: 2002-10-11 20:11:34
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
> [...]
    > a IMHO są spore szanse że dobrze myślał[a]) ??
    > Pora późna to nie nadążam... widać trza iść spać !

    Szkoda. Ale - obiecaj - przemyślisz temat.
    Pozdrawiam i kolorowych snów.

  • 19. Data: 2002-10-11 22:28:06
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Oct 2002, Sławomir Malibo wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ > >+ stawek VAT. Zresztą - kol. Monika sama to potwierdza.

    A to zwracam honor.
    Sądzę że nie ja jeden (i nie ja pierwszy) dokonałem nieprawidłowej
    interpretacji (że chodzi o brutto).
    Może dlatego (że też przeoczył) komuś się kilka postów wcześniej
    oberwało !

    >+ > Jeśli tak było - to uwagi poniżej trzeba uznać za niebyłe.

    Niniejszym.
    Tak jeszcze dla porządku:
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > Ale to jest VAT/zwVAT a nie różne stawki !!!

    Tego że *nie* odnosisz się do struktury zakupów a do struktury
    sprzedaży nie zauważyłem - dopiero kilkadziesiat sekund później,
    po wysłaniu posta :]
    A problem "równoważenia stawek" (tj. doliczenia się 'ile VATu
    było w sprzedaży') wystepuje przy strukturze zakupów, w odróżnieniu
    od problemu 'jaką część VATu *uznać* do odliczenia' - który
    występuje w strukturze sprzedaży... i to miałem na mysli !

    Nie mam pytań :)

    [...]
    >+ Co do Art. 30 - wczytaj się w jego treść. Nie można interpretować przepisów
    >+ w sposób li tylko wygodny dla podatnika.

    Ależ chyba nic takiego nie zrobiłem ?
    Zakładając że chodziło o 'sprzedaż brutto' - to jak to ktoś
    z grupowiczów określił w stylu 'każdy sklepikarz'...
    Co do przeoczenia informacji o posiadaniu ewidencji (z rozpiską
    na stawki) to kwalifikuję się do ukarania :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2002-10-12 14:10:58
    Od: "Monika" <m...@i...pl>

    Dziękuję za odpowiedzi na mój problem, wyjaśnię jeszcze szczególowo o jaką
    sprzedaż chodzi.
    Część towarów kupuję i sprzedaję w stawce 22% (ok. 90% zakupów), część 7%
    (ok 8%) i w stawce 0%.
    Przy sprzedaży nie notuję co w jakiej stawce jest sprzedawane, prowadzę
    kontrolkę sprzedaży gdzie wpisuję brutto sumę zakupów klienta - w tych
    zakupach mogą być towary sprzedawane w stawce 22, 7, 0.
    Mam nadzieję, że to pomoże.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
    Monika