  • 1. Data: 2002-02-06 22:21:42
    Temat: Sprzedaz firmowego samochodu osobowego a ciezarowego ?
    Od: "Michał Kaczorowski" <m...@i...com.pl>

    Rozwazam zakup samochodu uzywanego na firme (DG) za kwote okolo 30 tys. zl
    Chce go uzywac dobre kilka lat (np. 5 lat)

    Mam dylemat czy kupic osobowy czy ciezarowy.
    Za ciezarowym oczywiscie przemawia zwrot VAT'u i VAT w benzynie, ale
    zaczale ostatnio przeliczac pozniejsze sprzedanie go.

    Z tego co kiedys na grupie wyczytalem - samochod osobowy nie jest w
    ewidencji VAT,
    wiec po jego zamortyzowaniu mozna go "wypisac" z firmy i przepisac na jakas
    osobe
    fizyczna, ktora po uplywie 1/2 roku moze go sprzedac bez konsekwencji.

    Odmiennie sytuacja przedstawia sie przy zakupie z VAT'em.
    Taki samochod amortyzuje sie szybciej (3 lata), ale zawsze jak sie go chce
    wyprowadzic
    z firmy trzeba wystawic fakture VAT (od ktorej trzeba zaplacic VAT i podatek
    dochodowy).

    Czyli np. sprzedajac te samochod za 5 lat za kwote 15 tys. zl - traci sie na
    tych podatkach -
    ktore przy osobowym nie wystepuja..

    Czy dobrze mysle ?

    Dzieki za ewentualne sprostowanie.

    Michal K.

  • 2. Data: 2002-02-07 06:52:27
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

> [...]
    na jakas
    > osobe
    > fizyczna, ktora po uplywie 1/2 roku moze go sprzedac bez

    Tzn ta osoba może go sprzedać bez konsekwencji. "Wypisanie" skutkuje
    podatkiem.

    > Odmiennie sytuacja przedstawia sie przy zakupie z VAT'em.
    > Taki samochod amortyzuje sie szybciej (3 lata)

    A osobowy nie?

    > Czy dobrze mysle ?

    Dlaczego zatem ludziska tak się garną do tych ciężarowych, skoro na
    osobowych taki raj podatkowy?

    CEZ

  • 3. Data: 2002-02-07 07:16:01
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    Ale kupując go odliczasz z całej wartości VAT - z 30000 brutto - 5 409
    złotych VATu. Sprzedając samochód za 15000 brutto, VATu zapłacisz 2 704
    złote - prostym rachunkiem zyskujesz 2 705 złote. Ponadto, odliczasz VAT od
    paliwa, którego później nie będziesz nikomu zwracał. Kalkulacja wydaje mi
    się dość prosta...

  • 4. Data: 2002-02-07 08:34:11
    Od: "Michał Kaczorowski" <m...@i...com.pl>

> [...]
    od
    > paliwa, którego później nie będziesz nikomu zwracał. Kalkulacja wydaje mi

    Przyjmijmy jednak ze firma dobrze funkcjonuje i placi 30% podatku.

    wiec sprzedajac za 15 tys zl placisz 2704 zl VAT'u i 3688 zl podatku od
    kwoty netto.

    Wychodzi ponad 6000 zl - czyli tracisz na tym interesie (oczywiscie oprocz
    benzyny).

    Michal K.

  • 5. Data: 2002-02-07 09:24:47
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    a amortyzując kwotę 24 590 ratujesz 7 377 złotych podatku dochodowego...

  • 6. Data: 2002-02-07 15:23:06
    Od: "Michał Kaczorowski" <m...@i...com.pl>

    Użytkownik Pulsar <p...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a3thfs$i1r$...@n...tpi.pl...

    > a amortyzując kwotę 24 590 ratujesz 7 377 złotych podatku dochodowego...

    Racja, racja .. tylko podobna sytuacja jest przy amortyzacji osobowego
    (nawet kwota 30 000 zl , ale na 5 lat).

    Caly czas zastanawiam sie czy jest jakas inna metoda "wyprowadzenia" z firmy
    samochodu ciezarowego .. bez faktury sprzedazy ?

    Michal K.

  • 7. Data: 2002-02-09 17:16:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2002, Michał Kaczorowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Wychodzi ponad 6000 zl - czyli tracisz na tym interesie (oczywiscie oprocz

    Uparłeś się przyjąć, że od osobowego (tj. dochodu od sprzedaży ŚT
    będącego samochodem osobowym) NIE zapłacisz podatku osobistego ?
    To będziesz musiał zamknąć firmę na kilka lat, żeby taki numer
    (legalnie) przeszedł :]

    >+ Michal K.

    Pozdrowienia, Gotfryd