  • 11. Data: 2014-07-05 15:47:41
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jul 2014, Marian Paździoch wrote:

    > Ale ten samochód to nie towar :)

    Dla VAT to *jest* towar.
    Towar szczególny, będący ST, niemniej rozłączność podziału majątku
    pod kątem PDoOF nie powoduje bycia "nietowarem" dla VAT :)
    Fakt że ustawa o VAT zawiera zapisy szczególne dla towarów będących
    ST, jest trochę obok :D

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-07-05 15:58:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jul 2014, Liwiusz wrote:

    > Nie ma takiej zasady (o neutralności VATu).

    Za to są wyjątki, które z grubsza do tego się sprowadzają :)
    Za wyjątkiem wyjątków od wyjątków.

    > VAT jest należny w zależności od tego, czy Twoja sprzedaż jest oVATowana
    > (widzę, że jest). To, że kupujesz od nieVATowców to już Twój problem.

    Kiedy jest taka "zasada", nawet w dwu odrębnych formach, osobno dla
    składników majątku które są nabywane w celu używania w DG (ST i wyposażenia)
    i osobno dla "nieużywanych przez podatnika" towarów *używanych*, tak
    jak np. w komisie.
    W pierwszym przypadku przysługuje zwolnienie, w drugim VAT-marża (podatek
    tylko od marży).
    Samochody są wyjątkiem od tych zasad.

    > Pomyśl logicznie - firma o milionowych obrotach nie byłaby płatnikiem VATu,
    > bo sprytnie kupowałaby towar od wielu firm-nieVATowców.

    Jakby kupowała w jednym z dwu wyżej wymienionych przypadków (czyli albo
    rzeczy używane, albo "na cele używania u siebie" - i warunkiem sprzedaży
    jest używanie przez pół roku minimum), to owszem, mogłaby :)
    No, chyba że "środek transportu"... :>

    pzdr, Gotfryd
    "firma o niemilionowych obrotach"

  • 13. Data: 2014-07-05 16:05:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jul 2014, dddddddd wrote:

    > Nie wiem jak by zadziałało wyrzucenie z EŚT i darowizna auta dla żony,

    Nie wiem czy nie ma gdzieś nowego haka-pułapki, ale dobrych parę lat temu,
    taki przypadek był przedmiotem sporu i podatnik dostał korzystną interpretację.
    AFAIR, ale raczej dobrze zapamiętałem.

    > lub sprzedanie jej auta za bezcen, a ona niech robi z nim co chce

    A tu akurat wiadomo.
    Art.25.5 (oraz 25.6) PDoOF i decyzja podatkowa.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,16,13,700,60
    081,20130101,art-24-25a-szczegolne-zasady-ustalania-
    dochodu.html

    > (jak sprzeda do 6 miesięcy to zapłaci chyba jakiś dodatkowy podatek, ale
    > i tak będzie taniej?)

    Jakby na mnie trafiło, to "sprzedaży za bezcen" bym nie próbował.
    Ale darowiźnie można by się przyjrzeć :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2014-07-06 13:00:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marian Paździoch n...@n...pl ...

> [...]
    > samochodów. Mianowicie mam pojazd ciężarowy do 3,5 tony (busa), który
    > kupiłem ponad 5 lat temu i użytkowałem przy prowadzeniu działalności
    > gospodarczej osoby fizycznej. Kupiłem go od osoby prywatnej, zatem nie
    > odliczyłem w żadnej wysokości vatu. Teraz chcę go sprzedać i księgowa
    > mówi mi, że wg. nowych przepisów muszę wystawić fakturę vat i naliczyć
    > 23% vatu. Księgowa ostatnio popełniła już gafę, więc wolę się upewnić.
    > Tym bardziej, że dla mnie to absurd. Nie odliczyłem przy zakupie, a
    > teraz muszę zapłacić vat, który powinien być neutralny?

    wystaw fakture na 100zł? :)

  • 15. Data: 2014-07-06 22:14:48
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-07-05 13:45, Marian Paździoch pisze:
    > Był zakupiony w trakcie trwania małżeństwa, trwa ono nadal ;) i ciągle jest
    > wspólnota majątkowa.
    No to raczej samochodu małżonce nie podarujesz :-)

    Maciek