  • 1. Data: 2010-09-05 09:08:33
    Temat: Sprzedaż samochodu zamortyzowanego
    Od: Brick <s...@i...pl>

    Witam
    Firma jednoosobowa, KPiR + VAT
    Zakupiłem 10 lat temu samochód osobowy używany za kwotę 30 000 zł.
    Wprowadzony do ewidencji środków trwałych, w całości dawno
    zamortyzowany.
    Teraz chcę go sprzedać. Planuję wycofać go z ewidencji i przekazać do
    użytku prywatnego a następnie sprzedać osobie fizycznej na podstawie
    zwykłej umowy kupna-sprzedaży.
    Z tego co czytam i tak należy zapłacić podatek od przychodu z tej
    sprzedaży.

    W jaki sposób prawidłowo obliczyć ten przychód jeżeli samochód
    sprzedam za 5000 zł?

    Na www.podatki.egospodarka.pl znajduję:
    "dochodem lub stratą z odpłatnego zbycia składnika majątku
    wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej jest różnica
    pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a wartością początkową
    wykazaną w ewidencji środków trwałych powiększoną o sumę odpisów
    amortyzacyjnych dokonanych od tych środków."

    5000 - 30 000 = - 25 000 zł ??
    Gdzie tu jeszcze powiększenie o sumę odpisów?

  • 2. Data: 2010-09-05 10:01:51
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu zamortyzowanego
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Brick w
    qe.googlegroups.com>:

> [...]
    > Teraz chcę go sprzedać. Planuję wycofać go z ewidencji i przekazać do
    > użytku prywatnego a następnie sprzedać osobie fizycznej na podstawie

    Te zabiegi to w celu zrobienia na złość kupującemu? (PCC)

    > Z tego co czytam i tak należy zapłacić podatek od przychodu z tej
    > sprzedaży.

    Dobrze czytasz.

    > W jaki sposób prawidłowo obliczyć ten przychód jeżeli samochód
    > sprzedam za 5000 zł?

    Przychodu nie ma co obliczać.

> [...]
    > wykazaną w ewidencji środków trwałych powiększoną o sumę odpisów
    > amortyzacyjnych dokonanych od tych środków."

    [1] [2]

    [1] -- przychód
    [2] -- wartość początkowa

    > Gdzie tu jeszcze powiększenie o sumę odpisów?

    No właśnie gdzie! Odpisałeś 30 000, to je teraz dodaj w wyliczance i wyjdzie
    dochód.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2010-09-05 12:19:52
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 05.09.2010 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał/a:

    > Te zabiegi to w celu zrobienia na złość kupującemu? (PCC)
    albo mozliwosc sprzedazy komisowi (w sytuacji gdy przy zakupie samochodu byl
    czesciowo odliczony vat).

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 4. Data: 2010-09-05 13:05:54
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    'Tom N' pisze:

> [...]
    > [2] -- wartość początkowa

    > No właśnie gdzie! Odpisałeś 30 000, to je teraz dodaj w wyliczance i wyjdzie

    Nie ma rozróżnienia, czy samochód zstał kupiony "na firmę", czy
    "prywatnie", a potem dopiero wpisany do EŚT?
    W pierwszym przypadku będzie jak wyżej z tymi wyliczeniami, tzn. wyjdzie
    dochód 5000, ale czy w drugim nie należy po prostu wykreślić z EŚT i na
    tym koniec, tzn. bez liczenia żadnych przychodów czy strat?
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 5. Data: 2010-09-05 14:07:01
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    ajt w <news:4c8395b2$0$27027$65785112@news.neostrada.pl>:

    > Nie ma rozróżnienia, czy samochód zstał kupiony "na firmę", czy
    > "prywatnie", a potem dopiero wpisany do EŚT?

    A jaką wartość początkową do ewidencji wpisałeś?, A ile wyniosła suma
    odpisów amortyzacyjnych? A za ile sprzedałeś?

    > W pierwszym przypadku będzie jak wyżej z tymi wyliczeniami, tzn. wyjdzie
    > dochód 5000, ale czy w drugim nie należy po prostu wykreślić z EŚT i na
    > tym koniec, tzn. bez liczenia żadnych przychodów czy strat?

    Ten drugi przypadek ma limit czasowy -- w okolicach 6 lat od wykreślenia z
    ewidencji.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2010-09-05 21:29:17
    Od: Brick <s...@i...pl>

    Dzięki za odpowiedzi.
    Faktycznie, nie ma sensu wykreślać tego z ewidencji. Trzeba to
    sprzedać normalnie na fakturę, kupujący jest wtedy zwolniony z PCC.
    VATu przy zakupie samochodu nie odliczałem.
    Na fakturze stawka VAT to "zwolnione", zgadza się?

    No i oczywiście obliczenie wygląda tak:
    5000 - 30 000 + 30 000 = 5000 zł dochodu
    Czyli po prostu księguję fakturę na 5000 i to wszystko?

    > A jaką wartość początkową do ewidencji wpisałeś?, A ile wyniosła suma
    > odpisów amortyzacyjnych? A za ile sprzedałeś?
    Wartość początkowa: 30 000
    Suma odpisów: 30 000
    Sprzedaż: 5000

    > Ten drugi przypadek ma limit czasowy -- w okolicach 6 lat od wykreślenia z
    ewidencji.
    Zgadza się, czytałem o tym, dopiero po 6 latach od momentu wykreślenia
    z EŚT można sprzedać bez płacenia podatku.

  • 7. Data: 2010-09-05 22:56:09
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 05-09-2010 23:29, Brick pisze:
> [...]
    > VATu przy zakupie samochodu nie odliczałem.
    > Na fakturze stawka VAT to "zwolnione", zgadza się?

    Musisz podac podstawe zwolnienia.
    W tym przypadku bedzie to art. 43.1 pkt 2) ustawy o VAT.

    > No i oczywiście obliczenie wygląda tak:
    > 5000 - 30 000 + 30 000 = 5000 zł dochodu
    > Czyli po prostu księguję fakturę na 5000 i to wszystko?

    Zasadniczo wrzucasz fakture w kolumne 7 i niezamortyzowana czesc na
    podstawie DW w 13, ale w tym wypadku sprawa konczy sie na pierwszej z
    czynnosci.
    Wypadaloby tez z EST usunac.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2010-09-06 07:26:06
    Od: <s...@a...pl>

    > Te zabiegi to w celu zrobienia na złość kupującemu? (PCC)

    Czy oby w opisanej sytuacji sprzedawca nie musi i tak wystawić f-ry VAT na ten
    pojazd? Po wycofaniu przez 6 lat jest to przychód z DG, więc tak się
    zastanawiam.

  • 9. Data: 2010-09-06 07:39:56
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Czy oby w opisanej sytuacji sprzedawca nie musi i tak wystawić f-ry VAT
    > na ten pojazd? Po wycofaniu przez 6 lat jest to przychód z DG, więc tak
    > się zastanawiam.

    Do pełnej jasności wciąż mi brakuje konkretnej informacji od
    wątkotwórcy, czy kupił ten samochód "na firmę", czy może do celów
    osobistych, a zaraz potem postanowił wpisać do EŚT?
    Bo jeśli to pierwsze, to fvat dla zewnętrznego nabywcy, e pewnie fvat
    wewnętrzna, jeśli wycofuje na cele osobiste.
    Jak to drugie, to wykreslić z ewidencji, sprzedać na umowę i już :)
    No i należy się trzymać pewnej zasady: jeśli samochód jest
    zarejestrowany na firmę, nabywca powinien dostać fakturę przez tę firmę
    wystawioną. Analogicznie z "prywatnym". Inaczej nabywca będzie miał
    problemy z rejestracją, bo dane sprzedawcy nie będą się zgadzać z danymi
    poprzedniego właściciela w ewidencji pojazdów :)

    Andrzej
    www.radom.ws

  • 10. Data: 2010-09-11 19:55:07
    Od: Brick <s...@i...pl>

    On 6 Wrz, 09:39, ajt <a...@u...com.pl> wrote:

    > Do pełnej jasności wciąż mi brakuje konkretnej informacji od
    > wątkotwórcy, czy kupił ten samochód "na firmę", czy może do celów
    > osobistych, a zaraz potem postanowił wpisać do EŚT?

    W umowie kupujący to osoba fizyczna. Zatem kupiony do celów osobistych
    a potem wprowadzony do EŚT.

    > Jak to drugie, to wykreslić z ewidencji, sprzedać na umowę i już :)

    Jak w takim przypadku rozliczyć te 5000 będące dochodem?
    Nie mogę tego w żaden sposób wprowadzić do KPiR bo sprzedaż samochodu
    na umowę nie będzie czynnością związaną z DG. W zeznaniu rocznym?