  • 1. Data: 2005-03-21 13:46:47
    Temat: Sprzedaz udzialow w spolce z o.o.
    Od: Schpakoo! <n...@s...pl>

    Witam!

    Prosze o pomoc w nastepujacej sprawie. Chce sie pozbyc swoich udzialow w
    spolce z o.o. Mam wstepna zgodne zarzadu na ich kupno. Za te operacje mam
    otrzymac wynagrodzenie rowne wartosci ksiegowej udzialow. Mam w zwiazku z
    tym nastepujace pytania:

    1. Poniewaz otrzymalem te udzialy w drodze darowizny to czy dochodem dla
    mnie jest cala kwota, ktora otrzymam i czy, zgodnie z art. 30b ust.2 pkt 4
    uopdof, zaplace od tego 19% podatku? Kto jest w tym wypadku platnikiem?
    2. Czy jest jakis przepisowy termin, w ktorym spolka ma obowiazek zaplacic
    za nabyte w ten sposob udzialy, czy jest to kwestia calkowicie umowna?
    3. Statut spolki mowi o koniecznosci podjecia uchwaly przez wspolnikow dot.
    umorzenia udzialow. Czy ta sprawa ma jakikolwiek wplyw na moje prawo do
    zbycia tych udzialow spolce, innymi slowy, czy spolka moze nie chciec kupic
    ode mnie tych udzialow?
    4. Czy zatem umorzenie udzialow jest nierozerwalnie zwiazane z zakupem
    tychze przez spolke, czy w gruncie rzeczy to, co sie stanie z tymi
    udzialami pozniej mnie juz nie dotyczy?
    5. Czy umowe kupna udzialow podpisuje zarzad bez zadnych dodatkowych
    blogoslawienstw, czy tez musi byc wczesniej jakas uchwala zgromadzenia
    pozwalajaca organowi reprezentujacemu na podpisanie takiej umowy?

    Dziekuje za odpowiedzi i pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2005-03-21 20:25:26
    Temat: Re: Sprzedaz udzialow w spolce z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Schpakoo! wrote:

> [...]
    >+ mnie jest cala kwota, ktora otrzymam i czy, zgodnie z art. 30b ust.2 pkt 4

    Popatrzmy na to "logicznie": jakbyś *kupił* te udziały, to cena
    zakupu byłaby *kosztem* przy ich sprzedaży - podatek należałby
    się od *rżnicy* wartości.
    Dobrze gadam ?
    No to jak ci podarowano - zapłaciłeś "w zastępstwie" :) wyłożenie
    podatku od swoich pieniędzy :) podatek od darowizny.
    Co miałoby wykluczać:
    ++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    105) dochód uzyskany ze zbycia akcji (udziałów) otrzymanych
    w drodze spadku albo darowizny - w części odpowiadającej
    kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn,
    ----

    ???
    Oczywiście jeśli występuje *dochód* (różnica wartości in plus)
    to podatek od dochodu się należy :)

    >+ Kto jest w tym wypadku platnikiem?

    ...nie wiem :[

    >+ 2. Czy jest jakis przepisowy termin, w ktorym spolka ma obowiazek zaplacic
    >+ za nabyte w ten sposob udzialy, czy jest to kwestia calkowicie umowna?

    Hm... szukasz kogoś co za ciebie przeczyta KSH ? :)

> [...]
    >+ zbycia tych udzialow spolce, innymi slowy, czy spolka moze nie chciec kupic

    Goto KSH. Art. 199 !

    >+ 4. Czy zatem umorzenie udzialow jest nierozerwalnie zwiazane z zakupem
    >+ tychze przez spolke, czy w gruncie rzeczy to, co sie stanie z tymi
    >+ udzialami pozniej mnie juz nie dotyczy?

    Ciebie nie dotyczy.
    Ale art. 200 wyraźnie stanowi że spółka może nabyć udziały *tylko*
    w określonych *w ustawie* celach.

    >+ 5. Czy umowe kupna udzialow podpisuje zarzad bez zadnych dodatkowych
    >+ blogoslawienstw, czy tez musi byc wczesniej jakas uchwala zgromadzenia
    >+ pozwalajaca organowi reprezentujacemu na podpisanie takiej umowy?

    Art. 199 KSH :)
    "§ 2. Umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników[...]"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-03-21 21:19:09
    Od: Schpakoo! <n...@s...pl>

    Dnia Mon, 21 Mar 2005 21:25:26 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Hm... szukasz kogoś co za ciebie przeczyta KSH ? :)

    Hm, w KSH nie ma na ten temat ani slowa :-( Wychodzi na to, ze spolka moze
    przez dowolny, blizej nieokreslony czas splacac wspolnika.

    > Ciebie nie dotyczy.
    > Ale art. 200 wyraźnie stanowi że spółka może nabyć udziały *tylko*
    > w określonych *w ustawie* celach.

    Tak wlasnie sadzilem, dzieki za potwierdzenie.

    > Art. 199 KSH :)
    > "§ 2. Umorzenie udziału wymaga uchwały zgromadzenia wspólników[...]"

    Umorzenie, a kupno udzialow przez spolke to sa dwie calkiem rozne operacje
    gospodarcze, pomimo, ze spolka moze kupic udzialy tylko w konkretnych
    sytuacjach - umorzenie. Mnie w gruncie rzeczy interesuje tylko sprzedaz
    udzialow i otrzymanie za to pieniedzy. Probuje sie zabezpieczyc, zeby te
    dwa warunki zostaly spelnione.

    Dziekuje bardzo za pomoc. Duzo mi sie wyjasnilo, choc pozostalo jeszcze
    pare znakow zapytania...

    --
    Pozdrawiam, Schpakoo!

  • 4. Data: 2005-03-21 22:18:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Schpakoo! wrote:

    >+ Hm, w KSH nie ma na ten temat ani slowa :-( Wychodzi na to, ze spolka moze
    >+ przez dowolny, blizej nieokreslony czas splacac wspolnika.

    No tak dobrze to chyba nie ma...
    O tym czy *można* umorzyć udziały decyduje umowa.
    *Jeśli* można - to IMHO sprawa podjęcia decyzji jest w gestii:
    - zwołania zgromadzenia wspólników
    - ujęcia tej sprawy w jego porządku obrad
    Jak wspólnik ma > 1/10 udziału w kapitale to bez łaski - art. 236.
    W przeciwnym przypadku jak mniemam - przymus przez sąd :(
    (o ile zarząd będzie się "uchylał").

    A po umorzeniu termin do wypłaty to osobna sprawa....
    *Wydaje mi się* iż powinno stosować się te same zasady co
    do dywidendy: "niezwłocznie", czyli jakiś miesiac-dwa są
    dopuszczalne ze względu na konieczność "fizycznej realizacji".
    A wyroki AFAIR w sprawie dywidend były - bo USy próbowały
    "spóźnione" wypłaty dywidendy uznać za pożyczkę na rzecz
    spółki :) i naliczyć stosowny podatek od "darmowego świadczenia",
    przysługujący bez pytania bo podmioty są powiązane w myśl
    przepisów podatkowych :]
    Skoro sądy uznawały iż "niezwłocznie" (przy dywidendzie)
    to ów miesiąc czy dwa (na "rozliczenie papierków) to IMHO
    można domniemywać iż ten czas określa również wymagalność
    zapłaty za umorzony udział... ale konkretów "w ręce" nie
    mam :(

> [...]
    >+ udzialow i otrzymanie za to pieniedzy. Probuje sie zabezpieczyc, zeby te

    Jasne.
    Ale mi się wydaje iż spółka musi najpierw określić cel w którym
    nabywa swoje udziały. Bo inaczej nie może ich kupić - złamałaby
    zakaz z art. 200.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)