  • 1. Data: 2009-12-01 21:11:18
    Temat: Sprzedaż usług niematerialnych, a zmiany w ustawie o VAT w 2010
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Szanowni Grupowicze!

    Sorry, że drążę znów ten temat, ale teraz chciałbym się spytać
    nie o zakupy, ale o sprzedaż usług niematerialnych (licencji) w 2010.

    Przeglądałem kilka artykułów na stronach omawiających zmiany i wydaje
    mi się, że w przypadku sprzedaży usług niematerialnych nic / niewiele
    się zmienia, w kontekście ovatowania.

    Wygląda na to, że mamy nadal sytuację:
    1. Odbiorca z Polski. VAT 22% dolicza sprzedawca usługi do faktury.
    2. Odbiorca z UE:
    - Gdy ma VAT UE to sprzedawca nie dolicza VAT (cena netto), a
    odbiorca rozlicza podatek w kraju swojej siedziby / oddziału
    (zależnie jaki adres i VAT ID podał przy zakupie).
    - Gdy nie jest płatnikiem VAT (osoba prywatna lub "w skrócie" brak
    VAT UE w VIES), VAT jest naliczany przez sprzedawce (czyli
    doliczany jest PL 22 % VAT do faktury).
    3. Odbiorca poza UE
    - Sprzedawca nie dolicza VAT (cena netto).

    Czyli zmiana w 2010 polegałaby tylko na konieczności specjalnego
    raportowania do US (tak jak teraz wewnątrz wspólnotowe nabycie /
    sprzedaż towarów) ?

    Czy może coś źle zrozumiałem? Dziękuje bardzo za poświęcony czas
    oraz wszelkie sugestie i odpowiedzi.

    Pozdrawiam serdecznie.

  • 2. Data: 2009-12-01 21:54:42
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-12-01, AM <brak@poprawnego_adresu.pl> wrote:

    [...]

> [...]

    > sprzedaż towarów) ?
    >
    > Czy może coś źle zrozumiałem? Dziękuje bardzo za poświęcony czas

    A to nie jest tak, że teraz sprzedawca "usług" będzie musiał mieć VAT UE (
    i składać informacje podsumowujące), a wcześniej tego mieć nie musiał?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-12-01 22:16:39
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-12-2009 o 22:11:18 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

> [...]
    > - Gdy nie jest płatnikiem VAT (osoba prywatna lub "w skrócie" brak
    > VAT UE w VIES), VAT jest naliczany przez sprzedawce (czyli

    Od teraz tak będzie (nie wczytywałem się w detale, wyszło mi że
    nic się dla mnie nie zmienia i dałem sobie spokój) ?
    Bo do teraz nabywca z UE musiał być jedynie podatnikiem VAT,
    a nie zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. A ponieważ bycie
    zarejestrowanym podatnikiem VAT UE jest nadzbiorem bycia podatniekiem
    VAT, to moża było sprawdzać nabywcę w VIES i na tej podstawie
    "filtrować" stosowane stawki.

    > Czyli zmiana w 2010 polegałaby tylko na konieczności specjalnego
    > raportowania do US (tak jak teraz wewnątrz wspólnotowe nabycie /
    > sprzedaż towarów) ?

    Zdaje się że trzeba też się zgłosić po NIP UE (VAT ID).
    Z tego co wyczytałem w nowelizacji, to ci którzy już go
    mają nie muszą nic robić pod warunkiem że przy wnioskowaniu
    o ten VAT ID zaznaczyli że będą dokonywać importu usług.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2009-12-01 22:18:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-12-2009 o 22:54:42 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > A to nie jest tak, że teraz sprzedawca "usług" będzie musiał mieć VAT UE
    > (i składać informacje podsumowujące), a wcześniej tego mieć nie musiał?

    Też mi tak wychodzi.

    Uwaga tylko na pułapkę - w nowelizacji zapisali, że obecni posiadacze
    NIP-u EU nie muszą się ponownie po niego zgłaszać, pod warunkiem że
    się zarejestrowali na podstawie art. 97 ust. 3. Więc jeśli ktoś
    się złagaszał tylko do WDT/WNT, to możliwe że jego NIP UE nie będzie
    "ważny" do celów świadczenia usług niematerialnych.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-12-01 23:38:56
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-12-01, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > się złagaszał tylko do WDT/WNT, to możliwe że jego NIP UE nie będzie
    > "ważny" do celów świadczenia usług niematerialnych.

    A jak długo się czeka na wpis do bazy i potwierdzenie posiadania?
    Ja się zgłosiłem tak tydzień temu i zaznaczyłem, że potrzebuję
    od 01.01.2010. Mam nadzieję, że się wyrobią...

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-12-02 08:46:10
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    > zarejestrowanym podatnikiem VAT UE jest nadzbiorem bycia podatniekiem
    > VAT, to moża było sprawdzać nabywcę w VIES i na tej podstawie
    > "filtrować" stosowane stawki.
    To od 2010 sama obecność w VIES nie wystarczy?

> [...]
    > mają nie muszą nic robić pod warunkiem że przy wnioskowaniu
    > o ten VAT ID zaznaczyli że będą dokonywać importu usług.

    Ja VAT UE mam od 2006 roku, dokopałem się do formularza i
    jest to VAT-R/UE (1) patrzyłem na stronie MF i nowszego nie zauważyłem.
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/vat_i_akcyzowy/
    akcesja/vat_rue.pdf

    Miałem zaznaczone B 4. 2. podatnik będzie dokonywał wewnątrz
    wspólnotowego nabycia towarów

    Czyli co miałbym robić aktualizacje danych?

    Te usługi co są w B4 4. to usługi związane z transportem
    głownie.

    patrze na ustawę z 11 marca 2004
    Art. 28.
    1. W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie
    ma miejsce odpowiednio
    na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej
    ,,wewnątrzwspólnotową
    usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest
    miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.
    2. Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust.
    1, jest również
    usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na
    terytorium jednego
    państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z
    wewnątrzwspólnotową
    usługą transportu towarów

    Jest też art 27. (do którego się odwołują punkty art 28. i

    2. W przypadku świadczenia:
    1) usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez
    rzeczoznawców
    majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług
    przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi
    architektów
    i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia
    nieruchomości;
    2) usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce,
    gdzie odbywa się
    transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem
    art. 28;
    3) usług:
    a) w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki,
    b) pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek,
    przeładunek i podobne czynności,
    c) wyceny majątku rzeczowego ruchomego,
    d) na ruchomym majątku rzeczowym
    - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie
    świadczone,
    z zastrzeżeniem art. 28.

    Nie wygląda mi na to, aby dotyczyło to usług niematerialnych (tj.
    licencji) chyba, że w nowelizacjach coś dodali.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-12-02 08:47:31
    Od: AM <brak@poprawnego_adresu.pl>

    Witam!

    > A jak długo się czeka na wpis do bazy i potwierdzenie posiadania?
    > Ja się zgłosiłem tak tydzień temu i zaznaczyłem, że potrzebuję
    > od 01.01.2010. Mam nadzieję, że się wyrobią...

    W 2006 czekałem 2 tygodnie.

    Pozdrawiam.

  • 8. Data: 2009-12-02 09:00:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2009 o 00:38:56 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > Ja się zgłosiłem tak tydzień temu i zaznaczyłem, że potrzebuję
    > od 01.01.2010. Mam nadzieję, że się wyrobią...

    Ja czekałem jakiś rok temu ~2 tygodnie,
    ale ztcw to zależy też od US.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2009-12-02 09:14:46
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    AM pisze:

    > Ja VAT UE mam od 2006 roku, dokopałem się do formularza i
    > jest to VAT-R/UE (1) patrzyłem na stronie MF i nowszego nie zauważyłem.

    Wygląda na to, że teraz jest tylko vat-r, zastępujący również stary r/ue:
    http://mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkow
    e/vat/vat-r__09_06.pdf
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 10. Data: 2009-12-02 09:19:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2009 o 09:46:10 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

    > Witam!

    > To od 2010 sama obecność w VIES nie wystarczy?

    Tego nie napisałem

    > Ja VAT UE mam od 2006 roku, dokopałem się do formularza i
    > jest to VAT-R/UE (1) patrzyłem na stronie MF i nowszego nie zauważyłem.
    > http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/vat_i_akcyzowy/
    akcesja/vat_rue.pdf

    On już jest nieaktualny

    > Miałem zaznaczone B 4. 2. podatnik będzie dokonywał wewnątrz
    > wspólnotowego nabycia towarów
    >
    > Czyli co miałbym robić aktualizacje danych?

    IMHO - tak.

    Zobacz tutaj:

    1504

    - art. 27 i 28 ustawy o vat "wyjechały", zostały całkowicie zastąpione.

    Polecam też art. 3 tejże ustawy nowelizującej, odnośnie ważności NIP UE
    od 1. stycznia 2010.

    A nowy wzór złoszenia (VAT-R(9)) masz tutaj:

    http://mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=151&id=1
    93913

    --
    Tomek