  • 1. Data: 2005-12-18 09:48:24
    Temat: Sprzedaż uszkodzonego samochodu z DG a podatki
    Od: Voytek <w...@g...nl>

    Witam,
    mam następujące pytanie. Samochód zarejestrowany jako ciężarowy od
    zakupu którego uzyskałem zwrot VAT-u został uszkodzony z mojej winy. Z
    autocasco dostanę zwrot kwoty kosztów naprawy pojazdu a uszkodzony
    samochód chcę sprzedać. Pojazd był amortyzowany, niezamortyzowana część
    jest już bardzo niewielka. I teraz moje pytanie. Samochód sprzedam na
    fakturę VAT, wiadomo, że zapłacę od tego podatek i VAT. Czy kwotę z
    ubezpieczenia powinienem doliczyć do dochodu? Jest to bezsensowne, bo
    auto sprzedam za kwotę około 6 tys netto, a z ubezpieczenia dostanę 11
    tys. Wartość auta przed szkoda wynikającą z AC wynosiłą 20,5 tys. Co w
    takiej sytuacji zrobić?
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2005-12-19 10:08:42
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Voytek" .
> [...]
    > kwotę około 6 tys netto, a z ubezpieczenia dostanę 11 tys. Wartość auta
    > przed szkoda wynikającą z AC wynosiłą 20,5 tys. Co w takiej sytuacji
    -----------------------
    Jeśli zamortyzowany pojazd to wszystko co dostaniesz jest przychodem czyli
    kwota ze sprzedaży i od firmy ubezpieczeniowej.
    Wiola

  • 3. Data: 2005-12-19 10:48:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Dec 2005, Voytek wrote:

    > Pojazd był amortyzowany, niezamortyzowana część jest już bardzo
    > niewielka.

    ...czyli jakby niezamortyzowana kwota rzeczywiście odzwierciedlała
    "wartość auta" wypadałoby uznać że jest mało wartościowe :]

    > I teraz moje pytanie. Samochód sprzedam na fakturę VAT, wiadomo,
    > że zapłacę od tego podatek i VAT. Czy kwotę z ubezpieczenia powinienem
    > doliczyć do dochodu?

    No a jak ??
    Oczywiście nie do VATu (bo nie podlega i wypłacane jest
    w kwocie "bez VAT").

    > Jest to bezsensowne, bo auto sprzedam za kwotę około 6
    > tys netto, a z ubezpieczenia dostanę 11 tys.

    ...no i ?
    A ile zostało "wtopione" do amortyzacji - a tym samym JUŻ
    pomniejszyło kwotę podatku ?

    > Wartość auta przed szkoda
    > wynikającą z AC wynosiłą 20,5 tys.

    ...popatrz na to tak: jakby amortyzować wolno było jedynie
    "wycenialne zużycie", to w koszty zaliczyłeś... za dużo.
    Oczywiście zaliczenie w koszt tyle ile pozwalają przepisy
    mimo że w danym przypadku jest to *więcej* niż wyniosło
    faktyczne zużycie sprzętu jest legalne.
    Tyle że próbujesz o nim zapomnieć :) i wyrażasz ubolewanie
    iż w razie zamiany auta na pieniądze okazuje się że masz
    dochód.
    Popatrz na to tak: jakby auto się już całkiem zamortyzowało
    i rozpadło (zero przychodu ze sprzedaży i odszkodowania)
    to uważałbyś że wszystko OK. Nawet jakby kilka stów trzeba
    było dopłacić do złomowania.
    A tu się okazuje że podatkowo *prawie* tak jest traktowane,
    do tego dostajesz odszkodowanie i coś ze sprzedaży złomu
    i....jeszcze marudzisz ;) !

    Policz:
    - samochód kosztował: [wydatek FAKTYCZNIE poniesiony]

    - do amortyzacji poszło [KOSZT, kwota która zmniejszyła
    podstawę podatku do zapłacenia]

    - kwota sprzedaży [tyle ZAROBIŁES]
    - kwota odszkodowania [tyle ZAROBIŁEŚ, a dokładniej zwrócili]

    Różnica: (zarobek - wydatek)
    oraz koszt podatkowy: (kwota zamortyzowana)

    I co ? ;)

    > Co w takiej sytuacji zrobić?

    Hm... a o co chodzi ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-12-19 13:37:51
    Od: Voytek <w...@g...nllll>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    Generalnie chodzi mi o to, że wartość samochodu bez uszkodzeń z dnia
    szkody wynosi 20,5 tys zł. Z AC dostanę 12 tys, samochód uszkodzony
    sprzedam za 7 tys. Wynika z tego, że za auto poważnie uszkodzone będę
    zmuszony dodać do przychodu kwotę prawie identyczną jak ze sprzedaży
    samochodu nieuszkodzonego. Normalne to to nie jest :)

  • 5. Data: 2005-12-19 13:42:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Voytek wrote:
> [...]
    > zmuszony dodać do przychodu kwotę prawie identyczną jak ze sprzedaży
    > samochodu nieuszkodzonego. Normalne to to nie jest :)

    Raczej normalne. Od tego jest ubezpieczenie :-)

  • 6. Data: 2005-12-19 17:37:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Dec 2005, Voytek wrote:

    > Generalnie chodzi mi o to, że wartość samochodu bez uszkodzeń z dnia szkody
    > wynosi 20,5 tys zł.

    No i *na tym* polega twój problem.
    Jeśli samochód wart był np. 40,5 kzł a pozostało ci do zamortyzowania
    500 zł to *już* "przejadłeś" 40 kzł odliczenia.
    To że przepis podatkowy ci na to *pozwala* nie jest żadną stratą:
    nikt ci nie bronił liczyć "uczciwie", jakbyś miał amortyzacji odliczonej
    dopiero 20 kzł - to wyszłoby że podatku nie ma.
    Ty jesteś *do przodu*, szanowny panie... ;)
    Poważnie - *już* wliczyłeś w koszty więcej niż "stracona wartość"
    pojazdu wynosiła.
    Ja rozumiem że to trudne do przełknięcia..... ale taka jest *zasada*.
    Zadaj googlowi pytanie o "ST kupuje się z już opodatkowanych pieniędzy"
    czy jakoś tak, kilka razy wałkowaliśmy dogłębnie.

> [...]
    > przychodu kwotę prawie identyczną jak ze sprzedaży samochodu nieuszkodzonego.

    Jak to nie ???
    Wytłumacz mi jedno: a jakbyś go sprzedał....
    Albo ktoś inny (mający taki sam, tak samo amortyzowany ale nie
    rozbity samochodów) by go sprzedał.
    Czym *miałby* się różnić od ciebie, który uzyskujesz *tyle samo*
    pieniędzy co on, możesz wyjaśnić ? Dlaczego miałby być *gorzej*
    potraktowany ?
    Przypomnę iż ideą podatku dochodowego jest opodatkowanie przyrostu
    majątku. Całego majątku.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-20 20:55:59
    Od: Voytek <w...@g...nl>

    > Jak to nie ???
    > Wytłumacz mi jedno: a jakbyś go sprzedał....

    No kilka pomysłów by się znalazło...
    Jak dla mnie EOTPozdrawiam i dziękuje za pomoc.