  • 11. Data: 2004-10-28 21:18:44
    Temat: Re: Sprzedaż w złym Vacie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    >+ Damian pisze:
    [...]
    >+ > Oczywiście netto 8,2 VAT należny (22%) 1,8 zł.... taki drobiazg ... ;)
    >+
    >+ Nie taki znow drobiazg..
    >+
    >+ Podstawa opodatkowania jest kwota NETTO.
    >+ I to od niej oblicza sie VAT,

    Z zasady. Zgoda.

    >+ W drodze WYJATKU podatnik sprzeajacy w cenach brutto
    >+ moze obliczyc VAT i netto od brutto...

    Sprzeciw wobec słowa "wyjątku" :)
    Sama zasada jest "normalna" !
    Jej dopuszczenie jest "normalne".
    Tylko "normalny przepis" jest czymś wyjątkowym ;)
    IMHO wyjątkowe jest to iż ustawodawca pozwala na posługiwanie się
    "normalnie przyjętą tolerancją" czyli odpuszcza podatnikowi ten
    jeden grosz (od pozycji w f-rze) jeśli tak wyjdzie wskutek zaokrągleń
    przy normalnych działaniach matematycznych w postaci 1/(1+X) :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 12. Data: 2004-10-28 21:28:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004, Irek Makowski wrote:

    > + Użytkownik "Damian" <s...@i...pl> napisał
    [...]
    > + > Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał
    [...]
    > + > > Nie taki znow drobiazg..
    > + > >
    > + > > Podstawa opodatkowania jest kwota NETTO.
    > + > > I to od niej oblicza sie VAT,
    [...]
    > + > Podstawa opodatkowania - art 29 ust 1. Ustawy z dnia 11 marca 2004r o
    > + > podatku od towarów i usług. Powtórzę - podstawą opodatkowania jest OBRÓT
    > + > !!!
    > + > a nie jakaś tam kwota netto.
    > + ......
    > + Dalej w tym samym artykule:
    > + ....Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę
    > + należnego podatku.
    > +
    > + NOIMO: Podstawa opodatkowania jest obrot netto.

    Zauważ że to nie jest ścisłe. Nie odpowiada *dokładnie* definicji.

    Biorąc pod uwagę iż VAT od sprzedaży (w szczególności sprzedaży
    *łącznej* kilku pozycji) może zostać policzony na (co najmniej
    znane i omówione na grupie) 3 sposoby - i mogą one dać *różne*
    wyniki - to *co najmniej* dwa z tych sposobów nie będą spełniać
    zapisu iż "podstawą opodatkowania jest obrót netto" mimo że
    *będą* spełniać wymóg definicji z ustawy jak wyżej :)

    Fakt że max. różnica wynosi 1 grosz razy (ilość pozycjji - 1)
    jest IMO bez znaczenia - różnica jest i już :)

    Znając wartość sprzedaży netto NIE ZNAMY dokładnego obrotu,
    przy sprzedaży "samych drobizgów" niedokładność znajomości
    obrotu może być większa niż np. limit RiR. A biorąc pod
    uwagę iż do np. "wpadnięcia w kasę fiskalną" grosz może mieć
    znaczenie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 13. Data: 2004-10-28 21:43:47
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Thu, 28 Oct 2004 22:49:23 +0200, "Irek Makowski" <f...@p...com>
    pisze:

    >Dalej w tym samym artykule:
    > ....Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę
    >należnego podatku.
    >
    >NOIMO: Podstawa opodatkowania jest obrot netto.

    IMHO przepis stwierdza, że podstawę wylicza się z kwoty brutto, czyli
    jeżeli stopa podatku wzrosła, to w wystawionych fakturach trzeba
    skorygować podstawę opodatkowania a nie należność z tytułu sprzedaży.
    Oczywiście tylko moim zdaniem :-)

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski

  • 14. Data: 2004-10-31 11:45:00
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Damian pisze:

    [...]

    > Podstawa opodatkowania - art 29 ust 1. Ustawy z dnia 11 marca 2004r o
    > podatku od towarów i usług. Powtórzę - podstawą opodatkowania jest OBRÓT
    > !!! a nie jakaś tam kwota netto.

    No to jeszcze dopisz co tojest OBROT.. dobrze ?
    Zeby nie macic sproboj jedynie w omawianym przypadku - przypadku SPRZEDAZY
    wlasnego towaru przez podatnika podatku VAT.

    Boguslaw

  • 15. Data: 2004-10-31 11:50:59
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Andrzej Popowski pisze:

> [...]
    > jeżeli stopa podatku wzrosła, to w wystawionych fakturach trzeba
    > skorygować podstawę opodatkowania a nie należność z tytułu sprzedaży.

    Z tymi przepisami to jest tak, ze nie mozna ich rozpatrywac "samodzielnie",
    lecz jedynie w polaczeniu z innymi przepisami.

    TEN JEDEN istotnie sugeruje, ze "brutto" jest podstawa.

    jednak gdzie indziej jest, ze do kwoty netto DOLICZA sie VAT w
    wysokosci .... zaleznj od stawki..

    jedyniejako uzupelnienie opisana jest metodaobliczania VAT
    w przypadku gdy ofertajest w cenie brutto..

    Istotnie jest to dobrze namieszane..

    Boguslaw

  • 16. Data: 2004-10-31 18:07:59
    Od: Andrzej Popowski <p...@f...onet.pl>

    Sun, 31 Oct 2004 12:50:59 +0100, Boguslaw Szostak
    <a...@a...edu.pl> pisze:

    >Z tymi przepisami to jest tak, ze nie mozna ich rozpatrywac "samodzielnie",
    >lecz jedynie w polaczeniu z innymi przepisami.

    Zawsze podkreślam, że to tylko moja opinia ;-)

> [...]
    >wysokosci .... zaleznj od stawki..
    >
    >jedyniejako uzupelnienie opisana jest metodaobliczania VAT
    >w przypadku gdy ofertajest w cenie brutto..

    Kilka lat temu, czytając pierwszy raz ustawę, moją uwagę zwróciło
    właśnie to, że przepisy ustalają podstawę opodatkowania w sposób
    uwikłany, wychodząc od kwoty sprzedaży. Mam niejakie wrażenie, że
    właśnie artykuł to definiujący pasuje do postawionego pytania.

    --
    Pozdrowienia

    Andrzej Popowski

  • 17. Data: 2004-11-01 08:16:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 31 Oct 2004, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Damian pisze:
    [...]
> [...]
    >+ > !!! a nie jakaś tam kwota netto.
    >+
    >+ No to jeszcze dopisz co tojest OBROT.. dobrze ?

    No to ci przeca cytowali... "wartość sprzedaży obniżona o kwotę
    należnego podatku" - a NIE kwota netto. Ze względu na zaokrąglenia
    (które można robić w różny sposób) IMO trzeba przyznać że taki
    zapis JEST istotny. Tam NIE MA zapisu że "obrotem jest kwota netto".
    Mniej więcej w ten sam deseń jak przy rozpatrywaniu "kwoty wolnej"
    dla dochodowego :)

    >+ Zeby nie macic sproboj jedynie w omawianym przypadku - przypadku SPRZEDAZY
    >+ wlasnego towaru przez podatnika podatku VAT.

    Podatnik wymyśla sobie JAK ustali cenę końcową - byle zgodnie
    z przepisami. Ustala netto i wylicza brutto albo ustala brutto
    i wylicza netto.
    Potem bierze BRUTTO, *odejmuje podatek* :> - i wychodzi mu obrot... ;)
    Cóż ja ci poradzę że *w zasadzie* powinien tak zrobić również
    dla przypadku kiedy ustalił jako wejściową cenę netto... celem
    "określenia obrotu" powinien ją na nowo... wyliczyć :] (dodając
    podatek w wysokości X i następnie go odejmując :]).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)