  • 1. Data: 2007-03-16 10:46:20
    Temat: Stawka Vat - jaka?
    Od: "colabor" <e...@w...pl>

    Jeżeli prowadze komis samochodowy i
    sprzedaje samochod, powiedzmy za 10.000 zl to
    w dniu sprzedazy auta nabijam na kase sprzedaz auta za 10.000 z.
    Powiedzcie z jaka stawka mam to nabijac. Jedni twierdza, ze "ZERO"
    inni ze "ZWOLNIONY" ?

    ps. Samochod przyjety od prywatnego posiadacza

  • 2. Data: 2007-03-16 11:17:26
    Temat: Re: Stawka Vat - jaka?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 16 Mar 2007 11:46:20 +0100, colabor napisał(a):

> [...]
    > inni ze "ZWOLNIONY" ?
    >
    > ps. Samochod przyjety od prywatnego posiadacza

    22% od marży?

  • 3. Data: 2007-03-16 11:37:10
    Od: "colabor" <e...@w...pl>

    Użytkownik "jureq" <
    > 22% od marży?

    To wiem, ale w dniu sprzedazy musze nabic na kase tyle ile przyjalem czyli:

    1) klient wstawia mi auto za np. 1000 zl
    2) doliczam do tego 100 zl prowizji
    3) przychodzi kupiec i kupuje za 1100 zl
    4) nabijam na kase 1100 zl ( I TU Z JAKĄ STAWKĄ? ZERO czy ZWOLNIONY?)
    5) przychodzi wstawiajacy i jemu wyplacam 1000 zl
    6) nabijam na kase swoja prowizje czyli 100 zl ze stawka 22%

    Pytanie odnosi sie do punktu 4 - jaka wtedy ma byc stawka ?
    Pozdr.

  • 4. Data: 2007-03-19 12:35:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 16 Mar 2007 12:37:10 +0100, colabor napisał(a):

> [...]
    > 6) nabijam na kase swoja prowizje czyli 100 zl ze stawka 22%
    >
    > Pytanie odnosi sie do punktu 4 - jaka wtedy ma byc stawka ?

    Nie znam dokładnie zasad sprzedaży komisowej w ustawie o VAT, ale napewno
    nie wygląda to tak jak opisałeś. Na kasę nabijasz tylko raz w momencie
    powstania obowiązku podatkowego. I wydaje mi sie niemożliwe aby obowiązek
    ten powstawał przy wypłącie "wstawiającemu". Więc punkt 6 jest bzdurą.
    Natomiast jak ma wyglądać paragon fiskalny w punkcie 4 nie wiem.

  • 5. Data: 2007-03-19 14:17:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Mar 2007, jureq wrote:

> [...]

    Jakoś podstaw do "zero" nie widzę!
    *JEŚLI* już, to na moje oko są dwie możliwości:
    - zwolniony
    - oddzielna stawka, opisana "komis" :> (a co, chyba kasa powinna
    umożliwiać wpisywanie nowych stawek?)

    To mi się nie widzi, przyznaję.
    Przecież to nie będzie Twój OBRÓT, prawda?
    A ustawowo tylko obrót się ewidencjonuje!
    Na mój gust, przy sprzedaży "VAT-komis" (czyli bez wykazywania kwoty
    prowizji i podatku na dokumencie sprzedaży) VAT powinien wynikać
    z ewidencji pozakasowej.
    Ale z chęcią poczytam krytyki :)
    Zastrzegam że komisu NIE PROWADZĘ, więc gdybam sobie, acz bardziej
    z przepisów niż z głowy ;)

    > Nie znam dokładnie zasad sprzedaży komisowej w ustawie o VAT, ale napewno
    > nie wygląda to tak jak opisałeś. Na kasę nabijasz tylko raz w momencie
    > powstania obowiązku podatkowego.

    Hm... w ustawie chyba "obowiązek podatkowy" tak właśnie wygląda :)
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    +++
    Kasy rejestrujšce
    Art. 111.
    1. Podatnicy dokonujšcy sprzedaży na rzecz osób fizycznych
    nieprowadzšcych działalnoœci gospodarczej oraz rolników
    ryczałtowych sš obowišzani prowadzić ewidencję
    obrotu
    ^^^^^^
    ^^^^^^
    i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujšcych.
    ... [skok wstecz]...
    Art. 7.
    1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się przeniesienie prawa do rozporzšdzania towarami jak
    właœciciel, w tym również:
    [...]
    3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem
    a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta
    osobie trzeciej;
    [...]
    Obowišzek podatkowy
    Rozdział 1
    Zasady ogólne
    Art. 19.
    1. Obowišzek podatkowy powstaje z chwilš wydania towaru
    lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21,
    art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
    [...]
    16a. W przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta,
    o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3, obowišzek podatkowy powstaje
    z chwilš otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar,
    nie póŸniej jednak niż w cišgu 30 dni od dostawy towarów dokonanej
    przez komisanta.
    ---

    > I wydaje mi sie niemożliwe aby obowiązek
    > ten powstawał przy wypłącie "wstawiającemu".

    Chyba udało mi się nie pomylić ze sobą form komisu!

    > Więc punkt 6 jest bzdurą.

    Znaczy tu mamy śliską sprawę, bo pojęcia momentu powstania
    obowiązku podatkowego, powstania obrotu i obowiązku zaewidencjonowania
    się trochę... hm... "rozdjeżdżają".
    Zapłata komitentowi obrotem komisanta raczej :) nie jest, to
    zgoda. Ale to komisant jest co najmniej płatnikiem tego podatku,
    dobrze gadam? Znaczy tym gościem co wystawia fakturę i ją sobie
    *odlicza* :> (w końcu płatnik nie zawsze musi wpłacać do kasy
    Skarbu, czasami może coś wyjąć :)).

    > Natomiast jak ma wyglądać paragon fiskalny w punkcie 4 nie wiem.

    I tu IMO w rachubę wchodzi co innego: paragon paragonem, a obowiazek
    podatkowy obowiązkiem podatkowym.
    Mi się wydaje, ze wrzuciłeś do jednego worka obie rzeczy :) a przecież
    nie mamy pewności że występują "naraz".
    IMO podana przez colabora sekwencja usiłuje oddać "ustawowe" powstawanie
    obowiązku VAT.
    Sądzę że może istnieć przepis wykonawczy do tego:
    +++

    Kasy rejestrujšce
    Art. 111. [...]
    [...]
    8. Minister właœciwy do spraw finansów publicznych przy wydawaniu
    rozporzšdzeń, o których mowa w ust. 7, uwzględnia specyfikę
    wykonywania niektórych czynnoœci oraz uwarunkowania obrotu
    gospodarczego niektórymi towarami.
    ---

    W rozporządzeniu "o zwalnianiu z kas" słowa "komis" w kontekście
    określania momentu wydania paragonu nie widzę, w rozporządzeniu
    "o warunkach technicznych" chyba też nie ma, ale... na zdrowy rozum
    można by się spodziewać że jest jakaś regulacja pozwalająca
    na 1-krotną rejestrację komisu.

    pzdr, Gotfryd
    (czekający aż oberwie)