  • 1. Data: 2003-04-28 14:10:14
    Temat: Symulacja podatku
    Od: tomimak <t...@s...na.spam.wp.pl>

    Witam.. czy moje oblicznia są prawdidłowe
    załozenia:
    dochód co mc 500zł
    ZUs ubezpiecznie zdrowotne co mc 100zł
    Podatek
    mc Dochód Zus A-B 19% D - 518,16
    A B C D E
    1 500 100 400 76 -442,16
    2 1000 200 800 152 -366,16
    3 1500 300 1200 228 -290,16
    4 2000 400 1600 304 -214,16
    5 2500 500 2000 380 -138,16
    6 3000 600 2400 456 -62,16
    7 3500 700 2800 532 13,84
    8 4000 800 3200 608 89,84
    9 4500 900 3600 684 165,84
    10 5000 1000 4000 760 241,84
    11 5500 1100 4400 836 317,84
    12 6000 1200 4800 912 393,84

    Pytanie 1: Czy licze w prawidłowy sposób podatek ?
    Pytanie 2: od lipica musiałbym odprowadzac podatek oraz wypełnic Pit-5 ?
    Pytanie 3: Nie rozumiem skoro co mc musze odprowadzac podatek
    to od 7-12mc wyniesie mnie to 1223,04
    i jeszcze na koniec musze odprowadzic podatek rozczny pit-36 ???
    393,84zł ?????
    moze mi ktos wyjaśnić ?? bo juz sie zaplątałem

  • 2. Data: 2003-04-28 16:29:28
    Temat: Re: Symulacja podatku
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "tomimak" <t...@s...na.spam.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mc Dochód Zus A-B 19% D - 518,16
    > A B C D E
    > 1 500 100 400 76 -442,16
    > 2 1000 200 800 152 -366,16
    > 3 1500 300 1200 228 -290,16
    > 4 2000 400 1600 304 -214,16
    > 5 2500 500 2000 380 -138,16
    > 6 3000 600 2400 456 -62,16
    > 7 3500 700 2800 532 13,84
    > 8 4000 800 3200 608 89,84
    > 9 4500 900 3600 684 165,84
    > 10 5000 1000 4000 760 241,84
    > 11 5500 1100 4400 836 317,84
    > 12 6000 1200 4800 912 393,84
    >

    > Pytanie 1: Czy licze w prawidłowy sposób podatek ?

    Nie.
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza zaliczkę na podatek.
    Podatek 19% od 500zł to 95zł, w każdym miesiącu mnieszy od zdrowotnego (100zł),
    czyli zaliczka do wpłacenia wynosi "zero"

    Do dalszej analizy, dla ułatwienia przyjmę, że w twoim przykładzie kwoty zaliczek
    ( w ostatniej kolumnie) są wyliczone prawidłowo.

    > Pytanie 2: od lipica musiałbym odprowadzac podatek oraz wypełnic Pit-5 ?
    Tak.

    > Pytanie 3: Nie rozumiem skoro co mc musze odprowadzac podatek
    > to od 7-12mc wyniesie mnie to 1223,04
    > i jeszcze na koniec musze odprowadzic podatek rozczny pit-36 ???
    > 393,84zł ?????

    Zaliczkę miesięczną oblicza się od dochodu narastająco od początku roku, ale
    uwzglednia sie wcześniej zapłacone zaliczki.

    Za lipiec wpłacasz 13,84
    Za sierpień podatek narastająco wynosi 89,84, ale zaliczka i wpłata
    89,84 - 13,84 = 76,00
    i w następnych miesiącach też wyjdzie 76,00
    Są to _zaliczki_ na podatek.

    W rozliczeniu rocznym wyszło by ci 393,84 ale zaliczkami wpłaciłeś tą samą
    kwotę, czyli nie musiałbyś nic dopłacać.

    > moze mi ktos wyjaśnić ?? bo juz sie zaplątałem

    To co napisałem, to bardzo duże uproszczenie.
    Chodziło mi tylko o pokazanie zasady ogólnej.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2003-04-28 16:53:01
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    Użytkownik "Ryszard G." <r...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    zaliczek
    > ( w ostatniej kolumnie) są wyliczone prawidłowo.

    Jeśli prawidłowo odpowiedziałeś na pytanie 1 to skąd Ci wyszła konieczność
    wypełniania PIT-5?
    Przecież nie ma podatku do zapłacenia. Czy błędem jest wypełnianie PIT-5
    dopiero gdy należy wpłacić zaliczkę?

    Mirek

  • 4. Data: 2003-04-28 17:02:25
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Miki" <m...@f...icn.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > (100zł),

    > zaliczek

    > Jeśli prawidłowo odpowiedziałeś na pytanie 1 to skąd Ci wyszła konieczność
    > wypełniania PIT-5?

    Bo do dalszej analizy zrobiłem założenie, że obliczenia są prawidłowe ;)

    > Przecież nie ma podatku do zapłacenia. Czy błędem jest wypełnianie PIT-5
    > dopiero gdy należy wpłacić zaliczkę?

    Ja tak robię, czyli nie skladam PIT-5 dopóki nie ma kwoty do wpłacenia, a
    uwzgledniam i ZUS, straty z lat poprzednich, ubezpieczenie zdrowotne i "ulgę
    uczniowską".