  • 1. Data: 2020-04-28 12:56:09
    Temat: Termin w 2020 na skladanie PIT za 2019
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Żont ogłaszał, że przedłużka do końca maja 2010.
    A dostaję dziś lekramę, że "Ostatnie dni na PIT-37. POBIERZ program! Tylko do 30.04
    uzupełnisz PIT o ulgi i odliczenia".
    To można będzie do końca maja uzyskać te ulgi i doliczenia, czy nie będzie można?
    Jakaś dopłata za PIT się szykuje, więc im później tym lepiej.

  • 2. Data: 2020-04-28 13:07:13
    Temat: Re: Termin w 2020 na skladanie PIT za 2019
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-04-28, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
> [...]
    > To można będzie do końca maja uzyskać te ulgi i doliczenia, czy nie będzie można?
    > Jakaś dopłata za PIT się szykuje, więc im później tym lepiej.

    Możesz złożyć w maju bez konsekwencji karnoskarbowych.
    Ale jak złożysz w maju, to tracisz prawa do ulg.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 3. Data: 2020-04-28 13:27:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    30.04 uzupełnisz PIT o ulgi i odliczenia".

    > Możesz złożyć w maju bez konsekwencji karnoskarbowych.
    > Ale jak złożysz w maju, to tracisz prawa do ulg.

    Tu piszą, że nie traci się:

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/pit/artykuly/1472910
    ,do-kiedy-pit-za-2019-r-rozliczenie-termin-maj-2020.
    html

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2020-04-28 15:13:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    30.04 uzupełnisz PIT o ulgi i odliczenia".

    > Możesz złożyć w maju bez konsekwencji karnoskarbowych.
    > Ale jak złożysz w maju, to tracisz prawa do ulg.

    O jakich ulgach mówisz?
    Właśnie mam zamiar usiąść do PIT-ologii, ale to zawsze zajmuje kilka dni
    bo co roku zawsze jest jakaś wątpliwość. Jak czasem nie wiemy jak coś ma
    być wpisane, albo mamy sprzeczne zdanie, to ja wpisuję po swojemu, a
    brat po swojemu i czekamy kogo wezwą.
    Ostatnio (temat - gdzie dopisać składki na fundusz pracy) mnie wzywali.
    Mieliśmy 3 koncepcje. W każdej coś się w PIT musi nie zgadzać.
    To świadczy o nadzwyczajnym skomplikowaniu naszych przepisów - jeśli
    nawet nie potrafią przygotować PITa, żeby było jak wpisać składki
    wysyłane do ZUS. Przecież to nie jest jakiś tak nadzwyczajny wydatek, że
    aż nie do przewidzenia.
    P.G.

  • 5. Data: 2020-04-28 15:24:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I to jest jedna z przyczyn, dla której odsuwam to na ostatnią chwilę ;-)

    -----

  • 6. Data: 2020-04-28 15:38:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 15:24, ąćęłńóśźż pisze:
    > I to jest jedna z przyczyn, dla której odsuwam to na ostatnią chwilę ;-)

    Nauczysz się kiedyś normalnie odpowiadać na grupach?
    Czy to jest nie do ogarnięcia?
    A może honor Ci nie pozwala?

    Napisz proszę jak mam zacytować poprzednie wypowiedzi, aby dla
    następnego czytającego było jasne co się kryje pod Twoim "I to".

    Weź po uwagę, że on mógł widzieć tamte dwa poprzednie posty, a potem
    wyjechać na tydzień/dwa.
    Wraca i widzi tylko ten tutaj - skąd ma wiedzieć co siedzi pod "I to".

    Miałem się do tego "I to" odnieść, ale skoro nie będzie jasne dla
    czytającego to uważam, że nie mogę.

    Dbanie o jednoznaczność i przejrzystość wypowiedzi jest według mnie
    oznaką kultury. Zaczynam podejrzewać, że to nie o nadmiar honoru się
    rozchodzi.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-04-28 16:01:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-04-28, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Tu piszą, że nie traci się:
    >
    > https://serwisy.gazetaprawna.pl/pit/artykuly/1472910
    ,do-kiedy-pit-za-2019-r-rozliczenie-termin-maj-2020.
    html

    A no jeśli tak, to wycofuję.
    Ja jestem adresatem tegoż maila o którym wspominają, stąd brałem swoją wiedzę. ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 8. Data: 2020-04-28 16:34:21
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 15:13, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > brat po swojemu i czekamy kogo wezwą.
    > Ostatnio (temat - gdzie dopisać składki na fundusz pracy) mnie wzywali.

    Ale po co składki na fundusz pracy uwzględniac w PIT?
    Przecież to jest zwykły koszt. W które pole i jakiego PITa to wpisywałeś?

  • 9. Data: 2020-04-28 18:14:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 16:34, cef pisze:

    > Ale po co składki na fundusz pracy uwzględniac w PIT?
    > Przecież to jest zwykły koszt. W które pole i jakiego PITa to wpisywałeś?

    Pierwszym zwiastunem problemów było standardowe pismo z ZUSu na którym
    była nadpłata, ale ani słowa skąd się wzięła. Po ochłonięciu z
    pierwszego wrażenia (że NADPŁATA) i sprawdzeniu, czy przypadkiem jakiś
    czeski błąd na którymś przelewie nie jest przyczyną przeprowadziliśmy
    dochodzenie z którego wyszło, że po przekroczeniu wieku 60 lat
    (mężczyźni) 55 lat (kobiety) nie trzeba płacić na FP.

    Z ZUSem to nie jest tak, że można sobie nadpłacić i wpisać to w koszty,
    a my mieliśmy to wpisane w koszty. Czyli korekta księgi z zeszłego roku
    i korekty PITów wszystkich 6 wspólników.

    Składki na FP ma prawo sobie doliczyć do kosztów tylko ten, kto je
    opłacił - nie może się tymi kosztami 'podzielić' z pozostałymi
    wspólnikami wpisując je w koszty firmy na zasadzie "Przecież to jest
    zwykły koszt."

    No i gdzie to wpisać w PITa (nie widziałem jeszcze tegorocznych - numery
    pól z zeszłego roku)?

    Brat skorygował w PIT/B pozycję 27. Naruszając relację, że [27]=[25]*[20].

    Ja uznałem, że on nie ma racji, bo gdybyśmy prowadzili kilka
    działalności to nie byłoby podstaw określić do kosztów z której
    działalności należy to dopisać. Uznałem, że to prawo doliczenia do
    swoich kosztów dotyczy kosztów ze wszystkich działalności więc
    skorygowałem w PIT/B pozycję 53. Naruszając zasadę, że
    [53]=[11]+[17]+[27]+[38]+[49].

    Brat przyznał rację mojemu tłumaczeniu, ale też wytknął mi że może i
    myśleć logicznie umiem, ale popełniam karygodny błąd próbując stosować
    logikę do PITa.

    Trzeciej możliwości - korekty pola w głównym PIT do którego przepisuje
    się kwotę z PIT/B [53] nie testowaliśmy.

    Urząd mnie wezwał (zamiast napisać o co chodzi) i na miejscu wyjaśnił,
    że mam złożyć korektę.
    Według prawa obowiązującego w moim US korygować należy wyłącznie pozycję
    [27]. Tamten wzór może się nie zgadzać. Ale wzór na pozycję [53] jest
    święty - musi się zgadzać.
    Czyli prawo jest zupełnie inne od (przynajmniej mojej) logiki.

    Według mojego US podatnik powinien zrobić tak:
    - koryguje się pozycję [27] (PITa można złożyć elektronicznie),
    - niezależnie należy do US wysłać lub złożyć pismo z wyjaśnieniem
    dlaczego koszty nie zgadzają się z udziałem wspólnika. Na pytanie czy da
    się to zrobić elektronicznie odpowiedzieli: 'Nie'.

    P.G.

  • 10. Data: 2020-04-28 19:09:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 18:14, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > a my mieliśmy to wpisane w koszty. Czyli korekta księgi z zeszłego roku
    > i korekty PITów wszystkich 6 wspólników.

    Chyba już tu opisywałeś te perypetie - faktycznie przy spółce wymaga to
    jakiejś
    osobistej korekty kosztów i jest to kłopotliwe.
    Trzeba mieć pewność swojej decyzji i wtedy żaden urzędnik nie protestuje.